Serwis Pojazdów Użytkowych

Pojazdy użytkowe

Serwis Pojazdów Użytkowych

2 miesiące temu  04.12.2019, ~ Administrator   

Jak dbać o akumulatory w ciężarówce, by nie zawiodły zimą? [WYWIAD]
Strona 1 z 5

Od akumulatorów ciężarowych ich użytkownicy oczekują bez porównania więcej niż kierowcy aut osobowych, bo poza prozaiczną dość potrzebą uruchomienia silnika kierowcy ciężarówek potrzebują energii także w trakcie odpoczynku w kabinie. Jakie są więc techniczne i technologiczne różnice pomiędzy akumulatorami do aut osobowych i ciężarowych?

Na nasze pytania odpowiada Wojciech Pietruszka, dyrektor jakości w AUTOPART.

Serwis Pojazdów Użytkowych to w grudniu nasz Temat Miesiąca

Akumulatory do samochodów ciężarowych, w odróżnieniu od osobowych, poza podstawową funkcją rozruchu silnika mają za zadanie dostarczenie energii do dużej ilości urządzeń elektrycznych w czasie postoju. Ponadto akumulator musi wykazywać wysoką odporność na drgania szczególnie w pojazdach spełniających normę czystości spalin Euro 6, gdzie obecność dodatkowych układów oczyszczania spalin, zbiornik AdBlue i katalizator SCR, wymusiły montaż akumulatorów na tylnej osi, gdzie występuje więcej drgań. Producenci stanęli przed nowym wyzwaniem związanym z wibracjami. Do osiągniecia celów eliminujących zagrożenia zastosowano następujące rozwiązania technologiczne odróżniające akumulatory do samochodów ciężarowych od akumulatorów do osobowych:

  • kratka typu „full frame” - zapewnia niezawodną moc szybkie ładowanie oraz odporność na korozję, jest szczególnie wzmocniona w swoim obrysie.

  • płyta dodatnia pokryta włókniną syntetyczną – zwiększona żywotność masy czynnej
    w największym stopniu odpowiadającej za przebieg reakcji chemicznych,

  • większa grubość elektrody – zapewnia zwiększenie pojemności, większą, chociaż nie całkowitą, odporność na głębokie wyładowanie;

  • dodatkowe wzmocnienia mostków łączących pakiety elektrod – powodują mniejsze obciążenia mechaniczne, zabezpieczają przed pęknięciem elementów baterii;

  • wzmocnione mocowania płyt – to mniejsze ryzyko ich oberwania;

  • wkładki antywibracyjne i bloki ze specjalnym, elastycznym użebrowaniem – stabilizują pakiety z elektrodami;

  • pakiety płyt, od góry, klejone na gorąco – zwiększają odporność na wibracje

Musimy jednak pamiętać, że akumulatory w samochodach ciężarowych i autobusach zostają poddawane ekstremalnym obciążeniom i przeważnie pracują w parach. Uszkodzenie jednego z akumulatorów powinno pociągnąć za sobą wymianę obydwu, które powinny pracować w zbliżonych warunkach zewnętrznych, ale też i podobnym układzie parametrów. Pamiętajmy również, że akumulator rozruchowy to nie podręczna elektrownia do zasilania tymczasowego domy, „dyskoteki”, lampek czy dodatkowych kolumn nagłaśniających wykorzystywanych na parkingach. Jeśli kierowca chce to wszystko mieć, to powinien rozważyć zakup dodatkowego akumulatora głębokiego wyładowania, jak np. Galaxy Voyager, zwykle stosowany w łodziach, czy kamperach.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony