Warto wiedzieć

Wydarzenia

6 godzin temu  12.02.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 5

Silniki, które poruszają… wskazówkami zegarów
Strona 2 z 2

Wysoka odporność na temperaturę i szybka reakcja

Dokładna konwersja sygnałów sterujących na bardzo precyzyjne ruchy jest mocną stroną wszystkich silników krokowych FAULHABER. W przypadku tego projektu konieczne było spełnienie dodatkowych wymagań i pokonanie dużych przeszkód przy wyborze silnika. Elektromechaniczny zegar jest niemal swobodnie zawieszony na kolumnie kierownicy i ma niewielką głębokość. Ta ograniczona przestrzeń – wraz ze skomplikowanym mechanizmem – musiała pomieścić osiem silników krokowych. Wybrano modele AM0820 i AM1020 o średnicach odpowiednio 8 i 10 milimetrów.

Każdy silnik porusza jedną wskazówką, co oznacza, że cztery silniki znajdują się w lewym satelicie z trzema elementami zegara. Te cztery silniki są jedynymi połączonymi ze wskazówkami wyłącznie za pomocą przekładni ślimakowej, podczas gdy pozostałe silniki mają bardziej złożoną przekładnię, która jest widoczna przez szafirowe szkło. Komponent ten został opracowany przez FAULHABER specjalnie do tego zastosowania, podobnie jak sterowanie silnikiem, które przekłada sygnały pomiarowe na ruchy wskazówek lub utrzymuje stabilną pozycję, jeśli wartość pozostaje niezmieniona.

- Zegar musi być zawsze czytelny, dlatego w klastrze wbudowano liczne diody LED - – wyjaśnia Guillaume Tripet.

- Jest on również wystawiony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych z powodu położenia w widocznym miejscu, przez co jego wnętrze jest bardzo ciepłe, zwłaszcza że ograniczona przestrzeń pozwala tylko na jeden otwór wentylacyjny. Z drugiej strony, silniki muszą również działać natychmiast po uruchomieniu w mroźny zimowy dzień. Muszą uruchamiać się bez opóźnień i radzić sobie z bardzo dużymi obciążeniami w stosunku do ich niewielkich rozmiarów, przez długi czas i bez utraty wydajności.

Silniki FAULHABER zastosowane w Bugatti Tourbillon pracują w zakresie temperatur od minus 30 do plus 120 stopni Celsjusza. Pod względem precyzji i czasu reakcji spełniają one wszystkie wymagania określone przez inżynierów Concepto. Porównywalne produkty osiągnęłyby wymaganą wydajność tylko przy większych wielkościach. W fazie przedprodukcyjnej napędy udowodniły już, że działają bezbłędnie w klastrze, a także przechodzą serie testów, takich jak test drgań. Guillaume Tripet: „Obecnie doskonalimy system, aby najnowszy hipersportowy samochód mógł zostać dostarczony z tym wyjątkowym zegarem na czas premiery”.

Fot. FAULHABER

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony