Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  25.03.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Rama kwalifikacji – kolejny przejaw biurokracji czy narzędzie porządkujące?

Hanna Szumińska, specjalistka ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i koordynator metodyczny SRK MOTO

Strona 2 z 2

- A gdy szukać przykładów stosowania owej ramy SRK na rynku pracy i dowodów, że za językiem opisu formalnego kryją się konkretne zachęty dla jej adresatów, to…
Przedsiębiorca z branży automotive będzie mógł nie tylko precyzyjnie określać wymagania w stosunku do kandydatów na czas redagowania ogłoszeń prasowych. Czytelność wymagań stawianych kandydatom do pracy to jedno. Będzie mógł także opisywać własne, swoiste oczekiwania, biorąc za wzór opis z SRK MOTO. Łatwiej będzie tworzyć siatki wynagrodzeń w firmie i programy rozwojowe, korzystając z naszych skryptów. Z kolei pracownik będzie mógł nie tylko weryfikować swą wiedzę i umiejętności, ale także walidować kwalifikacje na międzynarodowym rynku pracy. Pojawia się więc nowa ścieżka walidacji kwalifikacji dla tych, którzy myślą, by po jakiejś przerwie wrócić do zawodu wyuczonego np. kilkadziesiąt lat temu. Rama SRK da takim wiedzę: gdzie się znajdują i co muszą uzupełnić. Może się okazać, że taki mechanik uzupełni tylko luki w kompetencjach, by obsługiwać pojazdy elektryczne.
Zyskają na tym społeczeństwo i tradycyjny system szkolnictwa, bo otrzymają narzędzie pozwalające w transparentny sposób sprawdzić poziom kursów oferowanych np. przez internet. Dla doradców zawodowych i nauczycieli ma być aktualnym źródłem kompetencji wymaganych przez przedsiębiorców. Co bardziej ambitni przedsiębiorcy będą mogli aplikować o status instytucji certyfikującej! Rama ma być pomostem łączącym polską i europejską ramę kwalifikacji z kwalifikacjami, które są niezbędne w branży motoryzacyjnej. Ma być ona swego rodzaju algorytmem do opisywania kwalifikacji w branży.

- Można zatem odnieść wrażenie, że SRK MOTO będzie ulubionym narzędziem dla fachowców, którzy swego czasu wybrali edukację nieformalną, a dotychczas trudniej im było rywalizować na rynku pracy z absolwentami szkół kierunkowych, acz powinni wygrać doświadczeniem zawodowym.
To nas najbardziej interesuje. 
Przykładowo. Jeśli w dobie deficytu pracowników w branży lakiernictwa samochodowego w Polsce, pracodawca z powodzeniem zaangażował niewykwalifikowanego pomocnika mistrza, to efekty takiej edukacji nieformalnej także będzie można odnosić – czyli porównywać na poziomie ponad krajowym. To niesamowity walor SRK MOTO, skoro system uzna, że i taka edukacja ma swą wartość na rynku pracy.
Na rynku funkcjonuje obecnie bardzo wiele dyplomów i certyfikatów, ale tylko niektóre z nich potwierdzają realne umiejętności. Kluczem jest portal internetowy, który umożliwia znalezienie uporządkowanych informacji. Pracodawca znajdzie tam treści, które przydadzą się podczas redagowania ogłoszeń rekrutacyjnych czy opisu kompetencji, gdy będzie tworzył nowe stanowisko pracy. Pracownik będzie mógł sprawdzić status swoich rynkowych umiejętności, ale też np. dokonać walidacji takich w trakcie poszukiwania pracy.

- Jak daleko do finalnej wersji?
Prace nad sektorową ramą dla branży motoryzacyjnej ruszyły, odkąd Konsorcjum Eurokreator i Pwc realizuje projekt ramy na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w ramach projektu „Włączanie kwalifikacji innowacyjnych i potrzebnych społecznie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz ograniczenie barier w rozwoju ZSK przez wspieranie interesariuszy systemu na poziomie krajowym i regionalnym”. Naszą ambicją jest stworzenie diagramu spinającego i porównującego, by wszystkie umiejętności zdobyte na rynku pracy można było opisać wspólnym językiem efektów uczenia się. 
Na potrzeby zdefiniowania umiejętności koniecznych dla branży motoryzacyjnej przyjęliśmy podział na zawody niezbędne na czas: projektowania – w domyśle pojazdów, produkcji (np. części motoryzacyjnych), sprzedaży, eksploatacji, renowacji, demontażu i recyklingu. Te 6 etapów życia pojazdów w ramie sektorowej nazwano wyznacznikami. Przyjęto więc za punkt wyjścia SRK MOTO cykl życia produktu: od fazy projektowania, przez etap produkowania, po czas eksploatacji pojazdów. Zwróćmy uwagę, że wydzieliliśmy zwyczajowe usługi na czas serwisowania – oddzieliliśmy utrzymanie niepogorszonej kondycji pojazdów od renowacji sensu stricto. SRK MOTO powstała na bazie inwentaryzacji zasobów kompetencyjnych, wymagań pracodawców przy uwzględnieniu zawrotnego tempa rozwoju branży, więc będzie stanowić nowe narzędzie porządkujące rynek.

Będzie debata o zawodach!
W Polsce wdrażany jest Zintegrowany System Kwalifikacji. Na to, jakie zawody zostaną w nim sklasyfikowane, może mieć wpływ każdy uczestnik danej branży. W przypadku motoryzacji ważnym czynnikiem będą wnioski z debaty, jaka odbędzie się podczas targów Poznań Motor Show, organizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Spotkanie planowane jest na 29 marca o 12:30.
W debacie wezmą udział przedstawiciele instytutu i sektora motoryzacyjnego. Ważnym głosem w tej dyskusji będą na pewno opinie nauczycieli przedmiotów zawodowych ze szkół samochodowych, których – jako patron medialny tego spotkania – zapraszamy w sposób szczególny!

Rozmawiał: Rafał Dobrowolski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony