Warto wiedzieć

Inne

12 miesięcy temu  25.04.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Webasto podsumowuje wyniki i ogłasza nową strategię

Dostawca z pierwszej setki branży motoryzacyjnej po raz pierwszy osiągnął dochody ze sprzedaży na poziomie ponad 4 mld euro. Największy udział w rekordowych wynikach finansowych mają rosnące zamówienia komponentów dla pojazdów elektrycznych.

Podczas dorocznej konferencji zarząd firmy ogłosił najnowsze wyniki finansowe i wskazał ścieżki rozwoju Webasto na najbliższe lata.

- Rok 2022 był dla Webasto kolejnym wyzwaniem, ale także dobrym i ważnym rokiem - wyjaśnił dr Holger Engelmann, prezes Webasto SE, podczas dorocznej konferencji prasowej (Monachium, 25 kwietnia 2023 r.). Firma po raz kolejny odnotowała znaczący wzrost, ponownie wygenerowała pozytywny wynik i podjęła kluczowe decyzje na przyszłość. Dotyczyły one poszerzenia kompetencji dachowych dzięki wejściu w produkcję szkła, większej koncentracji w sektorze elektromobilności oraz poszerzenia śladu w Azji Południowo-Wschodniej.

- Webasto kontynuuje swój udany kurs, dokonując niezbędnych inwestycji na przyszłość. Szczególny nacisk kładziemy na tematykę zrównoważonego rozwoju i zarządzania kosztami - dodał.

Rosnący udział w rynku pojazdów elektrycznych

W 2022 r. Grupa Webasto po raz pierwszy przekroczyła granicę 4 mld euro i osiągnęła sprzedaż na poziomie 4,4 mld euro. Oznacza to wzrost o 19% w porównaniu z rokiem poprzednim (2021: 3,7 mld euro). Obroty w podstawowej działalności z systemami dachowymi wzrosły o 18,6 procent do 3,6 mld euro (2021: 3,1 mld euro) i stanowiły w ubiegłym roku 82 procent obrotów Grupy. Klasyczne rozwiązania grzewcze i chłodnicze zasilane paliwem stanowiły kolejne jedenaście procent. Obroty w segmencie produktów nieznacznie spadły do 483 mln euro (2021: 485 mln euro).

Webasto udało się zwiększyć sprzedaż produktów dla elektromobilności do 292 mln euro w 2022 r., czyli ponownie niemal ją podwoić (2021: 155 mln euro).

Największy udział w sprzedaży, wynoszący 34%, miała Europa. Na regiony obu Ameryk i Chin przypadło po 27 proc. sprzedaży Grupy. Region Azji i Pacyfiku (APAC) bez Chin odpowiadał za 12% sprzedaży. Liczba pracowników w całej Grupie Webasto wzrosła nieproporcjonalnie do sprzedaży w 2022 r., o siedem procent, do ponad 16 800 osób.

W roku finansowym 2022

Webasto nadal intensywnie inwestowało zarówno w swoją podstawową działalność, jak i elektromobilność. Po wielu inwestycjach wstępnych w poprzednich latach, inwestycje w wysokości 262 mln euro były nieco niższe niż w roku 2021 (-7 procent). Duża część poszła na rozszerzenie kompetencji i zdolności produkcyjnych w segmencie dachów w Europie, Ameryce Północnej oraz regionie Azji i Pacyfiku, a także na rozbudowę fabryki akumulatorów w Korei Południowej. Wydatki na badania i rozwój w 2022 roku były nieco wyższe niż w roku poprzednim i wyniosły 329 mln euro (+4 procent). Skoncentrowano się przy tym na projektach związanych z rozwojem dachów oraz projektach badawczo-rozwojowych w zakresie systemów akumulatorowych, rozwiązań do ładowania oraz ogrzewania elektrycznego.

Z wolumenem 7,2 mld euro, 2022 Webasto ustanowiło rekord pod względem napływających zamówień. Nowe projekty z zakresu e-mobilności stanowiły 39 procent z tego. Udział tego nowego biznesu w całkowitym portfelu zamówień wynoszącym 29,3 mld euro na koniec ubiegłego roku wzrósł tym samym do 21 procent (2021: 15 procent).

- Webasto jest ogólnie dobrze pozycjonowane i ma najlepsze perspektywy. Niemniej jednak prognoza na rok 2023 jest trudna ze względu na utrzymującą się niestabilność i związane z nią duże wahania w zakresie wywoływania produktów, a także dalszy wzrost kosztów i bardzo zróżnicowany rozwój regionów świata. Ponadto, jesteśmy bardzo zaniepokojeni rosnącymi napięciami politycznymi. Webasto robi wszystko, aby utrzymać rentowność w 2023 r. i osiągnąć pozytywny wynik. W tym trudnym otoczeniu jest to jednak niezwykle wymagający cel - zaznaczył Engelmann.

Fot. Webasto

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony