Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

27 dni temu  06.06.2020, ~ Administrator   

Premiera sprzed 20 lat. Ceramiczne hamulce w Mercedesie
Strona 1 z 2

Był to pierwszy dopuszczony do ruchu samochód na świecie wyposażony w ceramiczne tarcze hamulcowe. Mercedes CL 55 AMG F1.

Limitowaną edycję tej serii Mercedes-Benz zaprezentował pod koniec maja 2000 r., gdy trwał już ówczesny sezon Formuły 1. Wariant należał do rodziny luksusowego coupé z serii C 215, budowanego w latach 1999-2006. Specyfikacje techniczne i design tej innowacyjnej, sportowej maszyny bazowały na samochodzie bezpieczeństwa, za którego kierownicą siedział Bernd Mayländer.

Nie tylko cena CL 55 AMG F1, opiewająca na 330 000 marek niemieckich, świadczyła o jego ekskluzywności. Model powstał bowiem w ramach limitowanej edycji zaledwie 55 egzemplarzy, budowanych od lata 2000 do 2001 r. Od pierwszej chwili był więc obiektem kolekcjonerskim. Jeden z przedstawicieli tej niezwykle rzadkiej serii należy dziś do bogatej kolekcji pojazdów Mercedes-Benz Classic.

Limitowana edycja CL 55 AMG F1 nie była samochodem skromnym: miała mocny silnik AMG V8 o pojemności 5,5 litra. Jednostka ta rozwijała moc 265 kW (360 KM) przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 530 Nm w zakresie od 3150 do 4500 obr./min. Maksymalną prędkość pojazdu ograniczono elektronicznie do 250 km/h. I jeszcze jedna wyjątkowa cecha: CL 55 AMG F1 był pierwszym dopuszczonym do ruchu samochodem na świecie korzystającym z ceramicznego układu hamulcowego. W przypadku pełnego hamowania z maksymalnej prędkości zapewniał on moc hamowania dochodzącą do 1471 kW (2000 KM). Tak imponująca skuteczność była wynikiem połączenia wewnętrznie wentylowanych tarcz hamulcowych z ceramiki wzmacnianej włóknami oraz 8-tłoczkowych zacisków firmy Brembo.

Technika ta w samochodach seryjnych była wówczas zupełną nowością. Wyróżniała się szeregiem zalet: wysoką czułością reakcji na wciśnięcie pedału hamulca, wyjątkowo wysoką odpornością termiczną oraz niższą masą tarcz hamulcowych, które były o 60% lżejsze od konwencjonalnych tarcz ze stali. Zauważalna redukcja mas nieresorowanych zapewniała CL 55 AMG F1 lepszą dynamikę, a jego kierowcy dawała jeszcze więcej przyjemności z jazdy.

Zaawansowane tarcze hamulcowe produkowane przez Mercedes-Benz

Informacja prasowa na temat tego szczególnego modelu z maja 2000 r. cytowała wypowiedź Mika Häkkinena, mistrza świata Formuły 1 w barwach McLaren Mercedes z lat 1998 i 1999: „Najważniejszą częścią samochodu sportowego nie jest silnik, lecz hamulce”. Tarcze hamulcowe do ekskluzywnego coupé zostały wyprodukowane w zakładach Mercedes-Benz w Esslingen-Mettingen, w ramach zaawansowanego technologicznie procesu: włókno węglowe, proszek węglowy i żywica były tłoczone pod wysokim ciśnieniem do uzyskania odpowiedniego kształtu,
a następnie wypiekane w temperaturze 1000 stopni Celsjusza. Po schłodzeniu tarcze hamulcowe poddawano krótkotrwałej obróbce mechanicznej, a następnie preparowano ciekłym krzemem. Karbonowa matryca chłonęła
go niczym gąbka, a w następstwie tej reakcji powstawała ceramika.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony