Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  17.01.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Rośnie rentowność serwisów samochodowych? Zdania w branży podzielone

Rentowność serwisu samochodowego w Polsce - jaka była w 2022 roku w porównaniu z rokiem poprzednim? Odpowiedź na to pytanie dają wyniki „Badania Ankietowego Rynku Dealerskiego”, przeprowadzonego przez Związek Dealerów Samochodów. Oczywiście, dane dotyczą głównie serwisów ASO.

Niecałe 37% ankietowanych dilerów stwierdziło, że rentowność serwisów wzrasta, 33,6% stwierdziło, że pozostaje bez zmian, a 28,6% miało zakończyć rok spadkiem. Odpowiedzi wskazujące brak szacunków dotyczących rentowności serwisu w roku 2022 stanowiły mniej niż 1%.

Sprzedaż aut

Dealerzy bardzo dobrze oceniają miniony 2022 rok w zakresie sprzedaży aut nowych, czemu nie ma zresztą się co dziwić, ponieważ większą jego część znamionowały problemy podażowe przy jednoczesnym bardzo dużym popycie, a więc marże na samochodach nowych były dużo wyższe niż w latach poprzednich. Aż 71,5% respondentów wskazało, że w 2022 roku rentowność w tym dziale ich firmy dealerskiej była wyższa. Z kolei 19,4% określiło, że w zakresie aut nowych rentowność pozostała bez zmian. Spadek zanotowała zdecydowana mniejszość, bo tylko 8,1%.

Odpowiedzi na pytanie, które dotyczy rentowności przedsiębiorstwa w zakresie sprzedaży samochodów używanych w roku 2022, były już trochę gorsze, ale dalej niezłe. Zdecydowana większość, bo aż 48,7% respondentów udzieliła odpowiedzi „wzrośnie” wskazującej na coraz wyższe dochody generowane przez działy sprzedaży pojazdów z tzw. drugiej ręki. Ponad 1/4 wszystkich uczestników ankiety przyznała, że ich rentowność pozostaje bez zmian – takiej odpowiedzi udzieliło 26,9% ankietowanych. Jedynie 23,5% odpowiedzi wskazało, że rok 2022 w zakresie sprzedaży samochodów używanych miałby zostać zamknięty ze spadkiem.

- Rok 2023 w oczach branży nie wydaje się być wielkim zaskoczeniem pełnym bicia rekordów sprzedażowych, jednak patrząc na realne wyniki z roku 2022, możemy mieć nadzieję na przynajmniej utrzymanie dotychczas znanego wolumenu sprzedaży. Prawdopodobnym jest, że spora część z planowanych inwestycji oraz działań restrukturyzacyjnych dojdzie do skutku, czego wynikiem może być zmniejszenie ogólnej liczby wszystkich przedsiębiorstw dealerskich na rynku, ale przy jednoczesnym utrzymaniu, lub nawet zwiększeniu sprzedaży. Dealerzy nadal z dużym dystansem podchodzą do kwestii zmiany modelu sprzedaży z dealerskiego na agencyjny, ale co przy tym intersujące, nie obawiają się aż tak mocno zmiany zachowań samych klientów oraz przeniesienia się ich przyzwyczajeń zakupowych do Internetu. Rok 2023 z pewnością będzie okresem zmian, których doświadczy cała branża motoryzacyjna - komentuje wynik badań Związek Dealerów Samochodów.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony