- Firm solidnie zajmujących się regeneracją jest coraz mniej – pisze w felietonie dla portalu warsztat.pl Szymon Rachut ze sklepu sprzeglo.com.pl. - Po prostu przestaje się to opłacać. Zakup nowej części wytworzonej na szybkiej, zautomatyzowanej linii fabrycznej jest tańszy, niż zakup materiałów potrzebnych do regeneracji oraz opłacenie pracownika, który tę regenerację przeprowadzi.
Mimo to wielu właścicieli samochodów zastanawia się czy nie opłaci im się regeneracja zużytego sprzęgła zamiast zakup nowej części. Wymiana sprzęgła jest dość kosztowna, nie tylko ze względu na koszt elementów. Należy również uwzględnić robociznę. Aby wymienić sprzęgło, najczęściej trzeba wyjąć całą skrzynię biegów. W wielu modelach samochodów jest to trudne i czasochłonne przedsięwzięcie. Dlatego decyzja – regenerować czy kupić nowe, musi być podjęta z uwzględnieniem wielu czynników.
Na czym polega regeneracja sprzęgła?
Jeśli chodzi o regenerację sprzęgła, w grę może wchodzić naprawa tarczy sprzęgła, docisku sprzęgła, wymiana łożyska dociskowego lub wszystkich wymienionych elementów.
Regeneracja tarczy sprzęgłowej polega na kompletnym rozebraniu i wyczyszczeniu. Należy wymienić wytarte okładziny cierne oraz sprężyny, które tłumią drgania skrętne. Aby regeneracja miała sens, należy dobrać wysokiej jakości materiały. Tanie materiały szybko ulegną zużyciu i znów trzeba będzie odstawić samochód do warsztatu, co oczywiście wiąże się z kosztami.
Naprawa docisku sprzęgła wymaga wymiany sprężyny talerzowej oraz/lub pierścienia dociskowego. Decyzję podejmuje mechanik zajmujący się regeneracją.
Jeśli chodzi o łożysko dociskowe / oporowe – właściwie należy zawsze wymienić je na nowe. A więc trzeba zakupić je w całości.
Jeśli zregenerowane sprzęgło ma posłużyć jeszcze kolejne dziesiątki lub nawet setki tysięcy kilometrów, regeneracja musi zostać wykonana na najwyższym poziomie i przy użyciu bardzo dobrych materiałów. Czy więc taka usługa może być bardzo tania? Chyba nie musimy odpowiadać… Jeśli znaleźliśmy ofertę bardzo taniej regeneracji sprzęgła, to najpewniej nie zostanie ona wykonana solidnie.
Jak pokazuje doświadczenie specjalistów ze sklepu Sprzeglo.com.pl, cena porządnej regeneracji sprzęgła najczęściej nie jest dużo niższa niż zastosowanie nowych części – zamienników. Zdarza się nawet, że w porównywalnej cenie można kupić części pierwszomontażowe produkowane przez renomowane firmy takie jak LUK, Sachs czy Valeo.
Kiedy regenerować sprzęgło?
Regeneracja może być rzeczywiście uzasadnionym wyjściem, w wyjątkowych sytuacjach, gdy części do naszego samochodu nie są dostępne, albo ich cena jest wyjątkowo wysoka, ze względu na unikalność samochodu, lub wersji silnikowej. Należy jednak wybrać warsztat świadczący usługę na najwyższym poziomie.
Każdy kierowca powinien być świadomy, że na żywotność sprzęgła w pierwszej kolejności wpływają zwyczaje za kółkiem i sposób prowadzenia. Ruszanie z piskiem opon, nie dociskanie sprzęgła do końca podczas zmiany biegów oraz jazda na półsprzęgle z pewnością przyspieszą konieczność naprawy. Dlatego zachęcamy do spokojnej, bezpiecznej jazdy oraz poprawnej eksploatacji samochodu.
Szymon Rachut
Sprzeglo.com.pl
Komentarze (0)