Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

5 miesięcy temu  25.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej

Uczestnicy walnego zebrania European Garage Equipment Association (EGEA)

Zgodnie z zapowiedzią wracamy do tematu Forum Motoryzacyjnego, które podsumował prezes STM-u dr inż. Rafał Sosnowski. Opisał on również zgromadzenie ogólne EGEI, które tym razem odbyło się w Gdańsku. Relacjonujemy także sprawozdawcze walne zebranie STM-u.

Forum Motoryzacyjne
Podczas Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu miało miejsce bezprecedensowe spotkanie osób związanych z międzynarodową branżą motoryzacyjną – Forum Motoryzacyjne, którego hasłem przewodnim była „Debata o przyszłości”. Podczas spotkania odbyły się prezentacje w trzech panelach tematycznych: Diagnostyka, Bezpieczeństwo, Analiza – zakończone dyskusją panelową, po której sformułowane zostały konstruktywne, w naszej ocenie wykonalne wnioski, które warto wyartykułować. Oto najważniejsze z nich.

1. Diagnostyka
Potrzeba dostosowania sprzętu wykorzystywanego podczas badań technicznych do współczesnych pojazdów poruszających się po naszych drogach. Najpilniejszym wyzwaniem jest wprowadzenie pomiarów ilości szkodliwych dla zdrowia cząstek stałych emitowanych przez silniki ZS, a docelowo także ZI. Obecne regulacje prawne i sprzęt na SKP nie pozwalają na ocenę stężenia szkodliwych dla zdrowia cząstek stałych w spalinach w nowoczesnych pojazdach.
Wypadki drogowe w Polsce charakteryzują się bardzo wysoką śmiertelnością. Poprawa stanu bezpieczeństwa związana z dokładniejszą weryfikacją stanu technicznego pojazdów jest możliwa do osiągnięcia relatywnie niskim kosztem – przez rejestrowanie i udostępnianie wyników pomiarów wykonanych za pomocą urządzeń diagnostycznych i zapewnienie ich wiarygodności. 
Archiwizacja wyników wykonanych pomiarów daje możliwość objęcia 100% wykonanych pomiarów nieuciążliwym nadzorem elektronicznym. Wiarygodność urządzeń diagnostycznych zapewni regularne wykonywanie ich kalibracji. Stosowanie właściwych procedur, zgodnych z wymaganiami ISO 17025 zapewnić może laboratorium akredytowane, na przykład Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. Z badań ankietowych wykonanych przez firmę IT Norcom wynika, że obecnie jedynie ok. 30% SKP regularnie zleca kalibrację urządzeń specjalistycznym serwisom.

2. Bezpieczeństwo
Prawodawstwo nie nadąża za rozwojem motoryzacji. Należy objąć nadzorem i kontrolą nowoczesne rozwiązania, na przykład pojazdy coraz bardziej autonomiczne, nowe konstrukcje świateł samochodowych, współczesne systemy ograniczające emisje spalin czy systemy wspomagania kierowcy (ADAS).

3. Analiza – teoria a praktyka
Panel, w którym zaprezentowano metodykę oceny przyczyn wypadków drogowych w oparciu o zapis w tzw. komputerach pokładowych, prowadził do wniosku, że potrzeba dokładniejszych badań technicznych. Wykryto wiele usterek technicznych, które istniały jeszcze przed kolizją. Oceniono również bieżącą sytuację na stacjach kontroli pojazdów.
Konieczność zmian w systemie badań technicznych pojazdów w Polsce z naciskiem na potrzebę zapewnienia przedsiębiorcom możliwości utrzymywania stacji kontroli na wymaganym poziomie ekonomicznym i technicznym. 
Kontrola systemów elektronicznych po wypadkach drogowych, mająca na celu weryfikację, czy usterki techniczne występowały podczas zdarzenia drogowego, a także czy zostały wykryte lub nie podczas badania technicznego.
Wprowadzenie ustawowej ochrony diagnosty samochodowego analogicznie do ochrony zapewnionej urzędnikom, co pozwoli zarówno na stosowanie stopniowania kar, jak i da możliwość prawnej ochrony pracownika. 

Walne zebranie STM-u
15 maja br. w sali konferencyjnej hotelu Gdańsk odbyło się walne zebranie członków Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej. Miało ono charakter sprawozdawczy. Prezes zarządu dr Rafał Sosnowski przedstawił sprawozdanie z działalności za 2023 r. oraz bilans i rachunek zysków i strat. Wszystkim członkom zarządu zostało jednogłośnie udzielone absolutorium za wykonanie zadań w 2023 r. W wolnych wnioskach członkowie skupili się przede wszystkim na dwóch tematach:
omówieniu Targów Techniki Motoryzacyjnej, zwłaszcza pod kątem Forum Motoryzacyjnego i plebiscytu Trade Press Award. Wszyscy obecni zgodzili się, że oba przedsięwzięcia należy kontynuować;
sytuacji w urzędowych stacjach kontroli pojazdów.

Walne zebranie EGEA
15-17 maja br. w Gdańsku na zaproszenie STM-u odbyło się walne zebranie European Garage Equipment Association. W pięknym mieście, przy bardzo sprzyjającej pogodzie, spotkali się przedstawiciele 14 krajów Europy, aby wymienić poglądy na tematy bliskie członkom branży wyposażenia warsztatowego. 
Jednym z najgorętszych punktów dyskusji było omówienie orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w kontekście Rozporządzenia 2018/858 i dostępu do danych w pojeździe. ETS wydał orzeczenie stwierdzające, że nie powinno być żadnych ograniczeń w dostępie osób trzecich (niezależnych podmiotów) do portów OBD pojazdu w oparciu o rozporządzenie UE 2018/858 dotyczące homologacji typu. Orzeczenie to ma konsekwencje dla grupy FCA i innych producentów pojazdów, ponieważ kwestionuje ich praktyki ograniczania dostępu – głównie przez SGW Security Gateway (bramki bezpieczeństwa).
Dzień przed zgromadzeniem ogólnym EGEA był ważny dla niezależnych usługodawców. Sąd okręgowy w Kolonii przeprowadził rozprawę Carglass Germany/Belron ATU przeciwko FCA (Grupa Stellantis) w związku z decyzją Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z 5 października 2023 r. Orzeczenie było korzystne dla Carglass Germany/Belron i ATU. Potwierdziło, że niezależni usługodawcy muszą mieć dostęp do danych w pojazdach, a warunki dostępu inne niż te przewidziane w rozporządzeniu w sprawie homologacji typu 2018/858 są zabronione. 
Drugim ważnym tematem, który wzbudzał ożywioną dyskusję, były informacje na temat pakietu przydatności do ruchu drogowego. Ostatnie posiedzenie Komisji ds. Sprawności Drogowej odbyło się 25 kwietnia 2024 r. Nie przedstawiono projektu aktu prawnego. Komisja uznała temat liczników cząstek stałych za ustalony i niewymagający już dyskusji. Dalsze prace legislacyjne związane z obszarem badań technicznych powrócą w nowej kadencji Komisji Europejskiej. 
Organizatorzy przewidzieli także dla uczestników walnego zgromadzenia część integracyjną, podczas której w nieco luźniejszej atmosferze wymieniano poglądy i budowano relacje, które zaowocują w przyszłości. 

Jubileusz Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy
25 maja br. odbyły się obchody Jubileuszu 50-lecia istnienia szkoły. Dyrekcja placówki najpierw w murach Filharmonii Pomorskiej, a następnie na terenie placówki gościła znamienitych gości, pracowników, uczniów i absolwentów. ZSS na trwałe wpisał się w krajobraz Bydgoszczy. Warto przypomnieć, że uczniowie z tego miasta dzięki sukcesom w Ogólnopolskim Turnieju Wiedzy Samochodowej już pięciokrotnie zyskiwali miano Samochodowej Szkoły Roku. Było tak w latach: 2007, 2013, 2015, 2016 i 2017. 
Uczniom i nauczycielom gratulujemy jubileuszu i życzymy dalszych sukcesów.


Budynek Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy

Zredagował: Sławomir Kocznur
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl
 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony