Niezwykle głośny temat elektromobilności, intensywnie promowany przez rząd w kontekście przyjętej Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie z dniem 22 lutego tego roku, jest różnie postrzegany przez uczestników przemysłu motoryzacyjnego.
Jak wskazują wyniki Barometru, badania przeprowadzonego przez Frost & Sullivan wraz z SDCM, 63% badanych menedżerów fabryk, produkujących części samochodowe, uważa, że elektromobilność jest najistotniejszym mega trendem, który zmieni rynek handlu i usług w motoryzacji. Drugą pozycją ze znacząco mniejszym udziałem zajęły pojazdy autonomiczne, które wskazało 39% respondentów. Warto też zauważyć, że 44% menedżerów uznaje, że gwałtowny rozwój elektromobilności stanowi zagrożenie dla ich firm, jedynie 19% uważa, że jest to szansa do szybszego rozwoju.
- Tak negatywna percepcja jest związana z tym, że większość obecnego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest zorganizowana wokół produkcji części i podzespołów do samochodów o konwencjonalnych rodzajach napędu. Dla przykładowej fabryki, która produkuje tłumiki do pojazdów spalinowych, rozwój elektromobilności niesie ze sobą potencjalne zagrożenia utraty rynku oraz skutkuje zwolnieniem personelu, gdyż jej produkty nie będą miały zastosowania w pojazdach elektrycznych – mówi Alfred Franke, Prezes SDCM.
- Producenci części motoryzacyjnych dla pojazdów konwencjonalnych zasadnie uważają, iż droga do czystego transportu ma wieść poprzez stopniową adaptację oraz hybrydyzację, co pozwoli na dostosowanie się do nowych realiów w mobilności – dodaje Ivan Kondratenko, konsultant-analityk, Automotive & Transportation, Frost & Sullivan.
Oceniając kolejny trend, menedżerowie fabryk w Polsce wykazali zrozumienie potencjalnych korzyści, które powstają wraz z wdrożeniem rozwiązań w zakresie Przemysłu 4.0. Ponad połowa z nich uważa, iż wymagania odbiorców (56%) oraz wzrost produktywności (51%) są czynnikami, które mogą zmotywować producentów do przekształcenia swojej działalności w oparciu o inteligentne procesy produkcyjne. Otwartość na rozwiązania Przemysłu 4.0 wynika też z tego, że brak wykwalifikowanego personelu jest największym zagrożeniem w rozwoju fabryk, zdaniem 56% menedżerów. Automatyzacja procesów w fabryce ma szanse, żeby wyeliminować ten problem.
"Motoryzacyjne fabryki przyszłości istotnie zmienią procesy tradycyjnego łańcucha wartości. Zwiększona automatyzacja, cyfryzacja oraz łączność przekształcą obecne modele biznesowe w sektorze produkcji części i komponentów," – prognozuje Ivan Kondratenko.
Niemniej jednak niezbędne wydatki znacząco spowalniają innowacje – 63% respondentów przyznało, iż koszty inwestycji stanowią podstawową barierę wejścia na drogę transformacji w stronę Przemysłu 4.0.
Na podstawie:
Barometr Branży Części Motoryzacyjnych w Polsce
Frost&Sullivan
Komentarze (0)