Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  18.05.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Sprzedaż części samochodowych przez Internet – wyzwania i rozwiązania
Strona 1 z 2

W ciągu ostatniej dekady, rynek sprzedaży części samochodowych przeszedł duże zmiany. Tradycyjne kanały sprzedaży są w coraz większej mierze zastępowane przez e-commerce. Dystrybucja i sprzedaż części ewoluuje dostosowując się do potrzeb klientów. O tym, jaka będzie przyszłość branży oraz jak wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, wypowiada się Kamil Banasik - menedżer ds. oferty i zakupów ze sklepu internetowego Sprzeglo.com.pl.

Jak ewoluuje rynek sprzedaży części samochodowych?

Tradycyjny model sprzedaży w branży części samochodowych zakłada, że produkty wędrują kolejno od producenta do dystrybutora, następnie do serwisu samochodowego i mechanika, by ostatecznie trafić do klienta końcowego, czyli kierowcy i jego samochodu. Rosnąca w ostatnich latach pozycja kanału e-commerce ma jednak ogromny wpływ na zmiany w tym modelu sprzedaży. 

Sklepy internetowe takie jak Sprzeglo.com.pl swoją ofertę kierują zarówno do kierowców jak i do warsztatów samochodowych. W większości są to użytkownicy, którzy zamawiają części bezpośrednio do serwisu, w którym przeprowadzana jest naprawa pojazdu. Rosnąca świadomość klientów sprawia, że wielu odnosi się do ofert w Internecie zanim zdecyduje się na zakup części przez serwis lub w swojej hurtowni. Zakupy online wyróżniają się przede wszystkim atrakcyjną ceną, większym wyborem pomiędzy produktami z różnych półek cenowych, a także dużo lepszą dostępnością.

Wpływ pandemii na e-handel w branży motoryzacyjnej

Oczywistym jest to, że pandemia wywarła ogromny wpływ na przeniesienie sporej części sprzedaży stacjonarnej do Internetu. Wygoda i bezpieczeństwo jakie gwarantują zakupy online przypadła do gustu wielu mechanikom poszukującym części zamiennych do naprawianych samochodów. Nasi klienci wiedzą, że mogą liczyć na pomoc doradców i dostawę zamówienia nawet szybciej niż w ciągu 24h.

W przypadku branży motoryzacyjnej, pandemia czy wojna w Ukrainie wpłynęły też mocno na decyzje związane z kupnem nowego auta. Przerwane łańcuchy dostaw sprawiły, że nowe samochody są trudniej dostępne, a używane auta drożeją. W związku z tym wielu kierowców decyduje się na naprawy swoich starych samochodów, a tym samym na nabycie części zamiennych, co wpływa na bardzo szybki rozwój rynku części on-line. Mechanicy również idą z duchem czasu i coraz bardziej przekonują się do tego kanału zakupowego.

Dostępność zamiennych części samochodowych

W wyniku zawirowań gospodarczych i ekonomicznych dostępność części zamiennych w obecnej chwili jest mocno ograniczona. Zdarza się, że niektóre hurtownie nie mają na magazynach konkretnych produktów tygodniami, a nawet i miesiącami. Według danych przedstawionych podczas w Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego w grudniu 2021, ponad 95% dystrybutorów obserwuje problem z dostępnością części. W ostatnich tygodniach problemy z dostępnością nabierają niestety na sile. W takich sytuacjach sklepy internetowe pokazują swoją przewagę.

W Sprzeglo.com.pl, dzięki bezpośredniej współpracy z wieloma producentami części, dystrybutorami i hurtowniami motoryzacyjnymi, gwarantujemy szeroką dostępność asortymentu sprzęgieł i kół dwumasowych w atrakcyjnych cenach i z darmową dostawą. W związku z tym naszą ofertą zainteresowani są nie tylko kierowcy czy mniejsze warsztaty, ale coraz częściej z naszych usług korzystają też duże sieci warsztatów oraz autoryzowane stacje obsługi większości marek pojazdów.

Wyzwania, z jakimi mierzy się klient poszukujący części samochodowych w Internecie

Klientów naszego sklepu możemy zasadniczo podzielić na dwie główne grupy: kierowców i mechaników. Chociaż mogą szukać dokładnie tego samego produktu, ich potrzeby zwykle są różne. Tworzenie jednej platformy, która spełni oczekiwania obu grup to cel, który wytyczyliśmy sobie już wiele lat temu.

Aby zapewnić jak najlepszą ofertę, staramy się najpierw zrozumieć czego szuka i jakie problemy napotyka klient poszukujący części w Internecie. I tak na przykład, w wypadku kierowców, musimy brać pod uwagę negatywne emocje towarzyszące zakupowi. Żaden z nich nie cieszy się z awarii, szczególnie jeśli przytrafiła się w zupełnie niespodziewanym momencie. Brak dokładnej wiedzy na temat usterki, a także obawa przed zakupem nieodpowiednich produktów to problemy, które rozwiązujemy każdego dnia, aby budować zaufanie wśród klientów.

Kluczową sprawą jest zbudowanie przejrzystej strony z dopracowaną wersją mobilną, z której korzysta aż ponad 80% naszych użytkowników. Ponadto w sklepie proponujemy zakup przygotowanych już zestawów części, które wymienia się przy tym samym przebiegu. Do tego oferujemy wsparcie ekspertów, którzy czuwają nad każdym zamówieniem i weryfikują każde z nich przy pomocy numeru VIN pojazdu. Gwarantuje to poprawne dopasowanie podzespołów i bezproblemową naprawę na czas.

Ponadto, regularnie udostępniamy treści poradnikowe, co dodatkowo buduje zaufanie i zaangażowanie. Na blogu o tematyce sprzęgieł, która jest przecież niszowa, treści czytane są obecnie przez kilkaset tysięcy kierowców i mechaników miesięcznie, co potwierdza, że poradniki, które tworzymy są bardzo potrzebne. Artykuły eksperckie pomagają zrozumieć jak dochodzi do awarii sprzęgła i sąsiadujących mu podzespołów, co jest konieczne do wymiany oraz jak dbać o nowo zamontowane części. Takie wartościowe treści podkreślają naszą pozycję eksperta w temacie sprzęgieł i kół dwumasowych, budują zaufanie kierowców oraz pomagają im dokonywać trafnych zakupów.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony