Od chwili skonstruowania klasycznej automatycznej skrzyni biegów, opartej na zmienniku momentu obrotowego, największą jej zaletą była możliwość zmiany biegów przy stałym obciążeniu momentem obrotowym.
W porównaniu z manualną skrzynią biegów skrzynie automatyczne wykazują znacznie mniejszy stopień sprawności. Z tego powodu od dawna prowadzone były próby skonstruowania skrzyni z podwójnym sprzęgłem. Jej celem było zachowanie wysokiego stopnia sprawności przy automatyce zmiany biegów.
Podwójne sprzęgło składa się z dwóch niezależnych przekładni zmontowanych w jednej obudowie. Każda z przekładni funkcjonuje jak klasyczna skrzynia manualna z niezależnym sprzęgłem. Sprzęgła mogą, w zależności od momentu obrotowego i obszaru zabudowy silnika, być typu mokrego lub suchego.
Podczas jazdy wszystkie procesy mechanizmu zmiany biegów regulowane są automatycznie. Jednostka sterująca przekazuje polecenia poprzez mechanizm elektrohydrauliczny albo elektromechaniczny, który umożliwia zmianę sprzęgieł. Praca układu jest precyzyjnie określona. Podczas jazdy jedno sprzęgło jest zawsze załączone, a tym samym jedna z przekładni przenosi moment obrotowy. Bieg w drugiej przekładni jest już wybrany preselekcyjnie, ponieważ sprzęgło dla tej przekładni jest jeszcze rozłączone. Przy zmianie biegów jedno sprzęgło rozłącza się i jednocześnie załącza to drugie. Zmiana biegów następuję naprzemiennie w ciągu kilku milisekund. Dla kierowcy oznacza to między innymi większy komfort jazdy z uwagi na ledwo zauważalne przerwy w mocy pociągowej podczas przyspieszania.
Francuski konstruktor Adolphe Kegresse wraz profesorem Rudolfem Franke z Darmstadt opatentowali w 1939/40 pierwszy typ przekładni z podwójnym sprzęgłem. Zajęło dobre ćwierć wieku, aby idea ta weszła do powszechnego użytku. W 1968 roku Porsche opracowywał zastosowanie technologii podwójnego sprzęgła do sportów wyścigowych, co miało gwarantować lepsze parametry przy maksymalnych przyspieszeniach. Zmiana biegów mogła następować znacznie szybciej i bez strat przy pełnym momencie obrotowym. Przyspieszenia pojazdów po dziś dzień są imponujące.
Przez wiele lat technologia podwójnego sprzęgła była stosowana tylko w samochodach sportowych i dopiero w latach 90. rozpoczęto prace mające na celu zastosowanie tego rozwiązania w samochodach osobowych.
Zalety tego rozwiązania dotyczące parametrów technicznych i stopnia zużycia paliwa, a także restrykcyjne przepisy europejskie dotyczące redukcji emisji CO2, doprowadziły do przyspieszenia prac nad rozwojem tej technologii. Koncern Volkswagen zaprezentował jesienią 2002 roku pierwsze pojazdy wyposażone w podwójne sprzęgło gotowe do produkcji seryjnej. Początkowo było to sprzęgło mokre, po pięciu latach wprowadzono rozwiązanie ze sprzęgłem suchym o oznaczeniu 2CT (Twin Clutch Technology), produkowanym przez firmę LuK. Od tego czasu technologia ta znalazła zastosowanie również u innych producentów samochodów.
W 2008 roku do grona producentów wykorzystujących technologie podwójnego suchego sprzęgła dołączyło Renault, które zastosowało to rozwiązanie w takich modelach, jak miedzy innymi Megane III, Fluence, Captur, czy też Scenic III dla 6-biegowej skrzyni biegów DC4.
W sierpniu 2014 r. w ofercie firmy Schaeffler pojawił się zestaw naprawczy sprzęgła LuK RepSet 2CT o numerze 602 0005 00 dla pojazdów marki Renault ze skrzynią DC4. Oferowany przez Schaeffler Automotive Aftermarket zestaw oferuje praktyczne i kompleksowe rozwiązanie. Komponenty składające się na zestaw są do siebie dokładnie dopasowane, co gwarantuje, że problemy, które mogą wystąpić ze względu na źle dobrane komponenty można od razu wyeliminować. Ponadto wszystkie nowe podwójne sprzęgła do Renault ze skrzyniami biegów DC4 wyposażone są w blokadę transportową, w związku z czym nie są wymagane dodatkowe prace przed montażem. Wymiany należy dokonywać przy zastosowaniu specjalnego narzędzia (nr 400 0423 10), które jest uzupełnieniem podstawowego narzędzia (nr 400 0418 10) wykorzystywanego również przy wymianie podwójnego sprzęgła w pojazdach grupy Volkswagen.
Wymienione wyżej narzędzia wchodzą w skład oferty Schaeffler Automotive Aftermarket i można je nabyć poprzez lokalnego dystrybutora na terenie Polski.
Komentarze (0)