Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Posadzka wolna od oleju?
– bezpieczeństwo i estetyka. Jednym z kluczowych elementów każdego budynku, warsztatu samochodowego, hurtowni motoryzacyjnych oraz pozostałych obiektów przemysłowych jest podłoga. Warstwa użytkowa podłogi, czyli posadzka, ma duży wpływ na bezpieczeństwo, jak również estetykę pomieszczenia. W obiektach przemysłowych posadzki muszą być odporne na użytkowanie mechaniczne ruchu pieszego oraz wózków widłowych, jak również na działanie agresywnych środków chemicznych.

W obiektach użyteczności publicznej posadzki mogą być, co prawda, mniej odporne na ścieranie, ale ważny jest ich zadbany wygląd oraz łatwość utrzymania w połysku lub półmacie. Ze względu na łatwość obróbki, systemy pielęgnacji oraz niską ceną wykonania najczęściej spotykanymi posadzkami są betonowe, rzadziej jastrycha lub posadzki gresowe. W starszych obiektach można spotkać żywice epoksydowe, które wypierane są przez posadzki betonowe. Dzieje się tak, ponieważ obiekty wykonane w systemie żywic są inwestycjami droższymi. Żywica, jak każdy środek chemiczny, ulega przeterminowaniu. Zazwyczaj po okresie 2-3 lat, co uwidacznia się powrotem żywicy do naturalnego żółto-pomarańczowego koloru. Dlaczego tak się dzieje? Otóż, żywica tworzy warstwę nieprzepuszczalną pomiędzy podłożem betonowym a środowiskiem zewnętrznym. Skutkiem tego beton nie może wchłaniać ani oddawać ciepła oraz rozszerzać się i kurczyć zimą i latem. Energia kinetyczna nie może się uwolnić, aż w końcu znajduję najcieńszy fragment żywicy i dochodzi do pęknięć podłoża. Niestety, żywicy nie można naprawiać miejscowo, tak jak betonu. W przypadku uszkodzenia fragmentu żywicy należy skuć miejsce i dokonać ponownej wylewki, co generuje koszt równy wylaniu nowej posadzki.

[/gallery]
- Dzisiaj problemem nie jest więc wylanie posadzki z betonu czy jastrycha nawet w najbardziej atrakcyjnych budowlach czy miejscach – informuje dyrektor handlowy firmy SIR-HA Sp. z o.o. Piotr Kulesza. - Problem pojawia się w momencie, kiedy musimy tę powierzchnię utrzymać w odpowiednim stanie, biorąc pod uwagę intensywną eksploatację. Żywica podobnie jak płytki gresowe są ładne przez krótki czas, potem matowieją na samym środku w ciągach komunikacyjnych, czyli tam, gdzie jest największy ruch wózków widłowych i nie ma możliwości wybłyszczenia uszkodzonej posadzki żadnymi diamentami ani polimerami. Żywica przy każdym skuwaniu lub wymianie poszczególnych uszkodzonych elementów wymaga specjalistycznej utylizacji. Nie można jej tak po prostu wywozić na wysypisko śmieci. Wylewanie żywic wymaga wyłączenia obiektu na pewien okres, a przy szlifie betonu praca może być wykonywania podczas użytkowania obiektu, co nie powoduje strat w przestoju firmy. Generalnie więc, taka posadzka okazuje się kosztowna.

Opisane powyżej wady fizyczne posadzek żywicznych oraz pojawienie się w ostatnich latach nowoczesnych metod renowacji posadzek betonowych oraz jastrychowych doprowadziło do spadku zainteresowania inwestorów posadzkami żywicznymi na rzecz polerowanych betonów. Efekt ten widoczny jest w większości centrów logistycznych, hipermarketach, a nawet przydomowych garażach. Posadzki warsztatowe czy hale magazynowe głównie kojarzone są z zaolejonymi powierzchniami. Te współczesne nabierają estetycznego wyglądu, a użytkownicy stacji diagnostycznych czy serwisów samochodowych odkrywają wiele zalet wynikających z posiadania jastrycha czy betonów z zastosowaniem metody Super Beton System. Należy pamiętać, że sam proces przeprowadzania szlifu jest wieloetapowy i wymaga od wykonawcy odpowiedniej wiedzy oraz sprzętu. Aby uniknąć wzrostu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, rozpoczęto poszukiwania rozwiązań, które wyeliminowałyby absorbujące czas kontrole, jednocześnie dawałyby pewność, że dostarczony wyrób lub usługa są zgodne z ustalonymi standardami.

Odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, było m. in. stworzenie skutecznej technologii dbania o posadzki poddane intensywnej eksploatacji w przypadku obiektów użyteczności publicznej – tysięcy par butów, a w przypadku centrów logistycznych – całodobowemu ruchowi kołowemu wózków widłowych. Metoda ta od kilku lat z powodzeniem sprawdza się w wymienionych obiektach, gwarantując managerowi obiektu zachowanie odpowiedniej jakości administrowanych posadzek, jak również estetykę obiektu i komfort pracy.

Oczywiście, wybór posadzki winien być uzależniony od wymagań technicznych i użytkowych, jakie ta powinna spełniać. Ważną cechą betonu jest jego wytrzymałość na ściskanie. Gwarantowaną wartość wytrzymałości określa klasa betonu.

- Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i dostosowywaniem naszych przepisów do unijnych, została wprowadzona nowa norma (PN–EN 206–1) określająca wytrzymałość betonów zwykłych i ciężkich symbolem C../... – przybliża zagadnienie Piotr Kulesza z firmy Klindex Polska, która zajmuje się dystrybucją kompletnych systemów renowacji posadzek przemysłowych. - Przykładowo, C20/25 oznacza beton o minimalnej wytrzymałości charakterystycznej oznaczonej na próbkach walcowych wynoszącej 20 MPa (próbka walcowa o wymiarach: średnica 15 cm, wysokość 30 cm) i minimalnej wytrzymałości charakterystycznej oznaczonej na próbkach sześciennych, która jest wartością osiąganą przez minimum 95% próbek danej partii, co równoznaczne jest z 5-proc. przedziałem ufności, wynoszącej 25 MPa (próbka sześcienna 15 cm × 15 cm × 15 cm). Dla betonów lekkich ta sama norma wprowadza oznaczenie symbolem LC../.. (np. LC20/22). Na dzisiaj czołowe miejsce w Polsce w szlifowaniu oraz wybłyszczaniu posadzek betonowych i jastrychowych zajmuje technologia firmy KLINDEX POLSKA z technologią SUPER BETON SYSTEM®, której generalnym dystrybutorem na terenie kraju jest firma SIR-HA Sp. o.o.

Klindex Polska jest oddziałem firmy Klindex Italy – producenta maszyn i produktów do szlifowania i polerowania powierzchni wykonanych z marmuru, granitu, betonu, lastryka oraz gresu. Specjaliści z tej firmy opatentowali wiele systemów renowacji kamienia, dzięki którym doskonałe efekty uzyskuje się dużo łatwiej, szybciej oraz bardziej ekonomicznie niż przy zastosowaniu tradycyjnych metod.

Co daje korzystanie z metody polerowania betonu? Posadzka będzie twarda i odporna na zużycie mechaniczne. W procesie jej wytwarzania używane są jedynie naturalne produkty, więc ta jest „przyjazna” nawet dla wózków akumulatorowych.

11117 Super Beton System to technologia krzemu, gdzie małe i wysoce reaktywne molekuły nanotechnologii w procesie renowacji penetrują beton, wzmacniając jego strukturę. right - Dzięki zastosowaniu prezentowanej metody eliminowane są rozliczne problemy, zwłaszcza te z powstawaniem ubytków. Dzięki nowej, ulepszonej chemii impregnacyjnej, utwardzamy posadzkę i niwelujemy penetrację betonu w głąb np. przez płyny, duże obciążenia itp., więc ograniczamy wsiąkanie płynów (oleje itp.) w podłogę, które tworzą plamy nie do usunięcia – chwali rozwiązanie dyrektor handlowy firmy SIR-HA Sp. z o.o. - Za pomocą szlifowania oraz produktów chemicznych penetrujących beton zmieniamy jego strukturę. Utwardzamy go nadając mu piękny połysk i niewiarygodną odporność na ścieranie. Niewątpliwą zaletą naszej metody jest wykorzystywanie „podłoża budynku” jako posadzki. Powszechnie wiadomo, że owa struktura, czyli fundament podłogi,  jest trwalsza niż 2 mm epoksydu, czy płytki gresowej. Równa powierzchnia, wytrzymałość, ekonomiczne zyski i ta piękna błyszcząca powierzchnia są właściwościami, po których można rozpoznać Super Beton.

Rafał Dobrowolski
Fot. Archiwum firmy Klindex

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony