Grupa Schaeffler masowo produkuje komponenty napędów pasowych dla motoryzacji od roku 1977. Na przestrzeni ostatnich 15 lat Schaeffler rozwijał zarówno technologię napędów pasowych w napędzie rozrządu, jak również napędu osprzętu silnika.
Biorąc pod uwagę fakt, że ponad 100 milionów elementów napędów pasowych jest produkowana rocznie na pierwszy montaż przez Schaeffler, oznacza to, że średnio dwa takie elementy znajdują się w każdym pojeździe.
Rolki napinające i prowadzące dostarczane przez firmę INA (członka Grupy Schaeffler) ograniczają hałas w napędzie rozrządu we wszystkich warunkach pracy i zapewniają optymalne prowadzenie paska i jego ułożenie na sąsiednich rolkach. Wszystkie te elementy spełniają najwyższe wymagania co do emisji dźwięku i okresu eksploatacji dla wszystkich układów napędu rozrządu i osprzętu. W celu spełnienia tych wymagań w rolkach konstrukcji INA stosuje się precyzyjne, jednorzędowe łożyska kulkowe ze zwiększoną ilością smaru. Dodatkowo dla bardziej wymagających aplikacji stosuje się łożyska kulkowe dwurzędowe. Wszystkie te łożyska mają specjalny smar, odpowiedni do działania w wysokich temperaturach, wraz z odpowiednim uszczelnieniem. Te dwie cechy odróżniają je od klasycznych katalogowych łożysk.
W zależności od zastosowania, używa się rolek z powierzchnią poliamidowa wzmocnioną włóknem szklanym lub stalowych z powłoką antykorozyjną. Dzięki wysokiemu zaawansowaniu oprzyrządowania i technologii produkcji Grupy Schaeffler, rolki stworzone z odpornych na działanie wysokich temperatur poliamidów z włóknem szklanym są równie dobre jeśli chodzi o wytrzymałość i prowadzenie paska, jak te stalowe, pozwalając przy tym znacznie zredukować wagę elementu.
Napędzające wałki rozrządu napędy pasowe są masowo produkowane dla silników spalinowych od ponad 40 lat. Krytycznym warunkiem wstępnym bezawaryjnej pracy napędu pasowego jest prawidłowe napięcie paska rozrządu. Tylko prawidłowe napięcie paska może zapewnić pracę bez poślizgów paska podczas całego okresu eksploatacji. Każdy najmniejszy nawet przeskok paska może zakłócić precyzję rozrządu zaworowego, co z kolei – zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych – może spowodować „kolizję” zaworów z tłokiem i w rezultacie uszkodzenie silnika. Podczas długiej eksploatacji pasek rozrządu ulega niewielkiemu wydłużeniu z uwagi na obciążenie rozciągające ze strony wału korbowego oraz normalne zmiany temperatury, skutkujące opóźnieniem zapłonu, gdy prędkość obrotowa wałka rozrządu spada poniżej prędkości obrotowej wału korbowego. Zmiany temperatury pojawiające się podczas normalnej eksploatacji mogą również powodować okresowe wydłużanie i kurczenie się paska. Z tego względu najnowsza generacja rolek napinających posiada pewien „zakres regulacji”, pozwalający napinaczowi na dostosowanie się do różnic długości paska. Podczas kontroli pojazdu konieczne jest jednakże sprawdzenie rolki napinającej i napięcia paska rozrządu oraz skorygowania go w razie potrzeby.
Napinacze automatyczne naciągają pasek automatycznie podczas montażu. Wewnętrzny zestaw sprężyn zapewnia prawie niezmieniony naciąg paska podczas całego okresu eksploatacji dzięki automatycznej korekty do zmian temperatury i obciążenia. Inną korzyścią z zastosowania automatycznych napinaczy jest możliwość tłumienia drgań we wszystkich warunkach pracy napędu pasowego. W rezultacie naciąg paska może pozostać bardzo mały, co z kolei redukuje hałas i zwiększa trwałość.
Komentarze (0)