Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  18.08.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Znikający klient - coraz częściej w warsztatach

- Klient zostawił u mnie w warsztacie samochód kilka miesięcy temu. Od tamtej pory nie mam z nim kontaktu. Nie odzywa się, nie oddzwania. Mam niewielki parking, ten samochód blokuje mi miejsce. Co mogę zrobić w takiej sytuacji? - z takim pytaniem zwrócił się do naszej redakcji Czytelnik.

Zapytaliśmy o to radcę prawnego Pawła Tuzinka ze Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego. Nasz rozmówca podkreśla, że są to z jednej strony sprawy trudne z prawnego punktu widzenia, z drugiej - coraz częstsze w ostatnim okresie. - Ceny w serwisach są teraz bardzo duże z uwagi na coraz większe koszty i wymagania, jakie serwisy muszą spełniać. Ceny aut jako takich nie rosną tak szybko. Czasami klient nie zdaje sobie sprawy, ile naprawa auta bez ubezpieczenia na własny koszt może wynosić i jak słyszy cenę, to się ulatnia - mówi.

Co w takiej sytuacji można zrobić?

- W przypadku rzeczy ruchomej nie ma czegoś takiego jak zasiedzenie, jak w przypadku nieruchomości, kiedy nabywa się własność poprzez posiadanie rzeczy przez pewien okres czasu. Jest instytucja podobna - art. 174 Kodeksu cywilnego, ale tam jest jedna podstawowa przesłanka - trzeba posiadać cały czas, myśląc, że się jest od początku właścicielem. W przypadku auta zostawionego do serwisu to z natury rzeczy odpada - mówi Paweł Tuzinek.

Warto poinformować klienta o tym, że będą naliczane opłaty za przechowanie / najem miejsca postojowego, co może zmotywować właściciela do odebrania auta. Druga konstrukcja jest nieco bardziej skomplikowana. Jest instytucja prawna jak

porzucenie rzeczy - art. 180 Kodeksu cywilnego. Wymaga ona jednak tego, żeby najpierw właściciel rzecz "porzucił" z samego początku w celu wyzbycia się własności. W tym przypadku klient jej jednak nie porzucił, tylko oddał do naprawy. W związku z tym można do niego wystosować pismo z udzieleniem terminu i zapytaniem, czy wyzbywa się tej rzeczy. 

Od redakcji

Zdecydowanie warto na takie sytuacje zabezpieczyć się w protokole przyjęcia samochodu do serwisu, który każdorazowo będzie podpisywany przez klientów przy pozostawieniu auta do naprawy. Warto zawrzeć tam także informacje dotyczące postępowania serwisu w przypadku braku odbioru auta w określonym czasie (niezależnie od tego, czy klient ostatecznie zdecydował się na naprawę, czy nie).

Czytaj także:
Kiedy służby mogą uznać pojazd za nieużytkowany i go usunąć?

Komentarze (6)

dodaj komentarz
  • ~ Zadowolony klient 6 ponad rok temu Przecież jest konkluzja. Biorąc na warsztat auto wypisujcie papier z danymi auta i cennikiem za usługi dodatkowe takie jak postojowe po naprawie i maksymalny czas odbioru. Klient bedzie zadowolony, że dostaje papier poświadczający przejęcie auta do naprawy, a Wy macie papier jak będzie ociągał się z odbiorem, który będzie stanowił podstawę do wszczęcia egzekucji z tytułu płatności za usługi.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Arek 5 ponad rok temu Inna sprawa jest że ceny za roboczogodzine i wymianę są z kosmosu w warsztatach.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ tadek 4 ponad rok temu Więcej prawnik za free nie powie. Może ojciec krowe sprzedał, żeby syna kształcić a wy byście chcieli wszystko jak na talerzu za darmoszkę? :)
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ JACEK 3 ponad rok temu tak prawniczy bełkot mówi ,żeby o niczym nie powiedzieć
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ REX 2 ponad rok temuocena: 100%  Zgadza się, jednak Pan mecenas nie jest taki głupi żeby tak jak mechanik rozdawać wiedzę za darmo, lub robić coś za darmo. Proszę się udać do kancelarii Pana mecenasa i za stosowną opłatą poda odpowiednie możliwości zabezpieczenia się przez serwis. Wiedzę się kupuje i wiedzę się sprzedaje - Tylko idiota rozdaje i chwali się swoja wiedzą za darmo na różnych forach.
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Maciek 1 ponad rok temuocena: 100%  Pan mecenas mógł się postarać podać więcej możliwości zabezpieczenia się przez serwis. Odpowiednie zapisy i zabezpieczenia można wprowadzić w ogólnych warunkach świadczenia usług. Zabezpieczają one warsztat ma wiele innych okazji. Trzeba je odpowiednio przedstawić klientowi, ale w praktyce nie jest to problem.
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony