Nowe systemy wspomagania kierowcy
Nadchodzi era samochodów wyposażonych w zmysły. Już wkrótce zamontowane w autach czujniki i systemy elektroniczne będą mogły rejestrować i interpretować otoczenie pojazdu, z wyprzedzeniem rozpoznawać niebezpieczeństwo i pomagać kierowcy w wykonywaniu niezbędnych manewrów.
Według szacunków Boscha, dzięki systemom wspomagającym kierowcę będzie można uniknąć lub złagodzić skutki blisko 90 % kolizji. Koncern prowadzi intensywne prace badawcze nad rozwojem czujników i elektronicznych systemów rejestrujących, które znacznie ułatwią kierowanie pojazdem, szczególnie w sytuacjach krytycznych.
Już dziś Bosch oferuje dwa innowacyjne systemy poprawiające warunki jazdy: ułatwiający parkowanie system
z czujnikami ultradźwiękowymi, które rejestrują najbliższe otoczenie pojazdu (Park Pilot) oraz system adaptacyjnej prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control – ACC) z czujnikami radarowymi dalekiego zasięgu, który automatycznie dopasowuje prędkość jazdy do prędkości pojazdów jadących z przodu. Na bazie wymienionych systemów Bosch opracowuje kolejne, jeszcze bardziej funkcjonalne i rozwinięte systemy wspomagania kierowcy.
Nowe systemy parkowania
Opracowywany półautonomiczny Park Assistant znacznie ułatwi parkowanie pojazdu. Przy pomocy zainstalowanych z boku samochodu czujników ultradźwiękowych system zmierzy długość i głębokość miejsca do parkowania podczas, gdy samochód będzie obok niego przejeżdżał. Na podstawie danych mikroprocesor obliczy manewry potrzebne do bezpiecznego zaparkowania pojazdu. Manewry mogą być przedstawione w formie wskazówek optycznych, akustycznych lub – jak to będzie miało miejsce w kolejnej, bardziej zaawansowanej wersji sytemu o nazwie Park Steering Control – bezpośrednich ruchów kierownicą realizowanych przez elektroniczny układ wspomagania kierownicy. System Park Assistant będzie gotowy do produkcji seryjnej w 2007 roku.
Łatwiejsza jazda w korkach
ACC to system, który rozpoznaje jadące z przodu pojazdy, ustala ich prędkość i poprzez automatyczną ingerencję w układ hamulcowy oraz system sterowania silnikiem utrzymuje między nimi bezpieczny odstęp. Jeżeli w zasięgu czujnika nie znajduje się żaden pojazd, system przyspiesza do wybranej uprzednio prędkości. System ACCplus, nad którym pracują obecnie konstruktorzy Boscha, będzie mógł wspomagać kierowcę nie tylko przy prędkości powyżej 30 km/h, tak jak to miało miejsce dotychczas, ale w pełnym zakresie prędkości z zatrzymaniem pojazdu włącznie. System ACCplus wejdzie do produkcji seryjnej w 2006 roku.
Pomocne czujniki wideo
Bosch pracuje także nad samochodowymi czujnikami wideo, które już wkrótce zaczną odgrywać centralna rolę w interpretacji otoczenia pojazdu. Przykładem ich zastosowania są systemy rozpoznawania pasa ruchu. Ostrzegają one kierowcę o zjeżdżaniu pojazdu z pasa ruchu, którym dotychczas się poruszał. Czujniki wideo mogą mieć również wpływ na poprawę widoczności podczas jazdy nocą, rozpoznawanie znaków drogowych oraz rozpoznawanie innych pojazdów lub przeszkód na drodze.
Inteligentne systemy bezpieczeństwa
W krytycznych sytuacjach na drodze często ułamki sekund decydują o tym, czy dojdzie do kolizji czy też uda się jej uniknąć. Badania wykazały, że blisko 60 % kolizji związanych z najechaniem na przeszkodę oraz blisko 1/3 zderzeń czołowych w ogóle nie miałoby miejsca, gdyby kierowca zareagował o pół sekundy wcześniej. Ponad 1/3 kolizji spowodowana jest przypadkowym zjechaniem na przeciwległy pas ruchu, a ponad 2/3 wszystkich wypadków związanych z najechaniem jest wynikiem nieuwagi kierowcy. Kolejnych 20 % wypadków jest spowodowane zbyt małym odstępem od jadącego z przodu pojazdu. Aby ograniczyć liczbę wypadków drogowych Bosch pracuje nad rozwojem tzw. inteligentnych systemów bezpieczeństwa (Predictive Safety Systems – PSS).
Pierwszym produktem z grupy PSS będzie system Predictive Brake Assist (PBA). Gdy czujnik radarowy ACC rozpozna niebezpieczeństwo, system PBA niezauważalnie dla kierowcy zmieni pozycję okładzin hamulcowych przysuwając je do tarcz i przygotowując układ hamulcowy do awaryjnego hamowania. System PBA jest od roku 2005 montowany seryjnie w Audi A6. W kolejnym etapie zakres funkcji PBA rozszerzony zostanie o system Predictive Collision Warning (PCW), który odpowiednio wcześniej ostrzeże kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Bosch wprowadzi system PCW do produkcji seryjnej w 2006 roku. Trzecim rozwiązaniem w ramach grupy inteligentnych systemów bezpieczeństwa będzie Predictive Emergency Brake (PEB), który, uzupełniając funkcjonalność PBA i PEB, będzie mógł automatycznie inicjować hamowanie awaryjne w sytuacji, gdy kierowca nie zareaguje lub zareaguje w niewystarczającym stopniu na uprzednie ostrzeżenia systemu. Umożliwia to znaczne osłabienie siły uderzenia w razie kolizji. Bosch planuje wprowadzić tego typu systemy od 2009 roku.
Sieć systemów bezpieczeństwa
Przyszłe funkcje poprawiające bezpieczeństwo i warunki jazdy wymagają połączenia w sieć wszystkich systemów bezpieczeństwa aktywnego i biernego z inteligentnymi systemami wspomagającymi, aby jak najpełniej wykorzystać ich możliwości. W tym celu Bosch uruchomił program Combined Active and Passive Safety (CAPS). W wielu przypadkach powodem wystąpienia sytuacji zagrażającej życiu kierowcy i pasażerów jest pod- lub nadsterowność pojazdu albo nagłe hamowanie. W nowym, zintegrowanym systemie ESP rozpozna sytuację krytyczną i dodatkowo będzie mógł spowodować uaktywnienie np. napinaczy pasów, minimalizując ryzyko obrażeń w razie ewentualnej kolizji. Dzięki programowi będzie można w przyszłości nie tylko zapobiegać kolizjom czołowym i łagodzić ich skutki, ale także pomagać kierowcy w sytuacjach, które mogą prowadzić do zderzenia bocznego, tylnego, karambolu lub dachowania. Dzięki roli wspomagającej i ostrzegawczej systemy wspomagania przyczynią się w przyszłości do obniżenia ogólnego ryzyka wypadków.
Czujniki rejestrują zdarzenia w otoczeniu pojazdu oraz odpowiednio wcześniej rozpoznają sytuacje grożące kolizją. Boschowskie systemy wspomagania w autach “wyposażonych w zmysły” przyczynią się w przyszłości do dalszej poprawy bezpieczeństwa na drogach. Fot. Bosch
Systemy wspomagania Boscha odciążają kierowcę i ułatwiają prowadzenie samochodu. Fot. Bosch
System ACCplus firmy Bosch jest przystosowany do pracy w pełnym zakresie prędkości. Fot. Bosch
Czujniki wideo Boscha: rozpoznawania pasa ruchu i poprawa widoczności przy jeździe nocą. Fot. Bosch
Nadchodzi era samochodów wyposażonych w zmysły. Już wkrótce zamontowane w autach czujniki i systemy elektroniczne będą mogły rejestrować i interpretować otoczenie pojazdu, z wyprzedzeniem rozpoznawać niebezpieczeństwo i pomagać kierowcy w wykonywaniu niezbędnych manewrów.
Według szacunków Boscha, dzięki systemom wspomagającym kierowcę będzie można uniknąć lub złagodzić skutki blisko 90 % kolizji. Koncern prowadzi intensywne prace badawcze nad rozwojem czujników i elektronicznych systemów rejestrujących, które znacznie ułatwią kierowanie pojazdem, szczególnie w sytuacjach krytycznych.
Już dziś Bosch oferuje dwa innowacyjne systemy poprawiające warunki jazdy: ułatwiający parkowanie system
z czujnikami ultradźwiękowymi, które rejestrują najbliższe otoczenie pojazdu (Park Pilot) oraz system adaptacyjnej prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control – ACC) z czujnikami radarowymi dalekiego zasięgu, który automatycznie dopasowuje prędkość jazdy do prędkości pojazdów jadących z przodu. Na bazie wymienionych systemów Bosch opracowuje kolejne, jeszcze bardziej funkcjonalne i rozwinięte systemy wspomagania kierowcy.
Nowe systemy parkowania
Opracowywany półautonomiczny Park Assistant znacznie ułatwi parkowanie pojazdu. Przy pomocy zainstalowanych z boku samochodu czujników ultradźwiękowych system zmierzy długość i głębokość miejsca do parkowania podczas, gdy samochód będzie obok niego przejeżdżał. Na podstawie danych mikroprocesor obliczy manewry potrzebne do bezpiecznego zaparkowania pojazdu. Manewry mogą być przedstawione w formie wskazówek optycznych, akustycznych lub – jak to będzie miało miejsce w kolejnej, bardziej zaawansowanej wersji sytemu o nazwie Park Steering Control – bezpośrednich ruchów kierownicą realizowanych przez elektroniczny układ wspomagania kierownicy. System Park Assistant będzie gotowy do produkcji seryjnej w 2007 roku.
Łatwiejsza jazda w korkach
ACC to system, który rozpoznaje jadące z przodu pojazdy, ustala ich prędkość i poprzez automatyczną ingerencję w układ hamulcowy oraz system sterowania silnikiem utrzymuje między nimi bezpieczny odstęp. Jeżeli w zasięgu czujnika nie znajduje się żaden pojazd, system przyspiesza do wybranej uprzednio prędkości. System ACCplus, nad którym pracują obecnie konstruktorzy Boscha, będzie mógł wspomagać kierowcę nie tylko przy prędkości powyżej 30 km/h, tak jak to miało miejsce dotychczas, ale w pełnym zakresie prędkości z zatrzymaniem pojazdu włącznie. System ACCplus wejdzie do produkcji seryjnej w 2006 roku.
Pomocne czujniki wideo
Bosch pracuje także nad samochodowymi czujnikami wideo, które już wkrótce zaczną odgrywać centralna rolę w interpretacji otoczenia pojazdu. Przykładem ich zastosowania są systemy rozpoznawania pasa ruchu. Ostrzegają one kierowcę o zjeżdżaniu pojazdu z pasa ruchu, którym dotychczas się poruszał. Czujniki wideo mogą mieć również wpływ na poprawę widoczności podczas jazdy nocą, rozpoznawanie znaków drogowych oraz rozpoznawanie innych pojazdów lub przeszkód na drodze.
Inteligentne systemy bezpieczeństwa
W krytycznych sytuacjach na drodze często ułamki sekund decydują o tym, czy dojdzie do kolizji czy też uda się jej uniknąć. Badania wykazały, że blisko 60 % kolizji związanych z najechaniem na przeszkodę oraz blisko 1/3 zderzeń czołowych w ogóle nie miałoby miejsca, gdyby kierowca zareagował o pół sekundy wcześniej. Ponad 1/3 kolizji spowodowana jest przypadkowym zjechaniem na przeciwległy pas ruchu, a ponad 2/3 wszystkich wypadków związanych z najechaniem jest wynikiem nieuwagi kierowcy. Kolejnych 20 % wypadków jest spowodowane zbyt małym odstępem od jadącego z przodu pojazdu. Aby ograniczyć liczbę wypadków drogowych Bosch pracuje nad rozwojem tzw. inteligentnych systemów bezpieczeństwa (Predictive Safety Systems – PSS).
Pierwszym produktem z grupy PSS będzie system Predictive Brake Assist (PBA). Gdy czujnik radarowy ACC rozpozna niebezpieczeństwo, system PBA niezauważalnie dla kierowcy zmieni pozycję okładzin hamulcowych przysuwając je do tarcz i przygotowując układ hamulcowy do awaryjnego hamowania. System PBA jest od roku 2005 montowany seryjnie w Audi A6. W kolejnym etapie zakres funkcji PBA rozszerzony zostanie o system Predictive Collision Warning (PCW), który odpowiednio wcześniej ostrzeże kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Bosch wprowadzi system PCW do produkcji seryjnej w 2006 roku. Trzecim rozwiązaniem w ramach grupy inteligentnych systemów bezpieczeństwa będzie Predictive Emergency Brake (PEB), który, uzupełniając funkcjonalność PBA i PEB, będzie mógł automatycznie inicjować hamowanie awaryjne w sytuacji, gdy kierowca nie zareaguje lub zareaguje w niewystarczającym stopniu na uprzednie ostrzeżenia systemu. Umożliwia to znaczne osłabienie siły uderzenia w razie kolizji. Bosch planuje wprowadzić tego typu systemy od 2009 roku.
Sieć systemów bezpieczeństwa
Przyszłe funkcje poprawiające bezpieczeństwo i warunki jazdy wymagają połączenia w sieć wszystkich systemów bezpieczeństwa aktywnego i biernego z inteligentnymi systemami wspomagającymi, aby jak najpełniej wykorzystać ich możliwości. W tym celu Bosch uruchomił program Combined Active and Passive Safety (CAPS). W wielu przypadkach powodem wystąpienia sytuacji zagrażającej życiu kierowcy i pasażerów jest pod- lub nadsterowność pojazdu albo nagłe hamowanie. W nowym, zintegrowanym systemie ESP rozpozna sytuację krytyczną i dodatkowo będzie mógł spowodować uaktywnienie np. napinaczy pasów, minimalizując ryzyko obrażeń w razie ewentualnej kolizji. Dzięki programowi będzie można w przyszłości nie tylko zapobiegać kolizjom czołowym i łagodzić ich skutki, ale także pomagać kierowcy w sytuacjach, które mogą prowadzić do zderzenia bocznego, tylnego, karambolu lub dachowania. Dzięki roli wspomagającej i ostrzegawczej systemy wspomagania przyczynią się w przyszłości do obniżenia ogólnego ryzyka wypadków.
Czujniki rejestrują zdarzenia w otoczeniu pojazdu oraz odpowiednio wcześniej rozpoznają sytuacje grożące kolizją. Boschowskie systemy wspomagania w autach “wyposażonych w zmysły” przyczynią się w przyszłości do dalszej poprawy bezpieczeństwa na drogach. Fot. Bosch
Systemy wspomagania Boscha odciążają kierowcę i ułatwiają prowadzenie samochodu. Fot. Bosch
System ACCplus firmy Bosch jest przystosowany do pracy w pełnym zakresie prędkości. Fot. Bosch
Czujniki wideo Boscha: rozpoznawania pasa ruchu i poprawa widoczności przy jeździe nocą. Fot. Bosch
Komentarze (0)