ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Warto wiedzieć

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

6 miesięcy temu  25.05.2018, ~ Administrator   

Turbinowy przebój z Japonii? Twin scroll, Atkinson i Otto, elektryczny wtrysk
Strona 1 z 2

Przez całe dekady Lexus konsekwentnie wyposażał swe samochody w benzynowe silniki wolnossące – od słynącej z wyjątkowej kultury pracy widlastej ósemki w pierwszym flagowym Lexusie LS 400, po pięciolitrowe V8 w wyczynowych samochodach serii F. Wreszcie w połowie tego dziesięciolecia wprowadził silnik turbo, który z czasem trafił do wielu modeli tej marki.

Kompaktowy crossover Lexus NX został zaprezentowany na międzynarodowej wystawie motoryzacyjnej w Pekinie w kwietniu 2014 roku. Obok wersji hybrydowej NX 300h przedstawiono model NX 200t o napędzie konwencjonalnym, wyposażony w nowatorski, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 1998 cm³ i oznaczeniu 8AR-FTS. Jednostka ta, której skonstruowanie zajęło dziewięć lat, była według Lexusa pierwszym silnikiem o zintegrowanym z głowicą kolektorze wydechowym przystosowanym do zasilania turbosprężarki typu twin scroll.

Podobnie jak wcześniejsze silniki rodziny AR, 8AR-FTS ma odlewany ze stopów aluminium blok z żeliwnymi tulejami oraz głowicę. Zarówno średnica, jak i skok tłoków wynoszą 86 mm. Pracą 16 zaworów steruje rozrząd z dwoma wałkami i mechanizmem niezależnej zmiany faz zarówno zaworów ssących, jak i wydechowych (VVT-i). W konstrukcji zastosowano szereg rozwiązań zmniejszających tarcie, w tym wał korbowy przesunięty w stosunku do osi symetrii cylindrów i pompę olejową o zmiennym wydatku. Wał korbowy z kutej stali jest podparty pięcioma łożyskami i wyrównoważony ośmioma przeciwwagami, a dla zniwelowania drgań powodowanych przez siły bezwładności drugiego rzędu w dolnej części skrzyni korbowej umieszczono dwa przeciwbieżne wałki wyrównoważające.

Twin scroll

Zintegrowany w głowicy kolektor wydechowy jest specjalnie przystosowany do zasilania turbosprężarki typu twin scroll i ma dwa kanały, z których jeden obsługuje cylindry zewnętrzne, a drugi wewnętrzne, co pozwala uniknąć interferencji przepływu. Kanały różnią się przekrojem i są ukształtowane tak, że jeden kanał o mniejszym przekroju zapewnia dużą prędkość przepływu spalin przy małych obrotach, a drugi, o większym przekroju, daje odpowiedni przepływ gazów przy dużej mocy. Wypływające z nich gazy trafiają w dwie różne strefy wirnika turbiny, w których jej łopatki są ukształtowane optymalnie do prędkości i ciśnienia gazów. W ten sposób uzyskano niejako dwie turbiny w jednej, gwarantującą bardzo dobrą dynamikę silnika, praktycznie bez tzw. „turbodziury”, wysoką moc, a także znakomitą charakterystykę momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Dla zapewnienia optymalnych parametrów pracy turbosprężarki, jeden kanał wyposażono w zawór upustowy, a drugi w przewód obejściowy.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 7

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 4
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony