Warto wiedzieć

Wydarzenia rynkowe

ponad rok temu  10.03.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Przełomowe technogie Lexusa RZ 450e

To pierwszy model marki zbudowany od podstaw jako auto elektryczne. Debiutuje z innowacyjnym napędem DIRECT4, który kontroluje przekazanie momentu obrotowego oraz przechyły nadwozia podczas przyspieszania i hamowania. A przełomowy układ kierowniczy One Motion Grip w technologii steer-by-wire zadebiutuje do 2025 r.

RZ 450e to pierwszy Lexus, który został stworzony od podstaw jako bateryjne auto elektryczne. Celem nie było jedynie zbudowanie bezemisyjnego pojazdu, ale maksymalne wykorzystanie potencjału nowych technologii, by zagwarantować optymalne osiągi i zapewnić radość z jazdy zgodnie z filozofią Lexus Electrified.

Sztywna platforma i niska masa RZ 450e

Samochód powstał na nowej platformie e-TNGA, która zapewnia wysoką sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości oraz doskonałe właściwości jezdne. Zastosowano zaawansowane techniki oraz technologie obróbki i łączenia elementów konstrukcji dla klej strukturalny (łącznie 1,79 m) czy spawanie laserowe umożliwiające wykonanie większej ilości zgrzewów w konstrukcji nadwozia. Wykorzystano lekkie materiały jak stal o podwyższonej wytrzymałości 1470 MPa, aluminium czy formowaną żywicę, by utrzymać niską masę. Kierowca wyczuje zalety sztywnej konstrukcji samochodu w stabilności podczas jazdy na wprost oraz precyzji prowadzenia w zakrętach.

Wydajny i kompaktowy układ osi e-Axle

Lexus RZ jest pierwszym modelem marki wykorzystujący nowy układ osi e-Axle stworzony z myślą o samochodach elektrycznych. To kompaktowy, modułowy system, na który składają się silnik, przekładnia redukcyjna oraz moduł sterujący PCU (Power Control Unit). W RZ rozwiązanie to jest stosowane zarówno na przedniej jak i tylnej osi, w połączeniu z unikalnym sterowaniem napędem na cztery koła DIRECT4. Ich zadaniem jest dostosowanie rozdziału mocy, poprawa przyczepności i zachowania auta w trudnych warunkach drogowych.

Układ osi e-Axle jest cichy, wydajny i precyzyjnie dozuje moc. Przedni silnik wytwarza 150 kW (204 KM), a tylny 80 kW (109 KM), co razem daje maksymalną moc 230 kW (313 KM). RZ osiąga doskonałą efektywność energetyczną, zużywając od 16,8 kWh do 18,7 kWh energii na 100 km w cyklu mieszanym WLTP, w zależności od rozmiaru kół i wersji wyposażenia.

Zwarta budowa i umieszczenie e-Axle (wysunięta do przodu – przednia, i bardzo nisko – tylna) poprawiają praktyczne funkcje samochodu. W kabinie jest więcej miejsca, podłoga bagażnika jest nisko, a pod podłogą pojazdu jest większa przestrzeń na umieszczenie baterii.

Lexus RZ 450e z DIRECT4

RZ jest pierwszym modelem Lexusa z napędem 4x4 DIRECT4, który współpracuje z dwoma osiami e-Axle. Stosowany wyłącznie w Lexusie inteligentny napęd DIRECT4 stale równoważy przyczepność wszystkich czterech kół, intuicyjnie i płynnie rozdzielając moment obrotowy.

Podczas jazdy DIRECT4 zapewnia najlepszy balans napędu między przednią a tylną osią, kontrolując niezależnie obie e-Axle. Czujniki prędkości obrotowej kół, przeciążenia G oraz kąta skrętu kierownicy przekazują dane do jednostki sterującej ECU (Engine Control Unit) samochodu. DIRECT4 błyskawicznie reaguje, by zapewnić jak najlepszą przyczepność w danym momencie. Rozdział napędu między przodem i tyłem może być dostosowany w zależności od sytuacji w ciągu milisekund, czyli szybciej niż jakikolwiek układ mechaniczny.

One Motion Grip od 2025 r.

W 2025 roku w Lexusie RZ ma być dostępny całkiem nowy układ kierowniczy w technologii steer-by-wire, który zaoferuje zupełnie nową jakość prowadzenia samochodu. Technologia ta wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku oraz nie ma konieczności przekładania rąk podczas manewrowania. Zmiana pasa ruchu jest płynniejsza, jazda po krętych drogach przyjemniejsza, a manewrowanie w ciasnych miejscach łatwiejsze. Auto z One Motion Grip będzie wyposażone w wolant, który zastępuje tradycyjną kierownicę.

Fot. Lexus

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony