17 października br. w Ministerstwie Infrastruktury, Grupa DEKRA w Polsce oraz Partnerstwo Dla Bezpieczeństwa Drogowego zaprezentowały tegoroczną edycję Raportu Bezpieczeństwa Drogowego DEKRA
W Unii Europejskiej dzieci poniżej 15. roku życia najczęściej giną jako pasażerowie pojazdów. Podwożenie dzieci do szkoły często przynosi efekt przeciwny do zamierzonego. Elementy odblaskowe mogą uratować życie. To trzy kluczowe wnioski tego raportu!
Według Instytutu Zdrowia, Metryki i Oceny (IHME) na Uniwersytecie Waszyngtońskim, 300 dzieci poniżej 15 roku życia ginie każdego dnia na naszych drogach na całym świecie. Przyczyny tego są liczne i zróżnicowane: brak doświadczenia, słaba ocena ryzyka i nieuwaga ze strony dzieci odgrywa tak samo istotną rolę jak nadmierna prędkość lub rozproszenie uwagi innych użytkowników drogi.
Raport DEKRA omawia następujące obszary: ludzki, technologii pojazdów i infrastruktury - czyli tam, gdzie należy podjąć działania w celu skutecznego wykorzystania wszystkich możliwości poprawy bezpieczeństwa drogowego dzieci.
Do najważniejszych zadań należy edukacja w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą najlepiej rozpocząć w wieku przedszkolnym. Ponadto należy uwrażliwić innych użytkowników drogi na to, w jaki sposób zachowania dzieci w ruchu drogowym różnią się od zachowań dorosłych.
Dorośli użytkownicy dróg - a przede wszystkim rodzice - powinni dawać przykład i być świadomi swojego statusu jako wzorców, na przykład podczas przekraczania jezdni lub noszenia kasku podczas jazdy rowerem.
Oprócz edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego ważne jest - zwłaszcza w pobliżu przedszkoli i szkół – zapewnienie bezpiecznej infrastruktury drogowej, na przykład poprzez wdrożenie środków spowalniających ruch. W końcu prędkość pojazdu podczas wypadku może mieć ogromny wpływ na ciężkość/ stopień poniesionych obrażeń.
Oprócz dobrej infrastruktury z w pełni funkcjonującymi i odpowiednio oświetlonymi ulicami, środkami monitorowania prędkości w obszarach niebezpiecznych, odpowiednim oznakowaniem w pobliżu przedszkoli i szkół oraz wieloma innymi środkami, same dzieci mogą zadbać o swoje bezpieczeństwa robić różne rzeczy, np. nosząc ubrania z elementami odblaskowymi i upewniając się, że ich rowery są wyposażone we w pełni działające hamulce i światła.
Częstą przyczyną wypadków drogowych jest błąd ludzki, na przykład rozproszenie kierowcy. Testy przeprowadzone niedawno przez DEKRA pokazują ogromny potencjał automatycznych systemów hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych.
Postulaty DEKRA dotyczące poprawy bezpieczeństwa drogowego:
- dzieci podróżujące pojazdem muszą korzystać wyłącznie z miejsc do tego przeznaczonych oraz fotelików wymaganych odpowiednimi przepisami,
- dzieci jadące na rowerach powinny zawsze nosić kask,
- rowery muszą być wyposażone sprawne światła aktywne i pasywne, aby dzieci jadące na rowerach były dobrze widoczne o każdej porze dnia i nocy,
- rodzice muszą dać swoim dzieciom możliwość zdobycia własnych umiejętności i doświadczenia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w sposób odpowiedni do ich wieku i etapu rozwoju,
- jeśli rodzice nie mogą zrezygnować z podwożenia swoich dzieci do szkoły powinni zaplanować swoja trasę, tak aby nikt w pobliżu szkoły nie był zagrożony,
- przejazdy, skrzyżowania i odcinki drogi prowadzącej do skrzyżowań muszą być wolne od wszystkiego, co mogłoby potencjalnie utrudnić widoczność,
- strefy spowolnienia ruchu pojazdów, w których obowiązuje maksymalna prędkość 30 km/h, powinny znajdować się na drogach w bezpośrednim sąsiedztwie szkół, przedszkoli i placów zabaw,
- edukacja w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego dla dzieci w wieku przedszkolnym jest absolutnie niezbędna do szkolenia dzieci w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg.
- dorośli muszą być zawsze świadomi, że ich zachowanie stanowi wzorzec dla dzieci.
Komentarze (0)