.

Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

Wydarzenia

4 miesiące temu  07.08.2019, ~ Administrator   

Tanieją baterie do elektryków! Czy to zmieni liczbę tych aut na drogach?
Strona 1 z 2

Choć pierwsza połowa 2019 roku przyniosła rekordowy wzrost liczby zakupionych elektryków to nadal pojazdy w pełni elektryczne i hybrydy plug-in stanowiły niespełna 5 promili wśród całkowitej sprzedaży nowych aut osobowych w Polsce. 

Powód niskiego udziału elektryków w rynku nowych aut (na poziomie 0,48%) jest, w opinii części ekspertów, prozaiczny – zbyt wysoka cena w stosunku do przeciętnych zarobków. Kluczem do jej obniżenia jest wytwarzanie tańszych baterii. Inwestycje poczynione w rozwój technologii motoryzacyjnych skutkują wzrostem ich możliwości i osiągów przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów produkcji.

- Jak podaje Bloomberg New Energy Finance (BNEF), koszt wytworzenia akumulatorów systematycznie spada. Jeszcze w 2015 roku stanowiły one 57% wartości elektroauta, a w 2025 będzie to zaledwie 20%1. Dzięki temu w ciągu kilku lat ceny dużych aut elektrycznych mają szansę zrównać się z cenami swoich tradycyjnych odpowiedników. A tym samym stać się dostępne dla znacznie szerszego gron odbiorców niż obecnie. Analitycy BNEF optymistycznie zakładają, że dojdzie do tego już w 2022 roku. I chociaż znaczącą rolę w tym procesie odegrają ceny surowców oraz skala popytu na nie, to upowszechnienie napędów elektrycznych staje się coraz bardziej prawdopodobne – zauważa Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems.

Upowszechnienie się samochodów elektrycznych sprawi, że kupno auta może stać się jednym z najważniejszych wyborów w naszym życiu. Uproszczona konstrukcja elektryków, które składają się z pięciokrotnie mniejszej liczby części niż auta tradycyjne, przekłada się na znacznie niższe prawdopodobieństwo awarii podczas eksploatacji.

Elon Musk twierdzi wręcz, że nadwozie i napęd Tesli 3 wytrzymają przebieg 1,6 mln kilometrów. Natomiast żywotność baterii przewidziana jest na 480-600 tys. kilometrów. Co oznacza, że typowy polski kierowca, który wg danych GUS pokonuje średnio 12,1 tys. km w ciągu roku2, może jeździć nawet 50 lat bez konieczności wymiany ogniw bateryjnych.

Zatem jak to możliwe, że firmie Muska opłaca się tworzyć niezawodne auta?

Sama sprzedaż długowiecznych aut elektrycznych byłaby dla producentów nieopłacalna w perspektywie kilkunastu lat. Jednakże możliwość rozszerzenia działalności fabryki motoryzacyjnej o usługi oparte na niezawodnych pojazdach, zupełnie zmienia postać rzeczy. Mogą one być używane m.in. jako: taksówki, usługi kurierskie i dostawcze, car sharing (wynajem na minuty) czy carpooling (wspólne przejazdy) – wszystkie tym bardziej dochodowe im większe mają obłożenie. Część z nich swój pełen komercyjny potencjał osiągnie dopiero za kilka lat, dzięki automatyzacji.

- Samochód przestaje być traktowany jedynie jako produkt, który należy posiadać, a zaczyna pełnić rolę usługi, z której korzystamy, gdy jest nam potrzebna. I chociaż tę elastyczność i brak stałych kosztów ceni coraz więcej osób to trudno sobie wyobrazić, że Polacy nagle przestaną kupować auta. Obie formy użytkowania – własnościowa i usługowa, będą ze sobą koegzystować. Ta druga będzie ewoluować wraz z rozwojem pojazdów samojezdnych. Sądzę, że pełna automatyzacja szybciej pojawi się w transporcie niż w autach osobowych, ponieważ firmy flotowe będą chciały wyróżnić się ekologicznym i nowoczesnym wizerunkiem. Z jednej strony doprowadzi to do ograniczenia popytu na zawodowych kierowców, lecz z drugiej przyczyni się do powstania zupełnie nowego ekosystemu – inteligentnych miast, nieznanych dotąd zawodów czy prawa dostosowanego do nadchodzących wyzwań – mówi Jacek Opala.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Leszek 2 4 miesiące temu Nawet jakby cena była niższa to i tak nie duzo to zmieni, ja na przykład nie miałbym i tak gdzie go ładować. O wiele lepsza opcja jak na razie to hybryda toyoty. Samochody trwałe, technologia sprawdzona, a najważniejsze że nie trzeba ich ładować
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ jawiem 1 4 miesiące temu I tak są stanowczo za drogie! tylko firmy je kupują!
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony