Jak segregować odpady w warsztacie samochodowym? Prowadząc ilościową i jakościową ewidencję takich zgodnie z przyjętymi kodami odpadów
BDO to system teleinformatyczny, w którym gromadzone są dane m.in. o podmiotach wprowadzających produkty/produkty w opakowaniach, wytwarzających odpady czy jednostkach zajmujących się gospodarką odpadami. Podczas świadczenia usług wymiany opon zostają zużyte opony, nienadające się do dalszego użytkowania. W wyniku świadczenia usług wytwórcą odpadów staje się podmiot, który taką usługę świadczy. Oznacza to, że firma, która wymienia opony, staje się odpowiedzialna za dalsze zagospodarowanie odpadów. W przypadku punktu wulkanizacji nie można zapomnieć również o takich odpadach jak złom (zużyte ciężarki), czyściwo czy opakowania po kleju.
Jak ułatwić sobie administrowanie gospodarką odpadami w warsztacie?
Obowiązki wszystkich serwisów motoryzacyjnych to odpowiednia utylizacja odpadów warsztatowych oraz właściwe ewidencjonowanie i raportowanie działań z obszaru gospodarki odpadami. W warsztatach blacharsko-lakierniczych gazy i pyły ewidencjonowane są w raportach KOBiZE (składanych w Krajowym Ośrodku Bilansowania i Zarządzania Emisjami) o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji. Serwisujących klimatyzacje samochodowe obowiązuje sprawozdanie dotyczące emisji F-gazów i SZWO w ramach Bazy Danych Sprawozdań (BDS).
Czy do pomyślenia jest sytuacja, że te i inne obowiązki delegujemy na barki firmy zewnętrznej?
– Tak. Nic nie stoi na przeszkodzie, by outsourcing usług był realizowany analogicznie, jak ma to miejsce w przypadku usług księgowości, więc z gwarancją odpowiedzialności – p
Jak się dowiedzieliśmy, można wykupić różnorakie pakiety usług. I co ciekawe, to propozycja nie tylko dla dużych graczy.
– To możliwość uwolnienia roboczogodzin, więc bardzo ciekawy pomysł dla niedużych warsztatów z kilkuosobową załogą. Na realizowanie obowiązków trzeba bowiem poświęcić czas i mieć odpowiednią wiedzę, ponieważ przepisy potrafią być skomplikowane. Zwłaszcza od 2020 roku trzeba na bieżąco pracować w obszarze administrowania gospodarką odpadów w warsztacie. Dzisiaj nie do pomyślenia jest scenariusz, w którym warsztat przez niemal cały rok nie robił w obszarze raportowania nic i wszystko – brzydko mówiąc – nadrabia przed raportami rocznymi – podkreśla Adrian Siemiński.
Nasz rozmówca potwierdza też, że ze znajomością przepisów odnośnie do gospodarki czynnikami klimatyzacji (emisji F-gazów i SZWO) wcale tak dobrze nie jest. Rotacja pracowników sprawia, że np. młodociany „tyka się” układu bez uprawnień, tj. z pominięciem dokumentu o przeszkoleniu. Do wyobraźni niech przemówi wypadek, do jakiego doszło kilka tygodni temu. Ciśnienie z układu klimatyzacji wybiło pracownikowi oko. Okazało się, że nie przeszedł przeszkolenia. Sprawa jest w prokuraturze. Czytelnicy pewnie słyszeli o właścicielu zakładu wulkanizacyjnego w Suwałkach, który nie spodziewał się, że wartość 76 opon ciężarowych i 6 osobowych może wynosić niemal 1,4 miliona złotych! Taką karę do zapłaty otrzymał za rzekome pozbycie się odpadów. W sądach od kilku lat toczy się sprawa co do zasadności naliczonych zobowiązań. A tymczasem właściciel chciał dobrze, bo zamierzał wspomóc darowizną fundację, która zużytymi oponami miała wzmocnić teren.
Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały Bio Service
Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu
Komentarze (0)