Warto wiedzieć

Inne

2 miesiące temu  07.10.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 6 minut

Tylko 5 ton CO2 w całym cyklu życia
Strona 2 z 2

Elegancja rodzinnego „shooting brake”

Długość nadwozia 4,80 m potwierdza, że marka zamierza w dalszym ciągu pracować nad innowacjami w segmentach C i wyższych. Opływowa stylistyka nadwozia typu „shooting brake” Renault Embleme jest uwydatniona przez zielony kolor nadwozia z efektem dichroicznym: odcień różni się w zależności od kąta patrzenia. W projekcie nadwozia w elegancki sposób połączono szeroki rozstaw osi (2,90 m), typowy dla kombi, z niewielką wysokością (1,52 m) i bardzo niską linią dachu, charakterystycznymi dla coupé.

Masa samochodu, wynikająca częściowo z jego wymiarów, wpływa na wytwarzanie emisji na wielu etapach: w trakcie wydobywania surowców, produkcji samochodu, jego transportu, eksploatacji (ponieważ cięższy samochód zużywa więcej energii do poruszania się) i w końcu podczas utylizacji. Zgodnie z zasadami ekologicznego projektowania inżynierowie i projektanci musieli pozbyć się z konstrukcji każdego nadmiarowego kilograma, tak aby masa auta z akumulatorami nie przekroczyła 1750 kilogramów. Renault Embleme jest dzięki temu lżejsze niż większość hybrydowych SUV ów i samochodów elektrycznych o podobnych wymiarach.

Silnik łączący wszechstronność z dekarbonizacją

Renault Embleme dysponuje silnikiem elektrycznym zasilanym z dwóch źródeł energii: „klasycznego” akumulatora trakcyjnego, wystarczającego do codziennych dojazdów, oraz wodorowego ogniwa paliwowego na dłuższe trasy. Odpowiednia konstrukcja napędu na platformie podłogowej AmpR Medium umożliwia pomieszczenie wszystkich elementów układu napędowego (silnik elektryczny, akumulator, ogniwo paliwowe i zbiornik wodoru), a przy tym zachowuje możliwie najniższy środek ciężkości i idealny rozkład masy, aby zapewnić jak najlepsze osiągi i wydajność.

Silnik elektryczny Renault Embleme z uzwojonym wirnikiem o mocy 160 kW – niezawierający metali ziem rzadkich – jest zasilany z małego akumulatora litowo-niklowo-manganowo-kobaltowego (o pojemności 40 kWh), który jest lżejszy, tańszy, mniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska niż typowe akumulatory w rodzinnych samochodach o dużym zasięgu. Samochód oferuje przy tym zasięg sięgający kilkuset kilometrów, co w zupełności wystarczy do codziennych podróży. Z kolei ogniwo paliwowe PEMFC 30 kW zasilane niskoemisyjnym wodorem ze zbiornika o pojemności 2,8 kg dostarcza energię niezbędną do jazdy na dłuższych trasach z maksymalną wydajnością blisko 60%.

Taka konfiguracja zapewnia optymalną wszechstronność auta, które jest w stanie przejechać nawet do 1000 km w podobnym czasie co samochód spalinowy bez ładowania akumulatora na dwóch pełnych tankowaniach wodoru, z których każde zajmuje 5 minut i daje zasięg do 350 km. Podczas typowej podróży między Paryżem a Marsylią 75% energii elektrycznej zużywanej przez samochód jest wytwarzane przez ogniwo paliwowe, bez emisji innych niż woda.

Fot. Renault

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony