Koncern Webasto SE zakończył 2016 rok bardzo dobrymi wynikami finansowymi. Wartość sprzedaży wzrosła o 10 procent i przekroczyła 3 miliardy euro. Dochody zwiększyły się o 23 procent, a zysk o 6,5 procent. Firma zatrudnia na świecie 12 000 pracowników – o 3 procent więcej niż rok wcześniej.
„Grupa Webasto uważa rok 2016 za udany, a firma jest dobrze przygotowana na przyszłość”-- powiedział dr Holger Engelmann, Prezes Zarządu Webasto SE, na dorocznej konferencji dostawców przemysłu motoryzacyjnego w Monachium.
W 2016 roku sprzedaż Webasto po raz pierwszy w historii firmy przekroczyła 3 miliardy euro. Było to efektem ośmioprocentowego wzrostu wartości sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego – z 2,9 mld do ok. 3,2 mld euro. Po uwzględnieniu korekty kursów walut wzrost sięgnął 10 procent. Przy EBIT w wysokości 206 milionów euro (2015: 167 mln euro) Webasto uzyskało również znaczny wzrost dochodów – o około 23 procent. Marża zysku w roku 2016 wyniosła 6,5 procenta (w roku poprzednim 5,7 procenta).
Największy udział w sprzedaży przyniosły szyberdachy i dachy panoramiczne: sprzedaż działu Sunroofs & Components wyniosła ponad 2,4 mld euro, stanowiąc 74 procent całości sprzedaży grupy. Dział Convertibles (dachy do kabrioletów) przyniósł ok. 300 mln euro, czyli 10 procent całości sprzedaży. Dział Thermo & Comfort (systemy ogrzewania, chłodzenia i wentylacji) osiągnął sprzedaż 500 mln euro, co stanowiło 16 procent całości sprzedaży. Liczba pracowników Webasto Group na całym świecie wzrosła o 3 procent i pod koniec 2016 roku przekroczyła 12 000.
„W zakresie naszej podstawowej działalności mamy bardzo dobrą pozycję w świecie” – powiedział Holger Engelmann, przedstawiając sytuację w poszczególnych regionach. Region amerykański, obejmujący USA, Amerykę Środkową i Południową, rozwija się w stabilnym tempie i ma dobre perspektywy na przyszłość. Znaczną część globalnej sprzedaży wciąż generuje Europa. Najbardziej dynamicznym rynkiem są Chiny, gdzie nieustannie rośnie zapotrzebowanie na dachy odsuwane, w szczególności duże dachy panoramiczne. W związku z tym, w nadchodzących latach Webasto będzie dalej rozbudowywać sieć zakładów produkcyjnych w Chinach. Najnowszą fabrykę otwarto na początku maja w Baoding (prowincja Hebei).
W 2016 roku Webasto zainwestowało na całym świecie 150 mln euro w rozbudowę potencjału produkcyjnego, przede wszystkim w Europie i Chinach. Kolejne 220 mln euro zainwestowano w badania i rozwój. – „Nacisk na standaryzację i efektywność pozwala nam zaoferować klientom bardzo szeroką gamę produktów dopasowanych do indywidualnych potrzeb, a jednocześnie poprawić produktywność” – skomentował Holger Engelmann.
Podwójna strategia przynosi efekty
„Nasza podwójna strategia, której fundamentalne wartości wyrażają hasła »wzmacnianie« i »uczestniczenie«, przynosi efekty” – podkreślił Prezes Zarządu. – „Z jednej strony, nieustannie wzmacniamy naszą podstawową działalność. Z drugiej, rozwijamy nowe obszary działalności, zbieżne z profilem naszych kompetencji, oferując rozwiązania dla megatrendów w sektorze pojazdów”.
Webasto wzmacnia swą podstawową działalność m.in. wdrażając nowe technologie i produkty. Na przykład firma nieustannie rozszerza linię grzejników wysokonapięciowych (HVH, high voltage heater). Engelmann przewiduje, że w nadchodzących latach produkty te będą miały bardzo duży potencjał, zwłaszcza w sektorze elektromobilności, ponieważ system ogrzewania elektrycznego w samochodzie zasilanym akumulatorami jest po prostu niezbędny. Oprócz tego, ukierunkowane rozszerzanie integracji pionowej jest istotne dla wszystkich działów i grup produktów.
– „Wiedza w zakresie elektroniki ma dla nas znaczenie strategiczne. Przejęcie producenta podzespołów elektronicznych na początku tego roku było logicznym posunięciem” – wyjaśnił Holger Engelmann.
Jeśli chodzi o »uczestniczenie«, Webasto skupia się na rozwoju i produkcji systemów akumulatorowych i układów ładowania dla samochodów prywatnych i firmowych flot samochodowych w ramach działu E-Solutions & Services.
– „Jako globalny, nowatorski partner systemowy branży motoryzacyjnej, traktujemy bardzo poważnie inwestycje w przyszłość motoryzacji w oparciu o nasze doświadczenie. To jest przyszłość naszego biznesu” – podkreślił Prezes Zarządu.
Kultura korporacyjna: kolejny filar długofalowego sukcesu
Kolejnym filarem rozwoju Webasto jest kultura korporacyjna. Korporacyjny program ONE Webasto definiuje m.in. współpracę między wszystkimi działami i placówkami firmy.
– „Nie wystarczy spisanie i ogłoszenie zasad kultury korporacyjnej” – skomentował Holger Engelmann. – „Najważniejszą sprawą jest stosowanie naszych wartości w codziennym życiu. Nie da się tego zrobić za pomocą dyrektyw. Konieczne jest wsparcie, pokazywanie przykładów, entuzjazm i czas”.
Jak wykazują najnowsze wyniki badań przeprowadzonych na całym świecie, stopień identyfikacji pracowników z firmą jest bardzo wysoki, a integracja kultury korporacyjnej przebiega dobrze. – „W nieustanne budowanie kultury korporacyjnej wkładamy wiele wysiłku, dzięki czemu zyskujemy lepszą pozycję w konkurowaniu o pracowników i klientów” – wyjaśnił Holger Engelmann.
Komentarze (0)