Wydawałoby się niepozorny etap procesu naprawy, a jednak o olbrzymim znaczeniu dla efektu finalnego. Mowa o poprawnym maskowaniu powierzchni naprawianego pojazdu.
Wielu lakierników podziela pogląd, że maskowanie jest jedną z najbardziej pracochłonnych części procesu naprawy. W dodatku jest dość niewdzięczne, ponieważ na dobrą sprawę dopiero po jego usunięciu można stwierdzić, czy zostało poprawnie wykonane.
Wszystko to zniechęca do poświęcania czasu na dokładne maskowanie karoserii naprawianych aut, a codzienna presja lub zwyczajnie rutyna są powodami, dla których często nie przykłada się do maskowania należytej uwagi.
Doradcy Techniczni Spies Hecker podkreślają jednak, że odpowiednie maskowanie jest równie istotnym krokiem w procesie naprawy, jak wszystkie pozostałe.
Czas to pieniądz
Warto mieć świadomość, że poświęcenie nieco więcej czasu na gruntowne maskowanie skraca w ostatecznym rozrachunku całkowity jego czas – w myśl zasady „raz, a dobrze”.
Innymi słowy, optymalizacja procesu oznacza w skrócie wyeliminowanie zbędnego powtarzania tych samych czynności, spowodowanych m.in. potrzebą poprawienia w trakcie procesu naprawy słabo przylegającej folii. A nie zapominajmy, że czas to pieniądz.
Dobra folia
Cenny czas pracy można zaoszczędzić również za sprawą stosowania odpowiedniej folii. Odpowiednia folia to taka, która:
- dobrze przylega do powierzchni pojazdu,
- ma właściwości antystatyczne, dzięki którym kurz i inne zanieczyszczenia do niej nie przylegają,
- dobrze się tnie,
- jest łatwa w nanoszeniu,
- jest w rolkach, na stojakach, dzięki czemu jest wygodna i szybka w użyciu.
Dobra taśma
Użycie dobrej taśmy zdecydowanie ułatwia pracę lakiernika, wpływając w takim samym stopniu, jak dobra folia, na poprawność i optymalizację czasu procesu naprawy.
Dobra taśma to taka, która przede wszystkim:
- jest wodoodporna,
- może być stosowana nie tracąc swoich właściwości w temperaturze 60-70°C,
- dobrze się trzyma i nie odkleja się podczas całego procesu naprawy.
Wykończenie ma znaczenie
Nie należy zapominać o poprawnym wykonaniu etapu końcowego, czyli usunięcia maskowania. Tutaj również należy wziąć pod uwagę kilka ważnych zaleceń:
- przede wszystkim nie należy odklejać taśmy za szybko, zaraz po zakończeniu procesu lakierowania;
- taśma najlepiej odchodzi z lakierowanej powierzchni pod kątem 90°, pionowo do powierzchni nielakierowanej,
- istotny wpływ na łatwość odklejania taśmy ma niewątpliwie temperatura – im cieplej, tym środek klejący jest bardziej elastyczny i łatwiej odchodzi z powierzchni karoserii.
Komentarze (0)