Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  31.07.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

TOP30 polskich firm motoryzacyjnych
Strona 2 z 2

Polski biznes motoryzacyjny ma się świetnie

Łączne przychody firm uwzględnionych w drugiej edycji listy TOP30 polskiego automotive wyniosły 9,6 mld zł. To suma niższa niż przychody największych firm z kapitałem zagranicznym operujących w Polsce, takich jak FCA Poland S.A. (14,3 mld zł w 2016 r.) i Volkswagen Poznań Sp. z o.o. (9,8 mld zł w 2015 r.), ale warto zwrócić uwagi na niemałe dynamiki. Średni wzrost przychodów dla producentów części i podzespołów wyniósł +9%; dla producentów akumulatorów +20%. Przychody firm produkujących naczepy, przyczepy i zabudowy do samochodów wzrosły średnio o 16%. Najmniej urosły przychody producentów autobusów (średnio o 4%), przy czym rosły przychody lidera Solaris Bus&Coach, podczas gdy drugi producent z listy zanotował spadek sprzedaży. – Największe wrażenie robią wyniki producentów pojazdów specjalnych. Przychody tych trzech firm z naszego zestawienia, w ujęciu łącznym, podwoiły się – mówi Wojciech Żuk.

Z kolei z analizy wywiadowni gospodarczej Bisnode, która opracowała dane do zestawienia TOP30, wynika, że blisko 70 proc. firm z branży produkcji autobusów, jak również części i akcesoriów jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej, z czego 55,4 proc. w bardzo dobrej. W równie dobrej sytuacji znajdują się producenci przyczep i naczep. Wśród tych blisko 65 proc. jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej.

– Na tle innych branż, to świetny wynik. To także dowód, że cała branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce – mówi Tomasz Starzyk z Bisnode.

Wyższy bieg dzięki innowacjom

Według eksperta Bisnode ogromny potencjał tkwi w innowacjach. To one napędzają polski przemysł automotive. Ultralekkie pojazdy, układy napędowe, innowacyjne komponenty i systemy do zastosowania w pojazdach, także technologie produkcji, regeneracji, odzysku i recyklingu to tylko niektóre obszary, w których prowadzone są badania nad rozwojem i udoskonaleniem produkcji. Z Tomaszem Starzykiem zgadzają się Wojciech Żuk i Roman Kantorski.

– Widoczne jest również duże zainteresowanie programami badawczo-rozwojowymi, jak np. INNOMOTO (sektorowy program badań naukowych i prac rozwojowych), którego celem jest wsparcie rozwoju innowacji w branży motoryzacyjnej. Polska, jako kluczowy eksporter wyrobów przemysłu motoryzacyjnego na równi z działalnością produkcyjną powinna być inicjatorem rozwiązań z zakresu B+R i skutecznie je wdrażać. To szansa dla polskich dostawców części i komponentów. Ważne jest abyśmy wszyscy: firmy, ośrodki badawczo-rozwojowe oraz administracja państwowa obrali kierunek na innowacje, ponieważ drugiej takiej szansy możemy nie mieć – mówi Roman Kantorski.

Komentarze (5)

dodaj komentarz
  • ~ qwe 5 ponad rok temu polska motoryzacja się rozwija i to nie od dziś,. nawet tam jakieś elektryczne samochody powstają
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ jan 4 ponad rok temu U nas motoryzacja i tak jeszcze leży i kwiczy. ale do czasu ;)
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ dawid 3 ponad rok temu Jeśli chodzi o zamienniki to z delphie robią pierwsza klasa. I wytrzymałe i nie najdroższe. Jak dla mnie mają najlepszy stosunek jakości do ceny z tych co są dostępne na rynku
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ adam 2 ponad rok temu Delphi to taki sam Chinczyk jak SKV, cewki czy sondy lambda są identyczne a SKV jest często o połowe tańsze.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ david 1 ponad rok temu Jeśli chodzi o zamienniki to z delphie robią pierwsza klasa. I wytrzymałe i nie najdroższe. Jak dla mnie mają najlepszy stosunek jakości do ceny z tych co są dostępne na rynku
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony