Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

wczoraj  07.04.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

SERMI – rewolucja w dostępie do danych serwisowych pojazdów

W działalności usługowej warsztatów samochodowych istotną rolę odgrywa dostęp do informacji serwisowych. Od wielu lat niezależne warsztaty napotykały w tym obszarze na problemy. Zagadnienie to zostało również dostrzeżone przez producentów samochodów i niezależnych operatorów, którzy tworzą procedurę SERMI, czyli europejski system akredytacji dostępu do informacji związanych z naprawą i konserwacją pojazdów. Zagadnienie to opisują: Rafał Sosnowski – prezes STM oraz Marcin Barankiewicz – sekretarz generalny EGEA.

SERMI – rewolucja w dostępie do danych serwisowych pojazdów
W obliczu dynamicznych zmian technologicznych i rosnących wymagań dotyczących bezpieczeństwa SERMI (ang. Security-Related Repair and Maintenance Information) staje się kluczowym elementem funkcjonowania rynku motoryzacyjnego w Europie. Wdrażany sukcesywnie w krajach Unii Europejskiej, schemat ten oferuje ustandaryzowany i bezpieczny dostęp do danych serwisowych związanych z bezpieczeństwem pojazdów. Czym dokładnie jest SERMI, jakie szanse i zagrożenia niesie dla niezależnych warsztatów oraz całego rynku motoryzacyjnego? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Co to jest SERMI?
SERMI to inicjatywa przedstawicieli producentów pojazdów (ACEA) i niezależnych operatorów (AIRC, CECRA, FIA, FIGIEFA). Powstała na mocy zalecenia zawartego w sprawozdaniu wydanym przez Forum UE, ustanowionego na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 692/2008 oraz art. 66 rozporządzenia (UE) 2018/858. Głównym celem SERMI jest zarządzanie schematem umożliwiającym autoryzację i zatwierdzanie niezależnych operatorów (IO) do uzyskiwania dostępu do danych dotyczących napraw oraz konserwacji pojazdów (RMI), w tym danych związanych z bezpieczeństwem.

Wprowadzenie tego schematu regulowane jest rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/1244, które wymaga, aby niezależni operatorzy oraz ich pracownicy spełniali określone wymagania, takie jak posiadanie odpowiednich certyfikatów i przejście procedur akredytacyjnych. Cały proces ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa danych i unikanie ich nieautoryzowanego użycia.

Jak działa schemat SERMI?
Mechanicy w niezależnych warsztatach będą potrzebować tokena zabezpieczającego, certyfikatu elektronicznego chronionego PIN-em i autoryzacji, aby uzyskać dostęp do danych związanych z bezpieczeństwem. Proces obejmuje kilka etapów:

  1. Zgłoszenie do jednostki oceniającej zgodność (CAB). Niezależny warsztat aplikuje o akredytację.
  2. Ocena i zatwierdzenie przez CAB. Jednostka oceniająca przeprowadza zatwierdzenie warsztatu i autoryzuje jego pracowników.
  3. Wydanie certyfikatów przez Centrum Zaufania (TC). Po zakończeniu oceny CAB przekazuje informacje do TC, które wydaje certyfikaty i tokeny zabezpieczeń.
  4. Akredytacja CAB przez Krajową Jednostkę Akredytacyjną (NAB). CAB musi zostać uprzednio akredytowana przez NAB.

Certyfikaty wydane w ramach SERMI są ważne przez 60 miesięcy, o ile nie zostaną cofnięte z powodu nadużyć, takich jak łamanie prawa.

Szanse wynikające z wdrożenia SERMI

  • Uproszczony dostęp do danych. Jeden certyfikat umożliwia mechanikom dostęp do danych wszystkich producentów pojazdów, eliminując potrzebę wielokrotnej autoryzacji.
  • Większe bezpieczeństwo. Standaryzacja procesu sprawia, że dane związane z bezpieczeństwem są chronione i udostępniane wyłącznie uprawnionym podmiotom.
  • Wsparcie dla niezależnych warsztatów. SERMI otwiera drzwi dla niezależnych operatorów, dzięki niemu uzyskują dostępu do danych na równych zasadach z autoryzowanymi serwisami.

Zagrożenia i wyzwania

  • Koszty. Proces akredytacji i uzyskania certyfikatów może wiązać się z dodatkowymi kosztami dla warsztatów.
  • Bariery formalne. Skomplikowana procedura i wymóg spełnienia norm (np. niekaralność mechaników) mogą odstraszać mniejsze warsztaty.
  • Możliwe nadużycia. Ryzyko nieuczciwego wykorzystania systemu przez podmioty, niezgodnego z prawem.

SERMI Light – uproszczona wersja
Dla warsztatów, które nie wykonują napraw związanych z bezpieczeństwem, powstaje wersja SERMI Light. Uproszczenie obejmuje brak wymogu niekaralności mechaników i możliwość uzyskania dostępu na podstawie zgłoszenia oraz posiadania ubezpieczenia OC.

SERMI w Europie i w Polsce
Schemat SERMI jest już wdrażany w wielu krajach europejskich, takich jak Austria, Niemcy, Belgia czy Francja. Od lutego 2025 roku rusza we Włoszech, a Polska przygotowuje się do jego implementacji. Członkostwo EGEA w SERMI umożliwia bieżący dostęp do informacji i wpływ na kształtowanie systemu. EGEA aktywnie angażuje się w proces wdrażania SERMI, a jej doświadczenie pomaga kształtować standardy i procedury ułatwiające funkcjonowanie niezależnych operatorów. Co więcej, Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej (STM), będące członkiem EGEA, odgrywa istotną rolę w promowaniu wdrożenia tego systemu w Polsce. 

Podsumowanie
SERMI stanowi przełom w zarządzaniu dostępem do danych serwisowych związanych z bezpieczeństwem. Choć niesie ze sobą wyzwania, potencjalne korzyści dla niezależnych warsztatów i całego rynku motoryzacyjnego są znaczące. Wdrażanie SERMI w Polsce otwiera nowe możliwości, ale wymaga przygotowania i świadomości wśród operatorów rynku.

II edycja Forum Motoryzacyjnego

Już niedługo odbędzie się kolejna edycja wydarzenia gromadzącego ekspertów, praktyków i liderów z branży motoryzacyjnej. II Forum Motoryzacyjne, które odbędzie się 24 kwietnia br. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP), będzie okazją do wymiany wiedzy, doświadczeń oraz dyskusji na temat kluczowych wyzwań i kierunków rozwoju naszej branży. Organizatorzy zapowiadają mnóstwo ciekawych prelekcji z udziałem wybitnych ekspertów, przedstawicieli ministerstw oraz stowarzyszeń branżowych, jak również interaktywne panele i prezentacje, umożliwiające aktywny udział uczestników.
Podczas II edycji Forum Motoryzacyjnego poruszone zostaną następujące kwestie:

  • Nowe regulacje dotyczące badań technicznych pojazdów i ich wpływ na branżę.
  • Wyzwania rynku ciężkiego transportu.
  • Geneza i potrzeba stosowania liczników cząstek stałych.
  • Ochrona środowiska a kondycja branży motoryzacyjnej.
  • Akceptowalna cena bezpieczeństwa.

Dodajmy, że wydarzeniu towarzyszyć będzie Kongres MOVE.

Zredagował: Sławomir Kocznur
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony