Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

5 miesięcy temu  17.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Tak zniszczysz pompę cieczy chłodzącej

Nawet najlepszą pompę można zniszczyć w ciągu kilkunastu sekund. Producent oryginalnych zestawów rozrządu firma Airtex podpowiada, co zrobić, aby uniknąć problemów.

Niewłaściwy płyn chłodniczy
Odpowiedni płyn chłodniczy nie tylko chroni silnik przed przegrzaniem, ale również konserwuje uszczelnienia. W sposób oczywisty oddziałuje także na pompę cieczy. Jeśli zastąpimy go wodą lub niewłaściwym odpowiednikiem, może dojść do degradacji łopatek pompy lub perforacji uszczelnienia jej łożyska.
W przypadku gdy podczas spuszczania płynu przed wymianą pompy widać, że jest mocno zanieczyszczony, należy bezwzględnie zastosować nowy płyn. Nie zaszkodzi również płukanie układu.

Pozostawienie starej pompy przy wymianie rozrządu, który ją napędza
Wszyscy producenci pomp zalecają ich wymianę przy każdej wymianie rozrządu, chyba że producent silnika wskazuje inaczej. Wynika to z faktu, że rolka napędowa pompy przenosi na łożysko pompy siły oddziaływania paska. Łożysko wypracowane podczas eksploatacji poprzedniego paska może nie wytrzymać kolejnego interwału między wymianami, tym bardziej że nowy pasek oddziałuje zawsze trochę mocniej niż stary, wypracowany.

Wadliwe uszczelnienie
W zależności od konkretnego silnika pompa cieczy może być uszczelniona tradycyjną uszczelką, uszczelką papierową, uszczelką typu o-ring lub pastą uszczelniającą. Lekceważenie tych założeń i uszczelnianie profilaktyczne, np. silikonem, może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Ostatecznie może dojść do wycieku płynu lub uszkodzenia łożyska pompy. Warto pamiętać, że na uszczelnienie oddziałuje nie tylko płyn, ale również wysoka temperatura, więc oryginalny sposób uszczelnienia nie jest przypadkowy.

Niewłaściwy moment dokręcania
Śruby mocujące pompę należy dokręcać zgodnie z instrukcją obsługi, zarówno jeśli chodzi o kolejność, jak i moment dokręcania. Fatalne w skutkach może okazać się zbyt słabe, ale też zbyt mocne dokręcenie.

Dobór odpowiedniego typu
W niektórych modelach samochodów producent w ramach modernizacji lub akcji serwisowej wymienił pompę z wirnikiem metalowym na taką z wirnikiem z tworzywa sztucznego (lub odwrotnie). Jeśli w ofercie występują dwa rodzaje pompy, należy upewnić się, czy w przypadku naprawianego silnika nie pojawiła się tego typu adnotacja serwisowa i czy można je stosować zamiennie.

Próby uruchomienia silnika, w którym zamarzł płyn
Na koniec zapowiedziana na początku materiału „recepta” na uszkodzenie pompy cieczy w ciągu kilkunastu sekund. Otóż gdy zimą dojdzie do zamarznięcia płynu w układzie chłodniczym, wystarczy podjąć zwyczajną próbę rozruchu. Pasek rozrządu szarpnie za koło napędowe pompy, podczas gdy wirnik będzie uwięziony w zamarzniętym lub „zżelowanym” płynie. Wówczas może dojść do uszkodzenia łopatek lub łożyska pompy.

Airtex radzi mechanikom nie ulegać pokusie pozostawiania starej pompy przy okazji wymiany rozrządu. Nawet jeśli jest ona w idealnym stanie, raczej nie wytrzyma kolejnych 60 czy 90 tys. km do następnej wymiany rozrządu. Ważne jest także, aby podczas wymiany dbać o czystość miejsca, w które wkłada się nową pompę, oraz przestrzegać procedury montażu. Przełoży się to na zminimalizowanie liczby reklamacji i wzrost zadowolenia klientów.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony