- Wiele innowacji i usług związanych z mobilnością zaciera granicę pomiędzy transportem publicznym a prywatnym posiadaniem pojazdów, tworząc tym samym mnóstwo możliwości wdrożenia nowych usług w obszarze mobilności - podkreśla zespół Future Mobility w firmie Frost & Sullivan
W ostatnich latach jednymi z poważniejszych zmagań władz miejskich, to próby rozwiązania problemów z wiązanych z coraz większymi korkami oraz zanieczyszczeniem powietrza. Troska o środowisko przyspieszyła rozwój rozwiązań w zakresie mobilności, takich jak carsharing, e-hailing, ridesharing oraz bike sharing. Choć istnieją wyzwania odnośnie perspektyw prawnych, konkurencji i pojawiających się nowych technologii, rosnący popyt na rozwiązania związane z mobilnością oraz nowe perspektywy biznesowe, a także okazje na zysk stwarzają niezwykle szerokie możliwości. Producenci ciągle badają nowe możliwości w ramach współdzielonego ekosystemu mobilności. Inwestowanie w rozwiązania e-hailing, ridesharing i smart parking oraz nawiązanie współpracy z dostawcami technologii stosowanych w tego typu rozwiązaniach pomoże producentom uzyskać status pojedynczego punktu kontaktu dla wszystkich potrzeb w obszarze mobilności.
Z nowej analizy Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt.: „Global Mobility Market, Strategic Insight 2017" wynika, że od dostawców rozwiązań w zakresie mobilności oczekuje się skupienia na oferowaniu solidnych systemów bezpieczeństwa, tak by umożliwić płatności bezgotówkowe oraz zrozumieć preferencje klientów. Badanie analizuje ewoluujące modele biznesowe, zaawansowane trendy technologiczne, konsolidacje i partnerstwa rynkowe oraz reformy regulacyjne zachodzące obecnie w globalnej przestrzeni mobilności. W raporcie omówiono sześć kolaboracyjnych modeli biznesowych: carsharing, peer-to-peer carsharing, korporacyjny carsharing, e-hailing, zintegrowaną mobilność oraz ridesharing.
„Tradycyjne sposoby przemieszczania się takie jak np. usługi taxi, przeznaczone do podróży na krótkich dystansach są kosztowne, z kolei tańszy transport publiczny umożliwiał pokonywanie większych odległości. Krajobraz mobilności zmienia się za sprawą usług takich jak carsharing, caropooling, bikesharing, które łączą w sobie zalety podróży zarówno krótko- jak i długodystansowych. Dzięki smartfonom, połączone usługi transportowe stają się coraz bardziej przydatne i wygodne. Ludzie są w stanie podróżować autobusami, samochodami, pociągami, rowerami, dzięki zwiększonemu dostępowi do informacji i coraz szerszej świadomości co do rozwiązań dotyczących ich osobistych preferencji w zakresie podróżowania. W celu zapewnienia większej wygody przemieszczania się, gdzie podróżujący mają możliwość wyboru najbardziej odpowiedniego środka transportu, pojawia się idea usług zintegrowanej mobilności. Modele biznesowe w obszarze zintegrowanej mobilności zaowocują powstaniem rozwiązań konkurencyjnych wobec prywatnego posiadania samochodu, a transportem publicznym" - stwierdza Albert Priya, analityk działu Future of Mobility w firmie Frost & Sullivan. „W czasach, gdy producenci przechodzą na model biznesowy car-as-a-service, oczekuje się, iż następnym krokiem będzie model mobility-as-a-service".
Technologia ułatwia powstawanie nowych biznesowych modeli mobilności, zwłaszcza w zakresie usług na żądanie opartych na aplikacjach, które zachęcają do korzystania z mobilności, a nie posiadania pojazdu. Strategiczne elementy sukcesu i rozwoju na tym dynamicznym rynku to:
- Przesunięcie wartości z produktu na usługę z modelu rynkowego od „samochodu jako produktu" do „samochodu jako czynnika warunkującego" istnienie połączonego, żyjącego ekosystemu";
- Nowe modele biznesowe mobilności, które są zrównoważone i rentowne po ich integracji z innymi platformami mobilności;
- Zaawansowane technologie, takie jak jazda zautomatyzowana, połączona mobilność, ładowanie pojazdów elektrycznych oraz rozwiązania z obszaru zdrowia i ogólnego dobrego samopoczucia będą odgrywać zasadniczą rolę w zakresie poprawy doświadczeń oferowanych przez operatorów udostępniających pojazdy do roku 2025;
- Klienci wymagający intuicyjnych usług w środowiskach typu business-to-consumer i business-to-business, a tym samym zachęcający uczestników do inwestowania w dostarczanie kompleksowych propozycji i doświadczeń użytkowników w zakresie zintegrowanej mobilności.
„W dłuższej perspektywie doświadczenie użytkownika przesunie się z doświadczenia opartego na produktach na oparte na usługach, a punkt ciężkości przeniesie się na łączność" - zauważa Priya. „Miasta uruchamiają inicjatywy Smart City na całym świecie, a mobilność współdzielona będzie ich podstawą".
Komentarze (0)