Po zapewnieniu sobie dostępu do tych elementów można przystąpić do ich kontroli wzrokowej. Najczęstszą przyczyną tej usterki jest niewłaściwy kontakt elektryczny, przy zespole przekaźników lub przy rezystorze. Może być on wywołany brakiem wcześniej wspomnianej zaślepki. Wystawiało to zespół przekaźników na bezpośredni wpływ czynników zewnętrznych (woda, sól w zimie, błoto itp.) i powodowało wystąpienie korozji instalacji elektrycznej. Mimo obecności zaślepki dobrze jest mimo wszystko sprawdzić przekaźniki.
Ponadto w zespole rezystora należy sprawdzić, czy zabezpieczanie termiczne nie zostało uszkodzone, poprzez kontrolę obwodów na pinach 1 i 3 rezystora. Jeżeli obwód jest przerwany, należy wymienić rezystor.
Ostatnią czynnością do wykonania pozostaje sprawdzenie samego wentylatora. Powinno się go najpierw ocenić wizualnie: spojrzeć na „śmigło”, czy nie ma śladów uszkodzeń. Następnie jaką siłę trzeba przyłożyć, żeby obrócić wirnikiem i sprawdzić pobór mocy na pracującym wentylatorze (prawidłowo około 20-25 A, w zależności od typu wentylatora).
Przykład ten obrazuje, że układ klimatyzacji z pozoru wydaje się być prostym mechanizmem. Rzeczywiście działa w oparciu o proste zasady fizyki, niemniej jednak prawidłowe działanie jest uzależnione od wielu czynników i prawidłowej pracy wielu podzespołów, które na pozór nie mają bezpośredniego związku. Dokładne poznanie zasad działania poszczególnych systemów, w tym i klimatyzacji samochodowej, oraz zastosowanie profesjonalnych narzędzi diagnostycznych gwarantuje szybką i sprawną identyfikację możliwych usterek oraz szybką i skuteczną naprawę. Życzymy powodzenia.
Komentarze (0)