Jak informuje Związek Polskiego Leasingu, branża leasingowa w 2014 roku wypracowała 21,3-procentowy wzrost liczony rok do roku. Łącznie sfinansowano transakcje o wartości 42,8 mld zł, co wskazuje na dalszy dynamiczny rozwój rynku leasingu w Polsce (po wyniku 35,3 mld zł i 13 proc. dynamice w 2013 r.).
- Wyniki wypracowane przez branżę leasingową w ubiegłym roku pozwalają liczyć na dalszy rozwój i jeszcze większą popularność leasingu wśród przedsiębiorców – komentuje Wojciech Rybak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL. - Badanie „Monitoring kondycji sektora MMŚP 2014”, zrealizowane przez CBOS w 2014 roku pokazuje, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w celach inwestycyjnych częściej korzystają z leasingu niż kredytu. Wskazują na to także zaprezentowane przez nas dane, które potwierdzają, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywnego portfela firm leasingowych rosła dwa razy szybciej niż wartość salda kredytów inwestycyjnych.
Struktura łącznego rynku finansowania pozostaje w miarę zrównoważona. 36,4% stanowią transakcje dotyczące pojazdów lekkich, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony, 33,1% to maszyny i inne urządzenia, w tym IT, a transport ciężki stanowi 26,7% całego rynku. W Polsce w dalszym ciągu udział finansowania nieruchomości jest znacznie niższy niż w Europie i wynosi 2,9%.
W 2014 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, pojazdy lekkie były kluczowym motorem rozwoju polskiego rynku leasingu. Wysoka całoroczna dynamika osiągnięta w tym segmencie (39-procentowy wzrost r/r i wartość transakcji na poziomie 15,5 mld zł) była możliwa głównie dzięki wynikom wypracowanym przez firmy w I kwartale (kiedy za sprawą okienka kratkowego finansowanie pojazdów lekkich wzrosło o 79%) oraz korzystnym przepisom dla leasingu aut z segmentu premium w kolejnych miesiącach.
Drugim segmentem, który zanotował stabilny wzrost, są maszyny i urządzenia, liczone łącznie z IT. Za 17-procentową dynamikę oraz finansowanie na poziomie 14,1 mld zł odpowiadają: wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, środki unijne na rolnictwo oraz odbicie w budownictwie (zauważalny wzrost finansowania maszyn budowlanych o 52%).
Finansowanie transportu ciężkiego, do którego zostały zaliczone pojazdy ciężarowe, statki, samoloty i inne pojazdy, jest trzecim co do wielkości obszarem pracy firm leasingowych. W 2014 firmy wypracowały 13-procentowy wzrost oraz finansowanie na poziomie 11,4 mld zł. Rozwojowi rynku sprzyjało zainteresowanie pojazdami ciężarowymi z normą emisji Euro 5 z tzw. listy derogacyjnej w pierwszych miesiącach roku. Wysoka dynamika została utrzymana do końca III kwartału, mimo trudnej sytuacji zewnętrznej.
W ostatnim kwartale odnotowano spadek finansowania pojazdów ciężarowych, który należy łączyć z wysoką bazą z 2013, związaną z masowymi zakupami pojazdów przed wprowadzeniem w życie nowej, podwyższonej normy emisji spalin. W nawiązaniu do sytuacji na rynku transportu, firmy leasingowe nie odnotowały pogorszenia jakości portfela branży transportowej, w porównaniu do średniej dla całego portfela.
Rynek nieruchomości, stanowiący mniej niż 3% transakcji realizowanych przez firmy leasingowe, zakończył rok z 23,5-procentowym spadkiem (przy wartość transakcji 1,25 mld zł), przy czym warto zauważyć, że w IV kwartale sfinansowano 52,4% całorocznej produkcji. Branża odnotowała spadek liczby zawieranych umów przy jednoczesnym wzroście średniej wartości kontraktu.
Związek Polskiego Leasingu po raz kolejny podał wyniki badania koniunktury branży leasingowej, zrealizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych. Ankietowane firmy oczekują stabilizacji jakości portfela leasingowego, stopniowego wzrostu zatrudnienia oraz istotnego spadku dynamiki dla nowej produkcji w I kwartale br.
Eksperci firm leasingowych uważają, że w I kwartale 2015 r. (w stosunku do IV kwartału roku ubiegłego) będą zauważalne: spadek poziomu finansowania pojazdów lekkich oraz stabilizacja sytuacji w grupach środków trwałych związanych z transportem ciężkim i nieruchomościami. Najlepsze perspektywy mają sektory maszyn i IT.
Prognozy
W 2015 roku branża leasingowa oczekuje wzrostu na poziomie 11,2%. Według Marcina Nieplowicza, który pełni obowiązki dyrektora ds. statystyki i monitorowania rynku ZPL, dynamika rynku leasingu będzie zgodna z oczekiwanym wzrostem inwestycji prywatnych. Stabilny
i zrównoważony wzrost gospodarczy będzie wspierał inwestycje firm, co będzie szczególnie odczuwalne przy finansowaniu maszyn i pojazdów w II półroczu 2015 r. Niewątpliwie rynek odczuje także wpływ okienka kratkowego na wyniki I kwartału 2015 r. w finansowaniu samochodów OSD (osobowe i dostawcze do 3,5 tony). Rynek samochodów ciężarowych może doświadczyć stabilizacji w I kwartale 2015 r. ze względu na bazę z 2013 z wysoką liczbą rejestracji nowych Euro z listy derogacyjnej. W kolejnych kwartałach wpływ będzie miała także stopniowa poprawa koniunktury w strefie Euro, szczególnie w Niemczech.
Branża oczekuje również kontynuacji odbicia na rynku maszyn budowlanych, wspieranej zaliczkowym wydawaniem pieniędzy z nowej perspektywy unijnej. Rynek maszyn będzie się dalej wzmacniał dzięki wysokiemu poziomowi wykorzystania zdolności produkcyjnych. Nieznaczne odbicie ma być także udziałem rynku nieruchomości.
Zachęcamy do zapoznania się z infografiką – do pobrania TUTAJ
Komentarze (0)