Warto wiedzieć

Prawo

ponad rok temu  23.09.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Przemysł i lobbing w Unii Europejskiej

Przemysł motoryzacyjny już nie jest liderem w reprezentowaniu swoich interesów w Brukseli. Giganci tacy jak Meta czy Google łącznie przeznaczają na ten cel już 40 milionów euro rocznie, a to ponad trzy razy więcej.

Z poziomem inwestycji w roku 2021 w wysokości 59 mld euro przemysł motoryzacyjny pozostaje głównym inwestorem w badania i rozwój w UE. Siła sektora to nie tylko jedna trzecia wydatków na innowacje. W ciągu ostatnich 15 lat emisje CO2 generowane przez fabryki samochodów zostały zmniejszone o prawie połowę, a zużycie energii o jedną czwartą.

Owszem, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) jest w „dziesiątce” organizacji najbardziej aktywnych w reprezentowaniu swoich interesów w Brukseli. Jak też donosi analiza firmy Grand View Research, światowy rynek części samochodowych zbliży się do wartości 500 mld dolarów (486,35 mld) jeszcze przed końcem 2025 r., ale na faktyczny wynik będzie mocno mieć wpływ digitalizacja branży handlu komponentami poprzez platformy internetowe oraz tworzący się popyt na części do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, uzupełniające dotychczasowe portfolio producentów i dystrybutorów.

Skala wydatków, które pociąga za sobą prowadzenie aktywności lobbingowej w UE jest zróżnicowana. Giganci technologiczni wydają na lobbing w Unii Europejskiej już ponad trzy razy więcej niż przemysł motoryzacyjny!

Transparency Register

Branża technologiczna coraz więcej wydaje na dbanie o ochronę swoich interesów na terenie Unii Europejskiej. Wydatki te opiewają urosły do 113 milionów w 2022 roku, w porównaniu z 97 milionami w 2021 roku. Wyniki dostarczone przez Corporate Europe Observatory i LobbyControl pokazują, że w ostatnich latach wydatki na lobbing koncernów technologicznych rosną w szybkim tempie. Podmioty z tego sektora przodują w unijnym rejestrze służącym przejrzystości legislacji (Transparency Register). Autorzy opracowania wskazują we wnioskach, że w porównaniu do 2021 roku firmy Big Tech wykorzystują coraz więcej zasobów, aby próbować wpływać na politykę UE na swoją korzyść.

Obecnie w instytucjach UE lobbuje 651 firm technologicznych i stowarzyszeń. 10 największych firm technologicznych wydaje na lobbing 40 mln euro, czyli ponad trzy razy więcej niż inne aktywne w tym obszarze sektory, jak producenci aut, z wydatkami na poziomie 12 mln euro.

Apple, Google, Microsoft

Amerykańskie koncerny przewodzą w lobbowaniu. Apple nawet podwoiło swoje wydatki na lobbing z 3,5 mln euro w 2020 r. do 7 mln euro w 2022 r. Liderem jest jednak Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, który w tym roku wydał już na lobbing 8 mln euro, w porównaniu z 5,75 mln euro w roku 2021. Wtedy też Shell wydał 5,5 mln EUR.

Co ciekawe, dużo słabiej pod tym względem wypadają duże chińskie grupy technologiczne, takie jak TikTok wydający na lobbing 900 000 euro i Alibaba (wydatki 600 000 euro).

Fot. Corporate Europe Observatory

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony