Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów zyskują w naszym kraju na popularności. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie jednak sprawę, jak ważna jest kwestia prawidłowej eksploatacji i obsługi serwisowej takich przekładni. To otwiera nowe możliwości dla warsztatów, które mogą poszerzyć swoje kompetencje o te dotyczące m.in. olejów do automatycznych skrzyń biegów.
Według raportu OtoMoto.pl, w Polsce od lat wzrasta liczba osób poszukujących samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. W 2021 roku używanych aut osobowych z automatycznymi skrzyniami biegów szukało 42,3% kupujących. W kategorii nowych aut, te z automatami stanowiły aż 70,3% wyszukiwanych pojazdów.
Trudno dziwić się tej tendencji. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów zapewniają większy komfort jazdy samochodem, pozwalają na szybką i płynną zmianę biegów, nie zwiększając przy tym spalania paliwa. Spada też koszt zakupu auta z takim wyposażeniem.
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
Aby cieszyć się długą i bezproblemową eksploatacją „automatu”, należy odpowiednio dbać o ten złożony mechanizm. Bardzo ważna jest optymalna temperatura pracy skrzyni biegów oraz jej właściwe smarowanie. Automatyczne przekładnie wymagają oleju o doskonałej płynności i pompowalności od momentu uruchomienia, ponieważ olej nie tylko smaruje skrzynię. Musi też zapewnić szybką reakcję układu sterowania na impulsy z jednostki centralnej pojazdu. Układ hydrauliczny skrzyni powinien w jak najkrótszym czasie wytworzyć odpowiednie ciśnienie, aby wymusić zmianę biegu. Ponadto środek smary odpowiada za chłodzenie skrzyni biegów. Utrzymanie stałych parametrów oleju przez jak najdłuższy czas jest więc warunkiem bezpiecznej jazdy.
Oleje przekładniowe premium
Produktami spełniającymi wymagania stawiane przed środkami smarnymi do automatycznych skrzyń są oleje Shell Spirax ATF. To oleje wytwarzane z wykorzystaniem syntetycznego oleju bazowego powstającego w technologii GTL, który odznacza się minimalną parowalnością, bardzo wysokim wskaźnikiem lepkości, wyjątkową stabilnością lepkości i odpornością na obciążenia termiczne.
- W kontekście wymagań, jakie środkom smarnym stawiają producenci automatycznych skrzyń biegów jest to idealny produkt, który w połączeniu z zaawansowanym pakietem dodatków zapewni bezpieczne warunki pracy skrzyni biegów, najwyższą sprawność i dynamikę jazdy. Oferowane przez firmę Shell produkty Spirax z przeznaczeniem do przekładni ATF, DCT i CVT zostały opracowane w ścisłej współpracy z OEM, projektującymi i wytwarzającymi automatyczne skrzynie biegów - mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.
Dobry olej nie tylko smaruje
Dobór właściwego środka smarnego oraz prawidłowo przeprowadzona wymiana oleju w automatycznej przekładni to kwestie, od których będzie zależeć bezawaryjna i sprawna praca tego elementu samochodu, a więc również bezpieczna i komfortowa podróż. Dlatego warto zadbać, by zastosowany olej spełniał nie tylko podstawowe funkcje, czyli smarowanie i zapewnienie optymalnej temperatury pracy skrzyni. Oleje premium, takie jak przekładniowe oleje Shell Spirax ATF, charakteryzuje również ściśle określona lepkość, szczególnie dla niskich temperatur, odporność na ścinanie, właściwie dobrany współczynnik tarcia, odporność na działanie temperatury oraz utlenianie, a także kompatybilność z uszczelkami i własności antykorozyjne.
- Co istotne, oleje są opracowane pod kątem konkretnych typów skrzyń. Olej Shell Spirax S5 DCT X to syntetyczny olej do skrzyń biegów DCT z mokrym sprzęgłem dwumasowym. Jest zalecany do 5- i 7-biegowych skrzyń występujących w samochodach najpopularniejszych producentów, m.in. Volkswagen, BMW, Skoda, Volvo i Ford. Z kolei Shell ATF 134 to syntetyczny, najwyższej jakości olej do wysokoobciążonych, 5- i 7-biegowych przekładni G-tronic oraz skrzyń NAG2VSport montowanych w osobowych samochodach firmy Mercedes-Benz. Olej Shell ATF 134 powstał jako olej do zalań fabrycznych i obsługi serwisowej tych podzespołów i spełnia wymagania fabrycznej normy MB 236.14 - podkreśla Cezary Wyszecki.
Oleje ATF spełniające normy Dextron, Ford Mercon oraz producentów azjatyckich
Komentarze (1)