Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  11.04.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Passat ma 50 lat

Volkswagen wraca w tym roku na Techno Classica. Essen,12-16 kwietnia

Pierwszy model o tej nazwie pojawił się na rynku w 1973 roku, był to zupełnie nowy model, wyposażony w silnik chłodzony cieczą. Był to początek historii globalnego sukcesu tego auta, która trwa do dziś.

Zaprezentowany w 1973 roku Passat stanowił początek wielkiej ofensywy produktowej Volkswagena i był początkiem nowej ery dla tej marki. Za projekt nowej rodziny odpowiedzialny był włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro, chociaż jego oryginalny projekt, określany jako EA 272, został w ostatniej chwili odrzucony ze względu na koszty. Giugiaro opracował więc kolejny projekt, na bazie Audi 80 B1, ze zgrabnym nadwoziem ze ściętą tylną ścianą i zmodyfikowanym przodem. Efekt, czyli Passat, do dziś pozostaje ikoną designu. Do dzieł Giugiaro należą również Scirocco I i Golf I, które zostały wprowadzone na rynek w kolejnym roku. Volkswagen Passat zadebiutował w 1973 roku w dwu- i czterodrzwiowej odmianie. Mimo nadwozia ze ściętą tylną ścianą był to sedan – z tyłu otwierała się jedynie niewielka pokrywa, bez szyby. Wersja kombi pojawiła się w styczniu 1974 roku.

Już od pół wieku Passat cieszy się ogromnym powodzeniem, klienci doceniają jego wszechstronność i liczne zalety, a samochód na przestrzeni tych pięciu dekad był nieustannie ulepszany i rozwijany. Przez dziesięciolecia i osiem generacji Passat prezentował nowe, śmiałe pomysły projektowe, jednocześnie przekazując swoje sprawdzone zalety z pokolenia na pokolenie – i tak będzie również w przyszłości.

Passat B1 z 1973 r.

Nowy napęd, nowy design: 14 maja 1973 roku ruszyła produkcja seryjna nowego Passata. Rodzinne auto zostało wprowadzone na rynek z małą pokrywą bagażnika; wersja z większą klapą, która sięgała aż do dachu i obejmowała tylną szybę, weszła do produkcji seryjnej w styczniu 1975 roku. Volkswagen Classic pokaże w Essen bardzo szczególny egzemplarz: najstarszego znanego Passata. Model B1 z 1973 roku stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena. Posiada numer 2, co czyni go najstarszym zachowanym egzemplarzem Passata na świecie.

Passat B1 Variant z 1974 r.

Przestronność to jego siła: w styczniu 1974 roku w Wolfsburgu zadebiutował niezwykle praktyczny i stylowy Passat Variant – i natychmiast odniósł ogromny sukces. W ciągu kilku generacji modelowych Passat Variant stał się wzorcem rodzinnego kombi. Passat B1 Variant z 1974 roku w kolorze Atlas White z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już na wielu imprezach motoryzacyjnych udowodnił, że klasyczna przyjemność z jazdy jest możliwa nawet przy mocy 55 KM.

Passat B2 Formel E z 1983 r.

Nowoczesne technologie i wydajność: Passat B2 został zaprezentowany w październiku 1980 roku. Druga generacja Passata jest znacznie większa od swojego dość filigranowego poprzednika, B1. Passat B2 był produkowany jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i kombi, tradycyjnie nazwane Variant. Passat B2 był oferowany również w oszczędnej wersji Formel E. Ta odmiana Volkswagena przewidywała m.in. takie innowacje, jak późniejsze systemy start-stop. Passat B2 Formel E w kolorze srebrnym jest częścią kolekcji pojazdów Volkswagen Classic i w Essen może również świętować okrągłe urodziny: został zarejestrowany po raz pierwszy 5 kwietnia 1983, kończy więc 40 lat.

Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r.

Dynamika i sportowy charakter: Passat w licznych wariantach wielokrotnie udowodnił, że nie musi być statecznym autem. Oczywiście usportowione odmiany Passata miały dość stonowany wygląd. Trzecia generacja Passata została wprowadzona na rynek w 1988 roku. Nadwozie, wnętrze i zastosowane rozwiązania były wówczas całkowitą nowością. Passat B3 był dostępny jako czterodrzwiowy sedan oraz Variant. Linia wyposażenia GT oznaczała usportowionego Passata, a niezwykle dziś pożądanym, topowym modelem w gamie był produkowany od 1989 roku Passat G60 z silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 160 KM, z napędem na wszystkie koła Syncro. Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 roku z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już kilka razy udowodnił, że wywołuje szybsze bicie serc fanów.

Fundacja Muzeum Volkswagena: Passat B2 Electronic z 1983 r.

Fundacja Muzeum Volkswagena będzie w tym roku reprezentowana na stoisku Volkswagena. Z okazji jubileuszu Passata będzie można zobaczyć bardzo szczególny egzemplarz: Passat B2 Electronic z 1983 roku. W 1983 roku zaprezentowano prototyp Passata w wersji lifestylowej z napędem na cztery koła, turbosprężarką i rozbudowaną elektroniką, taką jak nawigacja, infotainment i liczne elektryczne elementy sterujące. Samochód przyszłości, który z pewnością miałby spore grono fanów.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony