Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Woop Automotive, w którym udział wzięło ponad 200 stacji naprawczych z Polski, najczęściej stosowaną metodą składania zamówień na motoczęsci jest kontakt telefoniczny.
Respondenci, zapytani o najczęstsze sposoby zamawiania potrzebnych komponentów, przy pomocy ankiety wielokrotnego wyboru, zdecydowanie najczęściej wybierali telefon – odpowiedź ta zyskała aż 88% głosów.
Telefonicznie, osobiście, a może online?
Drugim, najchętniej wybieranym sposobem zawierania transakcji przez reprezentantów krajowej branży warsztatowej były osobiste odwiedziny w oddziale dostawcy – tę opcję wskazało bowiem 57% uczestników badania. Elektroniczne formy komunikacji handlowej cieszą się widocznie mniejszym zainteresowaniem. Warto zwrócić uwagę, iż zamówienia przy pomocy poczty email składa 22% respondentów. Dokładnie tak sam odsetek właścicieli warsztatów wykorzystuje do tego celu internetowe serwisy umożliwiające zakup autoczęści, udostępniane przez dystrybutorów.
Z całą pewnością „z obiegu” wychodzi już fax, którego użycie deklaruje jedynie 4% ankietowanych, zaś na portalach aukcyjnych pożądanych produktów szuka tylko 3% z nich.
– Jak można zauważyć, w polskiej branży warsztatowej wciąż dominują tradycyjne metody komunikacji i składania zamówień, jednak biorąc pod uwagę dobry poziom informatyzacji stacji naprawczych i wyższą funkcjonalność narzędzi online sytuacja powinna systematycznie ulegać zmianie. Warto także zwrócić uwagę na pewną prawidłowość wynikającą z efektów naszej analizy – im większy warsztat, tym wyższe wykorzystanie Internetu do celów wymiany handlowej – tłumaczy Karol Prozner, twórca i prezes zarządu platformy Woop Automotive.
Faktycznie – w przypadku najmniejszych warsztatów zatrudniających do dwóch pracowników, składanie zamówień online zadeklarowało 13% respondentów. Dla stacji naprawczych, w których pracuje od 2 do 5 osób odsetek ten wrósł już do 31%, zaś w dla warsztatów o skali zatrudnienia przekraczającej 5 pracowników – 40%. – Wynika to z faktu, że im więcej osób zatrudnia dana stacja naprawcza, oraz im więcej zleceń obsługuje, tym dysponuje mniejszą ilością czasu na obsługę wszystkich procesów związanych z zamówieniami. Tutaj z pomocą przychodzą więc automatyzujące je rozwiązania internetowe, którym jednak w większości wciąż brakuje pewnych funkcjonalności, choćby takich jak gromadzenie ofert wielu dostawców w jednym miejscu czy możliwość rozmowy z nimi w czasie rzeczywistym – dodaje Karol Prozner.
Sektor ciężarowych najbliżej online’u?
Wymagającym dostrzeżenia wnioskiem wynikającym z badania Woop Automotive jest także fakt, iż po rozbiciu stopnia wykorzystania w procesach składania zamówień narzędzi internetowych na dwa segmenty okazuje się, iż w przypadku warsztatów specjalizujących się w serwisowaniu pojazdów ciężarowych wynosi on niemal 40%. To znacznie więcej niż w drugim sektorze – stacji naprawczych wyspecjalizowanych w obsłudze autobusów, gdzie odsetek ten wyniósł 20%.
Komentarze (0)