TECHNOLOGIA: 2.5 TFSI z turbodoładowaniem
Podczas prac nad aktualną generacją pięciocylindrowego silnika, który zadebiutował w 2016 roku, priorytetem były wysokie osiągi i lekka konstrukcja. W Audi RS 3 (zużycie paliwa 9,6–9,1 l/100 km; emisje CO₂ 217–207 g/km; klasa CO₂: G) jednostka EA855 Evo Sport oferuje 400 KM i 500 Nm – zapewniając imponujące przyspieszenie w średnim zakresie i znakomitą dynamikę: od 0 do 100 km/h w 3,8 s i prędkość maksymalną sięgającą 290 km/h.
Oznaczenie TFSI oznacza turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. 2.5 TFSI wykorzystuje podwójny wtrysk – do kolektora dolotowego oraz bezpośrednio do komory spalania – a także system Audi valvelift, który umożliwia zmienne sterowanie zaworami wydechowymi. Dzięki temu można precyzyjnie kształtować mieszankę paliwowo-powietrzną, uzyskując optymalne oddawanie mocy przy obniżonym zużyciu paliwa. W pięciocylindrowej jednostce paliwo wtryskiwane jest pod ciśnieniem 250 barów, a duża turbosprężarka wytwarza maksymalne ciśnienie doładowania 1,5 bara (względne) / 2,5 bara (bezwzględne).
Głowica cylindra, łożyska, tłoki i wał korbowy zaprojektowano z myślą o wysokiej trwałości. Wiele elementów wykonano z lekkich materiałów, co poprawia reakcję silnika na gaz i jego chęć do wchodzenia na obroty. Cała jednostka waży około 160 kg i ma mniej niż 50 cm długości – co czyni ją wyjątkowo kompaktową i idealną do montażu poprzecznego. Silnik posiada konstrukcję o długim skoku tłoków (średnica cylindra 82,5 mm, skok tłoka 92,8 mm).
Szereg rozwiązań ogranicza tarcie, zużycie oraz zużycie paliwa, jednocześnie optymalizując moc. Należą do nich m.in. powłoki plazmowe w tulejach cylindrowych i specjalne kanały olejowe w denku aluminiowych tłoków, poprawiające chłodzenie.
Innowacyjny system zarządzania temperaturą z przełączaną pompą układu chłodzenia także zmniejsza tarcie i podnosi efektywność. Podczas krótkiej fazy nagrzewania po zimnym rozruchu pompa nie kieruje cieczy chłodzącej przez głowicę cylindrów, dzięki czemu silnik 2.5 TFSI szybciej osiąga temperaturę roboczą. Z kolei sterowana zapotrzebowaniem aluminiowa pompa oleju – w połączeniu z systemem Audi valvelift – również wspiera efektywną pracę jednostki.
Pompa dostosowuje ciśnienie oleju do aktualnych potrzeb, a system Audi valvelift zmienia czas otwarcia zaworów wydechowych w dwóch stopniach, w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej – oszczędzając paliwo przy niskich i częściowych obciążeniach oraz zapewniając bezpośredzną reakcję i mocne przyspieszenie przy pełnym obciążeniu.
Podczas testów samochodów jednostka przechodzi badania w różnych regionach i we wszystkich strefach klimatycznych Europy – od północy po południe kontynentu. Obejmuje to jazdy w niskich i wysokich temperaturach, testy na różnych wysokościach oraz długodystansowe próby na Północnej Pętli Nürburgringu. Tysiące kilometrów testowych mają jeden cel: zapewnić maksymalną wydajność w każdych warunkach.



Komentarze (0)