
W czasach gdy sprzedaż aut osobowych w Polsce praktycznie się nie zmieniła, motocykle zyskały na znaczeniu. Pytanie, czy liczba nowych rejestracji motocykli przełoży się kiedyś na wzmożone wizyty fanów dwóch kółek w warsztatach.
Poniższe informacje warto mieć na uwadze, gdy chcieć dywersyfikować profil działalności warsztatu samochodowego. Wzmożony popyt na motocykle to także pewnie okazja dla dostawców dedykowanego wyposażenia, by wspomnieć podnośniki dla jednośladów.
Już w ubiegłym roku liczba nowych rejestracji motocykli była dwa razy wyższa niż 5 lat wcześniej. Jak pokazuje najnowsze badanie EFL, jednoślady kupujemy dziś głównie dla przyjemności (57%), najczęściej za gotówkę (80%), a przy wyborze konkretnego modelu najważniejsza jest jego pojemność (65%). „Paliwa” dodają firmy leasingowe, z których oferty korzysta już 11% motocyklistów.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w okresie od stycznia do maja 2025 roku zarejestrowano w Polsce 19 083 nowe motocykle, o 6,3% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W samym maju Polacy kupili 5 311 motocykli,
o 18,3% więcej niż rok wcześniej. To najwyższy wynik dla tego miesiąca od 10 lat. W całym 2024 roku łącznie w Polsce zarejestrowano 39 809 motocykli, aż o 43% więcej niż rok wcześniej.
Eksperci EFL, jednej z największych firm leasingowych w Polsce, która od wielu lat finansuje jednoślady, zwraca uwagę, że za rosnącą popularnością motocykli wśród Polaków stoi nie tylko łatwiejszy dostęp do prawa jazdy dla modeli o pojemności do 125 cm³, ale także styl życia, praktyczność i szersza oferta rynkowa.
Z najnowszego badania EFL przeprowadzonego na ogólnopolskim panelu Ariadna w grupie posiadaczy motocykli wynika, że główne powody zakupu motocykla to oszczędność czasu, unikanie korków i przyjemność z jazdy. Aż 57% respondentów wskazało, że jednoślad to przede wszystkim radość i sposób na spędzanie wolnego czasu. Dla 42% Polaków zakup motocykla to spełnienia marzenia, dla 22% wygoda, a 21% chce w ten sposób unikać korków na drogach.
Dwa kółka i działalność gospodarcza
Przyjemność z jazdy ma większe znaczenie dla starszych motocyklistów. Wśród respondentów powyżej 45 roku życia wskazało na nią 60% osób, podczas gdy w grupie 18-24 lata 49%,
a 25-34 lata – 53%. Natomiast najmłodsi motocykliści zdecydowanie częściej kupują dwa kółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tak wskazało 22% respondentów w wieku 18-24 lata i 5% respondentów w wieku 45-54 lata.
Co ciekawe, większość ankietowanych woli klasyczne motocykle o większej pojemności (62%) niż skutery (14%). Te drugie postrzegane są jako bardziej miejskie i mniej dynamiczne. Nie cena, ale pojemność silnika (65%) i rodzaj motocykla (64%) mają największe znaczenie przy zakupie jednośladu. Na cenę wskazało 57% respondentów. Marka ma znaczenie dla równo połowy motocyklistów, a napęd dla 41% zapytanych.
Już nie tylko za gotówkę
Choć większość motocyklistów nadal decyduje się na zakup za gotówkę (80%), rośnie zainteresowanie alternatywnymi formami finansowania. 11% ankietowanych wskazało, że skorzystało z leasingu, podobna liczba osób sfinansowała zakup jednośladu pożyczką lub kredytem.
Eksperci EFL zauważają, że coraz więcej przedsiębiorców pyta o finansowanie jednośladów, a rynek reaguje coraz szerszą ofertą. – Motocykl przestaje być tylko sprzętem sezonowym czy rekreacyjnym. Staje się alternatywą dla samochodu, zwłaszcza w dużych miastach. Dlatego elastyczne formy finansowania, takie jak leasing czy pożyczka ratalna, zyskują na znaczeniu. Najczęściej w przypadku modeli o większej wartości, wybieranych przez klientów biznesowych
i bardziej doświadczonych motocyklistów – komentuje Robert Dudziński.
Fot. Junak
Komentarze (0)