W 2026 roku Audi będzie świętować wyjątkową rocznicę: 50 lat pięciocylindrowego silnika. Po raz pierwszy jednostka tego typu trafiła pod maskę drugiej generacji Audi 100 w 1976 roku. W kolejnych latach ewoluowała, zyskując turbodoładowanie, zaawansowane systemy oczyszczania spalin, technologię czterech zaworów, rajdowe odmiany oraz warianty wysokoprężne. Dziś tradycję tę podtrzymuje niezwykle ceniony 2.5 TFSI napędzający Audi RS 3.
- Pierwszy pięciocylindrowy silnik Audi zadebiutował w 1976 roku w modelu Audi 100, oferując 136 KM
- Konstrukcja, która stała się fundamentem zarówno dla modeli seryjnych, jak i motorsportu
- Charakterystyczne brzmienie wynikające z unikalnej kolejności zapłonu 1-2-4-5-3
- Dziś tradycję tę kontynuuje 2.5 TFSI w Audi RS 3 – 400 KM i 500 Nm
- Każdy silnik powstaje ręcznie w zakładzie Audi w Győr na Węgrzech
Pięciocylindrowe jednostki Audi mają status kultowych i są głęboko wpisane w DNA marki. To właśnie one w dużej mierze pomogły ukształtować znaczenie „Przewaga dzięki technice" – zarówno poprzez sukcesy w motorsporcie, jak i dzięki osiągom, które na stałe wpisały się w historię modeli seryjnych. Do dziś 2.5 TFSI zapewnia wyjątkowe emocje za kierownicą, a jego brzmienia nie sposób pomylić z żadnym innym.
Pierwszy pięciocylindrowy silnik trafił do Audi 100 (C2) w 1976 roku. Wewnętrznie model ten funkcjonował pod nazwą Typ 43 i od początku miał być pozycjonowany wyżej niż jego poprzednik. Ówczesne silniki czterocylindrowe nie spełniały jednak oczekiwań konstruktorów. Dlatego na początku lat 70. inżynierowie Audi rozważali zastosowanie zarówno rzędowej „piątki", jak i jednostki sześciocylindrowej. Ta druga została szybko wykluczona – brakowało miejsca, a rozkład masy był niekorzystny.
Połączenie tego z nową konstrukcją pięciu cylindrów dało jednostkę o pojemności 2144 cm³ i mocy 100 kW (136 KM). Nowoczesny układ wtrysku paliwa poprawił efektywność oraz sposób oddawania mocy. Pierwsze egzemplarze Audi 100 5E trafiły do klientów w marcu 1977 roku.
Turbo i bezpośredni wtrysk w Audi TT RS
W 2009 roku – trzy dekady po debiucie pierwszego pięciocylindrowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem – nastąpił wielki powrót tej koncepcji w Audi TT RS. Z 2,5 litra pojemności inżynierowie quattro GmbH uzyskali 250 kW (340 KM) z poprzecznie montowanego silnika wyposażonego w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa. Jednostka ta zapewniała znakomite osiągi również w RS 3 Sportback.
W 2012 roku Audi poszło o krok dalej, prezentując TT RS plus – o mocy 265 kW (360 KM). Rok później, w 2013 roku, zadebiutowało RS Q3, pierwszy kompaktowy SUV, który otworzył nowy segment rynku. Podobnie jak w TT RS i RS 3, także tutaj pracował pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI.
W 2016 roku pojawiła się kolejna udoskonalona wersja tej jednostki. Dzięki obniżeniu masy, zmniejszeniu tarcia wewnętrznego i lepszemu oddawaniu mocy inżynierowie uzyskali aż o 17 procent więcej mocy przy tej samej pojemności 2480 cm³ – 294 kW (400 KM) i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
400 KM i 500 Nm w Audi RS 3
Od 2021 roku Audi RS 3 wyposażone jest w zmodyfikowaną wersję silnika 2.5 TFSI – mocniejszą niż kiedykolwiek wcześniej. Pozwala ona na sprint od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a opcjonalnie dostępne jest 280 km/h. W połączeniu z pakietem RS dynamic i ceramicznymi hamulcami auto może osiągnąć nawet 290 km/h.
Kluczowym elementem odpowiadającym za te osiągi jest moment obrotowy zwiększony do 500 Nm, dostępny w zakresie od 2250 do 5600 obr./min – o 20 Nm więcej niż w poprzedniej generacji. Dzięki temu Audi RS 3 jeszcze szybciej reaguje na gaz w średnim zakresie prędkości obrotowych.
Maksymalna moc 294 kW (400 KM) (zużycie paliwa: 9,6–9,1 l/100 km; emisje CO₂: 217–207 g/km; klasa CO₂: G) dostępna jest wcześniej, od 5600 obr./min, i utrzymuje się aż do 7000 obr./min. Nowa jednostka sterująca silnikiem zapewnia także jeszcze szybszą komunikację pomiędzy wszystkimi elementami układu napędowego, wynosząc dynamikę jazdy na zupełnie nowy poziom.
DŹWIĘK: sugestywny i nie do pomylenia
Głęboki, gardłowy dźwięk pięciocylindrowego silnika sprawia, że każda jazda staje się wyjątkowo emocjonującym doświadczeniem. Jego charakterystyczne brzmienie powstaje dzięki nieparzystej liczbie cylindrów oraz unikalnej kolejności zapłonu 1-2-4-5-3, w której impuls zapłonu przeskakuje pomiędzy sąsiadującymi i bardziej oddalonymi cylindrami co 144 stopnie obrotu wału korbowego. Nadaje to jednostce 2.5 TFSI wyjątkowy rytm oraz niepowtarzalny ton. Na unikalny charakter brzmienia wpływa również geometria kolektora wydechowego, powodująca różne czasy przepływu spalin pomiędzy zaworami wydechowymi a turbosprężarką.
W pełni zmienne sterowanie klapami układu wydechowego, wprowadzone w trzeciej generacji RS 3 Sportback i drugiej generacji RS 3 Sedan w 2021 roku, dodatkowo poszerza paletę brzmień i sprawia, że dźwięk staje się jeszcze bardziej intensywny. W zależności od wybranego trybu Audi drive select klapy przyjmują różne pozycje pośrednie; w trybach dynamic, RS Performance oraz RS Torque Rear otwierają się znacznie wcześniej niż w pozostałych ustawieniach, podkreślając emocjonujący dźwięk silnika. Opcjonalny sportowy układ wydechowy RS potęguje ten efekt, oferując jeszcze bardziej wyraziste, sportowe brzmienie.



Komentarze (0)