W ubiegłym roku, za sprawą prywatnego importu, trafiła do Polski rekordowa liczba samochodów używanych. Przed zakupem takiego auta warto poświęcić więcej czasu na poznanie jego historii i stanu technicznego.
Z roku na rok rośnie liczba nowych rejestracji w urzędach komunikacji. Obecnie, według różnych szacunków mamy ogółem około 25 mln pojazdów mechanicznych. Większość z nich to samochody osobowe, których średni wiek to 10 i więcej lat. Nie pochodzą one jednak z polskich salonów sprzedaży, a zostały sprowadzone jako używane. Boom na nie rozpoczął się po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. Bez wątpienia był to przełomowy moment w historii zmotoryzowania naszego kraju, dzięki czemu samochód przestał być towarem luksusowym.
„Pomimo swojego wieku są to już bardzo zaawansowane, zarówno konstrukcyjnie jak i technologicznie pojazdy. Patrząc z szerszej perspektywy zawdzięczamy im poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach” - mówi Dawid Cieśla z firmy AD Polska - „Jednak do prawidłowego serwisowania tych aut potrzebni są wykwalifikowani mechanicy, odpowiednio wyposażone warsztaty, a także dostęp do wysokiej jakości części zamiennych. Dziś na te wszystkie wyzwania przygotowana jest branża aftermarketowa w Polsce”.
Zakup używanego samochodu, sprowadzonego do Polski przez nieznaną nam osobę, może być wielkim ryzykiem. Niestety, przyczyniają się do tego nie zawsze uczciwi pośrednicy, nie tylko zmieniający faktyczny przebieg pojazdu, ale też „gubiący” oryginalną książkę serwisową. Jednak dziś, w porównaniu do sytuacji sprzed ponad dekady, łatwiej zweryfikować stan techniczny upatrzonego auta. Takie oględziny najlepiej powierzyć mechanikowi w warsztacie samochodowym.
Jednostka napędowa
Niemal ze stuprocentową pewnością można założyć, że wszystkie sprowadzane w ostatnich latach używane samochody osobowe posiadają komputer pokładowy. Dzięki temu mechanik w warsztacie podłączy urządzenie diagnostyczne do oceny stanu technicznego silnika (nie pomijając oczywiście widocznych zacieków czy zabrudzeń). Osobie postronnej trudno wprowadzić zmiany w jego oprogramowaniu, więc uzyskany wynik powinien być zgodny ze stanem faktycznym. To bardzo ważna czynność, bo naprawa usterki jednostki napędowej - na którą składają się także inne elementy, jak turbosprężarka - może być bardzo kosztowna, a nawet nieopłacalna. Po zakupie samochodu od razu warto wymienić filtr oleju i sam olej silnikowy.
Karoseria
Kolor lakieru nadwozia to jeden z głównych czynników, który sprawia, że auto nam się podoba lub nie. Dlatego sprzedawca poświęca dużo uwagi na jego odświeżenie i zamaskowanie niewielkich uszkodzeń. Jednak nie jest to tak ważne, jak oględziny - za pomocą specjalnego miernika - powłoki i grubości lakieru. Jeśli pojawią się różnice, powinno to wzbudzić podejrzenia, że pojazd uczestniczył w kolizji bądź wypadku o nieznanych konsekwencjach. W skrajnych przypadkach jego dalsza eksploatacja może być niebezpieczna.
Opony
W wielu krajach, w których samochód był pierwotnie zarejestrowany, obowiązują przepisy nakazujące posiadanie dwóch kompletów opon - letnich i zimowych. W Polsce, pomimo braku takich wymagań, większość kierowców postępuje podobnie. Warto więc zwrócić uwagę na ich obecność przy wyborze samochodu. Podobnie jak i na stan techniczny ogumienia, w tym opony zapasowej (bądź działania zestawu naprawczego). Według polskich przepisów głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1.6 mm, ale producenci opon zalecają dla opon letnich min. 3 mm, a dla zimowych 4 mm. Ważne jest też sprawdzenie jej powierzchni (czy nie nosi śladów napraw) oraz daty produkcji (nie powinna być starsza niż 10 lat o czym informują trzy ostatnie cyfry w oznaczeniu DOT widniejącym na boku opony), a na koniec stanu felg. Dla większej pewności nowy właściciel powinien zlecić w serwisie samochodowym wyważenie kół i wymianę wentylków.
Układ hamulcowy
W zależności od zastosowanej konstrukcji podstawowymi elementami tego układu będą tarcze, klocki, bębny lub zaciski. Wszystkie te części podczas eksploatacji podlegają tarciu i wysokiej temperaturze, co w naturalny sposób skraca ich żywotność. Zużyte pogorszą efektywność hamowania, a oceną ich stanu powinien zająć się mechanik przy każdej nadarzającej się sposobności (także przy okresowej wymianie opon). Warto również skontrolować płyn hamulcowy. Średnio zaleca się jego wymianę co 2-3 lata lub 20 tys. przebiegu. Bez względu na zapewnienia sprzedającego warto to zrobić zaraz po zakupie samochodu.
Zawieszenie
Rolą amortyzatorów jest nie tylko zapewnienie komfortu podróży, ale także odpowiedni docisk nadwozia do drogi. Stąd, w połączeniu z jakością nawierzchni jezdni i stylem jazdy kierowcy, narażone są na działanie dużych sił i przeciążeń. Należy więc dokładnie skontrolować ich stan techniczny, a gdy zajdzie potrzeba wymienić w komplecie sprężyny i elementy mocujące.
Układ jezdny
To kolejny, ważny element bezpośrednio wpływający na bezpieczeństwo na drodze. Zastosowane w nim przeguby, drążki, tuleje czy półosie również poddawane są działaniu dużych sił i przeciążeń, przez co ulegają stopniowemu zużyciu. Przy konieczności wymiany bezwzględnie trzeba wybrać nowe części.
Komentarze (1)