Przeszedł badania w tunelu aerodynamicznym i w przemysłowej zamrażarce, a intensywne testy mechanizmu potwierdziły, że ma wytrzymać 50 lat pracy dzień w dzień! Lexus LC Convertible to pierwszy w historii marki samochód wyposażony w materiałowy, składany elektrycznie dach. Wcześniej w gamie kabrioletów Lexusa były tylko auta ze sztywnym dachem.
Lexus LC 500 Convertible ma wyjątkowy, materiałowy dach, który składa i rozkłada się w 15 sekund. By opracować miękką konstrukcję, która będzie korespondowała z wizerunkiem samochodu, niezbędne były ogromne nakłady pracy. Dach w LC ma nie tylko pięknie wyglądać, ale i pracować bezawaryjnie przez długie lata, a podczas jazdy pod gołym niebem poszycie miało się zmieścić na bardzo małej przestrzeni. Ponadto fakt zastosowania ruchomej, elektrycznie składanej konstrukcji nie mógł przesadnie ograniczać designerów – całość miała być efektowna i nie było mowy o kompromisach.
Dopracowany system pozwala na otwieranie i zamykanie dachu w 15 sekund nie tylko na postoju, ale i podczas jazdy. Niezwykle sztywne, wzmocnione na potrzeby odmiany Convertible nadwozie pozwala wykonywać operację przy prędkości do 50 km/h. Praca mechanizmu, z krótką pauzą w początkowej fazie, nawiązuje do ruchu towarzyszącego stawianiu znaków w tradycyjnej japońskiej kaligrafii.
Niezawodny dach LC 500 Convertible
Zanim powstał LC 500 Convertible przetestowano dziesiątki prototypów, opracowano wiele projektów i przeprowadzono tysiące prób, które zaowocowały stworzeniem unikalnej konstrukcji dachu.
Niezawodność to charakterystyczna cecha marki Lexus. Dlatego każdy element nowego modelu jest gruntownie testowany pod kątem sprawności i wytrzymałości. Inżynierowie przetestowali mechanizm dachu w modelu LC 500 Convertible składając i rozkładając go aż 18 000 razy. Testy wyszły poza etap komputerowych symulacji – zastosowany w finalnej, produkcyjnej wersji system został poddany prawdziwym próbom wytrzymałościowym. Ich wyniki nie pozostawiają złudzeń – zakładając, że mechanizm będzie używany dzień w dzień, posłuży bezawaryjnie przez niemal 50 lat.
Układ został przetestowany nawet podczas opadów śniegu i w bardzo niskich temperaturach. Wytrzymałość auta sprawdzono także w przemysłowej zamrażarce w temperaturze -18°C. Samochód miał złożony dach, aby sprawdzić wytrzymałość wnętrza na bardzo niskie temperatury, a prosto z komory lodowej trafił na tor, by pokazać swoje osiągi w trudnych warunkach, co udowodniło, że LC 500 Convertible spełnia najwyższe wymagania o każdej porze roku.
Lekka konstrukcja i nisko położony środek ciężkości
Już na etapie opracowywania konstrukcji tak dużo uwagi poświęcono badaniom w tunelu aerodynamicznym. Składany, materiałowy dach nie mógł zaburzać aerodynamiki Lexusa LC 500 Convertible, a dobór tworzyw był istotny również z uwagi na konieczność ograniczenia masy własnej całego mechanizmu. Stworzenie lekkiego dachu stało się możliwe dzięki zastosowaniu kombinacji aluminium i magnezu.
Inżynierom LC 500 Convertible udało się osiągnąć świetne właściwości zarówno podczas jazdy z otwartym, jak i zamkniętym dachem. Przetłoczenia na nadwoziu sprawiają, że powietrze opływa je w pożądany sposób i jest kierowane tam gdzie trzeba. Po otwarciu dachu wysuwa się również deflektor strumieniowy, który na potrzeby luksusowego kabrioletu przybrał formę niewielkiej, przezroczystej szyby za plecami pasażerów. Zmniejsza ona zawirowania we wnętrzu i pozwala jeździć bez dachu z przyjemnością i spokojem, w większym zakresie prędkości.
Na polskim rynku LC 500 Convertible jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia (Prestige, Bespoke i Superturismo), a klienci mogą wybierać spośród 10 lakierów oraz aż 12 kombinacji kolorystyki wnętrza. Dach, w zależności od wybranej opcji, może być w kolorach czarnym, niebieskim, beżowym lub ciemnej czerwieni.
Fot. Lexus
Komentarze (0)