- Szybko i zdecydowanie zareagowaliśmy na sytuację związaną z koronawirusem, równoważąc interesy pracowników oraz firmy. Obecnie nie jesteśmy w stanie sporządzić wiążącej prognozy na 2020 rok - mówił podczas konferencji prasowej ZF dyrektor zarządzający firmy Wolf-Henning Scheider.
Doroczna konferencja poświęcona wynikom finansowym firmy odbyła się w tym roku tylko wirtualnie. Braliśmy udział w tym spotkaniu.
Poniżej komunikat prasowy ZF:
Pomimo niesprzyjających warunków rynkowych, firma ZF Friedrichshafen AG osiągnęła skorygowane latem 2019 cele roczne. Wygenerowana przez Grupę ZF sprzedaż na poziomie 36,5 mld euro – po uwzględnieniu różnic kursowych, fuzji i przejęć – była nieco niższa niż w poprzednich latach, kiedy to wynosiła 36,9 mld euro (organicznie minus 1,9 procent). Skorygowany zysk operacyjny EBIT wyniósł 1,5 mld euro (2018: 2,1 mld EUR), a skorygowana marża EBIT wyniosła 4,1% (2018: 5,6%). Na koniec grudnia koncern ZF zatrudniał 147 797 pracowników na całym świecie (2018: 148 969). Oprócz bieżących priorytetów w zakresie radzenia sobie z konsekwencjami koronawirusa, ZF realizuje długoterminowe cele strategii „Next Generation Mobility", aby kształtować mobilność przyszłości.
Scheider podkreślił, że nawet w tej poważnej sytuacji, firma ZF jest pewna swojej działalności i przygotowuje się do wzmożonej aktywności swoich zakładów w Europie i Stanach Zjednoczonych po wznowieniu produkcji przez klientów. W Azji produkcja została już wznowiona. „Jako wiarygodny partner biznesowy, jesteśmy gotowi nadal wspierać naszych klientów i dostawców." - powiedział Scheider.
Sprzedaż Grupy ZF w 2019 roku była niższa niż rok wcześniej i wyniosła 36,5 mld euro (2018: 36,9 mld euro). Po uwzględnieniu różnic kursowych, fuzji i przejęć, organicznie spadła ona o 1,9%. „Ogólna sytuacja gospodarcza oraz szczególne wyzwania związane z transformacją całej naszej branży miały znaczny wpływ na naszą działalność w ubiegłym roku" - wyjaśnił Scheider. „Niemniej jednak zyskaliśmy kilka dużych zamówień, na przykład na kolejną generację naszej 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów z napędem hybrydowym oraz na napędy elektryczne do samochodów i autobusów".
Skorygowany zysk operacyjny EBIT wyniósł 1,5 mld euro (2018: 2,1 mld euro), a skorygowana marża EBIT spadła do 4,1% (2018: 5,6%). Na poziom zysku wpłynęły wyższe wydatki na badania i rozwój oraz utworzenie nowych lokalizacji pod technologie przyszłości, takich jak zakłady produkcyjne napędów elektrycznych w Niemczech, Serbii i Chinach. Ponadto na wynik miało wpływ pogorszenie koniunktury w przemyśle motoryzacyjnym. Wolne przepływy pieniężne skorygowane o wydatki na przejęcia, wyniosły 803 mln euro (2018: 891mln euro).
Więcej środków na partnerstwa w obszarze badań i rozwoju
Pomimo trudnych warunków rynkowych, ZF po raz kolejny zwiększył wydatki na prace badawczo-rozwojowe do 2,7 mld euro (2018: 2,5 mld euro). Wskaźnik R&D wzrósł z 6,7% do 7,3%. „Po pokonaniu obecnego kryzysu, chcemy nadal inwestować w nowe technologie, jednak w ukierunkowany sposób", powiedział CEO ZF, Wolf-Henning Scheider. „Umożliwi nam to dalsze poszerzanie naszych kompetencji jako wiodącego dostawcy systemów."
Nieznaczny spadek liczby pracowników w porównaniu do 2018 roku
Pod koniec 2019 roku ZF zatrudniał 147 797 pracowników na całym świecie (2018: 148 969 osób). Spadek o 0,8% odzwierciedla słabszą kondycję gospodarki. Pierwotny plan zakładał zwiększenie siły roboczej o kilka tysięcy pracowników, jednak ZF zweryfikował swoje zdolności produkcyjne w Chinach (spadek o 9,7% do 13 289 pracowników) i USA (spadek o 7,5% do 11 069 pracowników) ze względu na sytuację rynkową. W Niemczech liczba ta pozostała na poziomie z poprzednich lat, wynosząc około 50 900 pracowników. Utworzono dodatkowe miejsca pracy w działach związanych z elektromobilnością, jazdą autonomiczną i rozwojem oprogramowania. Oznacza to, że obecnie na całym świecie ZF zatrudnia około 19 400 (2018: 17 100) pracowników zajmujących się badaniami i rozwojem.
Prognoza biznesowa na rok 2020
Globalna sytuacja gospodarcza uległa zasadniczej zmianie od czasu rozprzestrzenienia się koronawirusa i certyfikacji rocznych sprawozdań finansowych ZF. „Gdy świat staje w martwym społecznie i gospodarczo punkcie, mamy do czynienia z bezprecedensową sytuacją" - podkreślił Scheider. „Jej skutki są niepewne, dlatego obecnie nie jesteśmy w stanie sporządzić wiążącej prognozy na 2020 r. Będziemy nadal robić wszystko, co w naszej mocy, aby chronić naszych pracowników, powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa i zapewnić stabilność naszej firmy. Dzięki naszej strategii „Next Generation Mobility" jesteśmy dobrze przygotowani na przyszłość, w której nowoczesna mobilność stanie się rzeczywistością." ZF ma solidne, długoterminowe perspektywy, na które składają się nowe, wielomilionowe zamówienia na 8-biegową hybrydową automatyczną skrzynię biegów oraz nowe działania biznesowe w dziedzinie aktywnych systemów bezpieczeństwa (zintegrowany układ hamulcowy / IBC), stały wzrost popytu na elektryczne napędy do autobusów oraz zamówienia na badania i rozwój w zakresie funkcji zautomatyzowanej jazdy.
Komentarze (0)