Analiza produktywności pozwala na określenie poziomu wiedzy i umiejętności konkretnego pracownika, a w konsekwencji całego zespołu. Natomiast przyczynami niskiej produktywności mogą być:
- niskie kwalifikacje,
- brak motywacji, na przykład z powodu złych warunków wynagrodzeń,
ale też:
- niski poziom wyposażenia technicznego serwisu, np. jeden klucz pneumatyczny na kilku pracowników,
- zły przydział pracy, nieuwzględniający wiedzy i umiejętności pracowników.
Prawidłowy poziom produktywności dla pojedynczego pracownika w dłuższym okresie powinien zamykać się w przedziale 105-115%. Co oznacza, że pracownik jest w stanie wykonać czynności naprawcze w czasie od 5% do 15% krótszym (przy zachowaniu technologii i jakości naprawy), niż stanowi czas technologiczny dla tych czynności. Spadek wskaźnika produktywności dla serwisu poniżej 100% świadczy o potrzebie przyjrzenia się pracy poszczególnych pracowników i znalezienia przyczyny lub przyczyn takiego stanu rzeczy.
Najczęstsze powody niskiego poziomu omówionych wskaźników to:
- brak odpowiedniego nadzoru ze strony osób zarządzających serwisem,
- nieanalizowanie wyników w poszczególnych okresach (miesiąc, kwartał, rok do roku),
- niezwracanie uwagi na czas, w jakim pracownik dokonuje naprawy lub obsługi, w stosunku do czasu technologicznego, a zatem i czasu, za jaki zapłaci klient.
Koszt roboczogodziny to wynik podzielenia sumy kosztów poniesionych przez serwis w określonym czasie przez sumę godzin sprzedanych w tym samym okresie. Zagadnieniom związanym z kosztem roboczogodziny poświęcone były moje poprzednie teksty publikowane w „Nowoczesnym Warsztacie”, dlatego wspomnę o nich możliwie krótko. Koszt roboczogodziny to wskaźnik, który pokazuje, ile kosztuje serwis jedna uśredniona, sprzedana klientom roboczogodzina. Sprzedana – to słowo klucz. Bowiem tylko tymi godzinami, które serwis sprzedał, jest w stanie zarobić na pokrycie bieżących kosztów i ewentualnie osiągnąć jakikolwiek zysk. Dlatego tak istotne jest przyjęcie zasady, że serwis ma się utrzymać z przychodów ze sprzedaży usług, czyli ze sprzedażnych roboczogodzin. Jeżeli przychód z robocizny będzie w stanie pokryć koszty, to marża uzyskiwana ze sprzedaży części użytych do napraw będzie mogła służyć do celów niezwiązanych z pokryciem bieżących należności, w tym wynagrodzeń.
Czas odpowiedzieć na pytanie o zależność pomiędzy poziomem rentowności a wskaźnikami czasu pracy. Aby serwis był rentowny, poziom ponoszonych kosztów musi być niższy od przychodów. Jeżeli założymy, że do obliczenia stawki za usługi wliczamy wyłącznie przychody ze sprzedanych usług (robocizny), które określamy, dodając marżę w oczekiwanej wysokości, to wówczas marża uzyskiwana ze sprzedaży części, lakierów i akcesoriów może być wykorzystana do tego, aby serwis mógł nadążać za zmianami w technice motoryzacyjnej oraz w technologii napraw zgodnie z zaleceniami i wymogami producentów.
Zależność między rentownością a wskaźnikami najprościej pokazać na przykładzie.
- Serwis zatrudnia 5 pracowników (mechaników, blacharzy, lakierników).
- Czas pracy każdego to 8 godzin dziennie, w przykładowym miesiącu mamy 20 dni roboczych.
- Średni poziom kosztów z ostatnich 6 miesięcy wynosi 105 600 zł netto.
- Średnia wypracowana stawka za robociznę (po odjęciu rabatów) – 150 zł netto.
- Liczba sprzedanych roboczogodzin przy efektywności 75% wynosi: (5 × 8 × 20) × 0,75= 800 × 0,75 = 600.
- Przychód z robocizny: 600 × 150 = 90 000 zł netto.
- Przychód z robocizny nie pokrywa kosztów!
- Jaka stawka pokryje koszty przy tym poziomie efektywności? 105 600/600 = 176 zł netto.
- Koszt roboczogodziny do uzyskania w tym przypadku, przy założeniu marży na poziomie 20%, wynosi: 176 × 0,80 = 140,80 zł netto.
- Ile roboczogodzin należy sprzedać, aby uzyskać pokrycie kosztów? 105 600/140,80 = 750.
- Jaki to poziom efektywności? 750/800 = 0,9375, czyli 93,75%.
- Jeśli taka efektywność jest niemożliwa do osiągnięcia, to wracamy do punktu 5. i w miejsce 75% podstawiamy wartości wyższe od niej, ale niższe od poziomu 93,75%, a następnie powtarzamy kolejne obliczenia aż do osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku.
Co jeśli zwiększenie efektywności z różnych przyczyn jest niemożliwe? Wówczas trzeba podnieść stawkę za usługi, pamiętając o dwóch warunkach:
- prowadząc kolejne obliczenia, opieramy się na wartości kosztu roboczogodziny, a nie stawki. Poziom marży pomiędzy kosztem rbh a stawką pozwoli nam ostatecznie ustalić końcową stawkę sprzedażową netto;
- w obliczeniach posługujemy się wartościami netto, ale sprzedajemy usługi po dodaniu podatku VAT. Należy mieć zatem na względzie, czy wysokość brutto będzie akceptowalna dla klientów.
Maciej Brzeziński
maciej.b.brzezinski@gmail.com
Komentarze (0)