Warto wiedzieć

Części i regeneracja

10 miesięcy temu  12.09.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Rośnie pokusa wykorzystywania używanych części karoserii

Najbardziej cennymi częściami są elementy wymontowane z pojazdów powypadkowych, które nie uległy uszkodzeniu i przebieg takiego pojazdu jest stosunkowo mały. Takie części zdecydowanie są lepsze od nowych części tak zwanych zamienników, nie tylko z powodu ceny.

Kolizja albo stłuczka na parkingu to sytuacje, które generują koszty nieprzewidziane w standardowym budżecie na utrzymanie samochodu. Uszkodzenie karoserii albo lamp często uniemożliwia dalszą jazdę i konieczna jest natychmiastowa naprawa auta. O ile w przypadku całkiem nowych samochodów zakup drzwi albo zderzaka od producenta nie powinien stanowić problemu, tak dopasowanie nowych elementów do starszych modeli może być wyzwaniem.

Odpowiedzią są używane części karoserii, stanowiące najliczniejszą grupę części używanych dostępnych na OTOMOTO, które często prezentują wyższą jakość niż proponowane zamienniki.

Używane elementy blacharskie bardzo często pochodzą ze stacji demontażu pojazdów, gdzie trafiają samochody, których z różnych powodów nie opłaca się już naprawić. Ubezpieczyciel decyduje w tej sytuacji o wypłacie odszkodowania w wysokości wartości samochodu, a samo auto - niezależnie czy uległo wypadkowi, czy poważnej awarii niezwiązanej z żadną kolizją, trafia w ręce specjalistów, którzy odzyskują z niego pełnowartościowe części. Mogą to być elementy karoserii, przewody elektryczne, czy nawet sprawne silniki - często to elementy, których nie można już dostać na rynku części nowych - oryginalnych lub zamienników.

- Nieuszkodzone części blacharskie pochodzące z innych samochodów są nie tylko tańszym, ale często także bardzo praktycznym wyborem. Odpowiedni dobór koloru i uprzednie potwierdzenie, że mocowania części nie są uszkodzone, pozwalają na bezproblemowy montaż. Wykorzystywanie części karoserii - jak np. zderzak, błotnik lub drzwi z oryginalnego samochodu, pozwala na zachowanie najwyższej jakości tego elementu samochodu w bardzo korzystnej cenie - mówi Piotr Grzemski, Head of Parts, OTOMOTO.

Wykorzystywanie części używanych pozwala także zaoszczędzić czas, bo bardzo często zdarza się, że sprowadzenie oryginalnej części bezpośrednio od producenta wiąże się z długim okresem oczekiwania. Dodatkowo - oryginały najczęściej dodatkowo wymagają lakierowania, zanim zostaną dopasowane do samochodu, co generuje kolejne koszty i wydłuża okres naprawy auta.

W przypadku starszych modeli samochodów - a na te w Polsce łatwo trafić, bo najnowsze dane mówią już o średniej wieku samochodów w Polsce sięgającej ponad 14 lat, używane elementy blacharskie to jedyna droga do naprawy auta, bo nowe po prostu nie są już dostępne na rynku. W OTOMOTO, przeszukując oferty z używanymi częściami karoserii, obecnie można wybierać spośród ponad 850 tysięcy ofert. Opierając się na tych samych argumentach, podczas naprawy po kolizji, warto zwrócić uwagę także na używane reflektory i lampy - tych na platformie można dziś znaleźć więcej niż 170 tysięcy.

- Legalnie działające stacje demontażu przed zaoferowaniem części do ponownego wykorzystania, zawsze dokonują oceny przydatności. Bardzo ważne jest, aby każda część była opisana historią pochodzenia oraz przebiegiem pojazdu, z którego została wymontowana. Im więcej będzie informacji o oferowanej części, tym dokładniej da się przewidzieć okres funkcjonowania w kolejnym pojeździe - mówi Adam Małyszko, prezes FORS

Najbardziej cennymi częściami są elementy wymontowane z pojazdów powypadkowych, które nie uległy uszkodzeniu i przebieg takiego pojazdu jest stosunkowo mały. Takie części zdecydowanie są lepsze od nowych części tak zwanych zamienników, nie tylko z powodu ceny. Części wymontowane z “młodych” samochodów są częściami oryginalnymi, produkowanymi do pierwszego montażu, gdzie jakość jest najwyższa z powodu odpowiedzialności gwarancyjnej - dodaje Małyszko.

Specjaliści podkreślają, że nie każde otarcie albo odprysk lakieru stwarza konieczność wymiany całego elementu w samochodzie. Rozwiązaniem na niewielkie pęknięcia i zarysowania jest szpachlowanie i lakierowanie elementów. Jednak wyraźnie zniszczone i powyginane części karoserii mogą stanowić niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu - wówczas poruszanie się takim pojazdem nie jest dozwolone. Ponadto, uszkodzony, np. w wyniku korozji, zderzak nie stanowi wystarczającej, fizycznej bariery ochronnej dla kierowcy i pasażerów pojazdu, a poruszanie się samochodem w takim stanie, wiąże się z zagrożeniem.

Z badania Minds & Roses przeprowadzonego w maju 2023 r. dla OTOMOTO wynika, że w związku z sytuacją ekonomiczną aż 45% kierowców zrezygnowała z naprawy samochodu w ciągu ostatniego roku. Część badanych przyznała, że z powodu cen przełożyła naprawy na późniejszy okres (18%) lub ograniczyła budżet na naprawy (14%). Obecnie wiele pojazdów wymagających interwencji specjalisty jeździ więc po ulicach. Możliwość obniżenia kosztów naprawy samochodu, na przykład dzięki wykorzystywaniu używanych części karoserii, jest więc kluczowe - także dla podniesienia bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Fot. OTOMOTO

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ cenzor 2 10 miesięcy temu Cyt.: "uszkodzony, np. w wyniku korozji, zderzak". Ostatnie skorodowane zderzaki to w 125p i 126p widziałem :)
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ kokta 1 10 miesięcy temu Polecam poczytać na ten temat - http://rallycrosscup.pl/... Da się to zrobić sensownie, ale czy to opcja dla każdego? Jakoś mi się nie wydaje...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony