1 lutego 2023 r. minął termin, który Ministerstwo Finansów wyznaczyło właścicielom myjni samoobsługowych na zakup kas fiskalnych. Jednak jak wskazują informacje z rynku, wiele miejsc w Polsce nadal jest niezafiskalizowanych. Na jakie rozwiązanie warto się zdecydować?
Rynek wciąż potrzebuje nawet kilku tysięcy kas fiskalnych, a właściciele myjni samoobsługowych nadal zastanawiają się, czy dostępne na rynku urządzenia spełniają nie tylko ich potrzeby, ale także oczekiwania urzędów skarbowych. Na końcu zawsze pozostaje jeszcze stosunek ceny urządzenia do jego jakości i możliwości.
– Warunki pracy rozwiązania fiskalnego na myjni są ekstremalnie wymagające – podkreśla Agnieszka Kulikowska-Woźnicka, business development manager w ELZAB SA.
– Urządzenia są narażone na czynniki pogodowe, działanie wody i środków chemicznych. To całkowicie inne środowisko niż to, w jakim pracują kasy i drukarki fiskalne w sklepach czy restauracjach.
Kasa fiskalna w postaci oprogramowania
Kasa fiskalna ELZAB KW3, która nie jest fizycznym urządzeniem, tylko ma postać oprogramowania, może zintegrować się z różnymi platformami technologicznymi. Produkt ten ma dopuszczenie prezesa Głównego Urzędu Miar, zgodnie z którym spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.
– Nasz dział R&D przez ponad rok zbierał dane i testował rozwiązania, które sprawdzą się w zmiennych środowiskach pracy, będą bez problemu komunikować się z aplikacjami sprzedażowymi, a ponadto działać na odpornym na uszkodzenia sprzęcie – wyznaje Agnieszka Kulikowska-Woźnicka. – W ten sposób nawiązaliśmy współpracę z partnerami technologicznymi, którzy mają bogate doświadczenie w branży samoobsługowej w warunkach zewnętrznych – zapewnia reprezentantka producenta.
Platforma płatnicza TRIO-IQ z kasą ELZAB KW3 jest rozwiązaniem typu „wszystko w jednym”, dostosowanym do specyficznych wymagań środowiskowych, zoptymalizowanym pod względem kosztów dla właściciela myjni, jak również otwierającym możliwości monetyzacji dodatkowych usług.
– Mówiąc o platformie, mam na myśli, że zarówno terminal, jak i oprogramowanie wraz z infrastrukturą podłączoną do lokalnych agentów rozliczeniowych są opracowane i dostarczane przez firmę OTI. W przypadku naszego rozwiązania wymagany jest zakup jednego urządzenia, które pełni jednocześnie funkcje terminala płatniczego i kasy fiskalnej, i wykonanie jednego montażu. Ponadto TRIO-IQ obsługuje karty przedpłacone, które nie są fiskalizowane – wyróżnia Cyprian Hajduk, sales business development manager z OTI Global.
Spółka z Zabrza zintegrowała kasę ELZAB KW3 również z terminalem Newland U1000.
– Terminal płatniczy typu „unattended” Newland U1000 został wdrożony w Kanadzie w zmiennych i wymagających warunkach atmosferycznych – podkreśla Michał Głuchowski, dyrektor zarządzający APDU sp. z o.o. – Rozwiązanie spełnia wymogi klasyfikacji IK09, potwierdzającej wytrzymałość mechaniczną zdefiniowaną w europejskiej normie EN 62262, tzw. wandaloodporność.
Co warte zaznaczenia, uzyskanie klasyfikacji IK09 oznacza odporność urządzenia na siłę odpowiadającą uderzeniu młotka o masie 5 kg z wysokości 20 cm. Dodatkowo terminal jest wyposażony w osłonę chroniącą go przed przypadkowymi uderzeniami, ekspozycją na wodę i środki chemiczne stosowane na myjni.
Instalacja terminala z kasą fiskalną na myjni samoobsługowej
– Faktyczny czas instalacji jest uzależniony od liczby stanowisk, istniejącej infrastruktury oraz rodzaju sterownika myjni. Jeśli warunki przedinstalacyjne są spełnione, czas instalacji i uruchomienia terminala nie przekracza 90 min, wliczając w to również testy komunikacji – wylicza Michał Głuchowski.
– Ze względów bezpieczeństwa montaż jest przeprowadzany przy wyłączonym zasilaniu danego stanowiska myjni. Instalacja odbywa się w godzinach uzgodnionych wcześniej z inwestorem.
Oferowane rozwiązanie nie zajmuje dużo miejsca, potrzeba jedynie przestrzeni na montaż terminala Newland U1000 o wymiarach 107 × 86 × 64 mm oraz osłony terminala. Terminal obsługuje bezdotykowe płatności kartami płatniczymi (również z PIN-em), aplikacjami płatniczymi (jak np. Apple Pay, Google Pay) i BLIKIEM, także zbliżeniowym. Dodatkowo odróżniane są metody płatności karta/BLIK/gotówka oraz karty przedpłacone i żetony.
Wsparcie techniczne
– Produkty firmy OTI są szeroko wykorzystywane w branży samoobsługowej (w tym na myjniach) w Polsce od 2016 r. Masowe wprowadzenie na rynek fiskalizacji dla tego segmentu i zapewnienie pełnego wsparcia stanowiło wyzwanie od strony nie tylko technologicznej, lecz również operacyjnej. Wieloletnia obecność firmy OTI na polskim rynku oraz doświadczenie we współpracy z lokalnymi partnerami pozwoliły na stworzenie skoordynowanej struktury, która kompleksowo obsługuje cały proces wdrożenia, od momentu zamówienia licencji fiskalizacyjnej do instalacji oraz podpisania umowy z agentem rozliczeniowym na obsługę płatności kartą. Instalatorzy działają na terenie całego kraju – zaznacza Cyprian Hajduk.
– TRIO-IQ z kasą ELZAB KW3 montują wykwalifikowani i przeszkoleni instalatorzy. Ponadto klient końcowy ma możliwość wykupienia usługi serwisu do każdego terminala. Obejmuje ona m.in. diagnozę techniczną, demontaż uszkodzonego urządzenia, montaż zastępczego urządzenia na czas naprawy, naprawę urządzenia zgodnie z warunkami gwarancji lub – w przypadku gdy naprawa nie podlega warunkom gwarancji – zgodnie z przedstawioną wyceną po uzyskaniu akceptacji przez zlecającego (gdy nie ma możliwości usunięcia awarii zdalnie).
Komentarze (0)