Bardzo istotny jest styl jazdy użytkownika pojazdu.
Akumulator najlepiej ładuje się w czasie pokonywania długich ponad 20 km tras poza miastem. Krótka przejażdżka po centrum, wielokrotne zatrzymywanie i dużo rozruchów silnika, daje efekt odwrotny. Dlatego jeśli samochód jest używany głównie jako pojazd miejski należy kontrolować akumulator i w razie potrzeby go doładowywać. Ponad to, jeśli auto czeka dłuższy postój, powinno się wyjąć z niego akumulator i przechować w odpowiednich warunkach w stanie naładowania.
Dobrze jest nasmarować klemy specjalnym preparatem lub wazeliną techniczną, co zabezpieczy zaciski przed utlenianiem, a w konsekwencji poprawi przewodnictwo. Bieguny i zaciski wymagają regularnego sprawdzania czystości, a w razie stwierdzenia obecności tlenków, trzeba je wyczyścić. Równie ważne jest sprawdzanie, czy klemy są odpowiednio zaciśnięte. Nowy akumulator można dodatkowo zabezpieczyć poprzez umieszczenie go w specjalnej osłonie termicznej. Znaczenie ma również wiek akumulatora i samochodu. Zarówno akumulator jak i współpracujące z nim układy (rozrusznik, alternator, układ zapłonowy itp.) zużywają się z biegiem czasu. Musimy pamiętać, że podzespoły pojazdu i sam akumulator się zużywają. Akumulator z czasem ma mniejszą sprawność, a czekają go większe wymagania.
Co w największym stopniu wpływa na zużycie akumulatora ciężarowego? Zapewne nie jest to tylko wiek produktu?
Jak wspomniałem wcześniej, głębokie wyładowanie i praca w różnych głębokościach cykli wyładowania/naładowania wpływa w znaczący sposób na żywotność akumulatora. Natomiast eksploatacja akumulatora w niskim stanie naładowania lub jego pozostawienie w takim stanie na dłuższy czas dodatkowo „skraca życie” akumulatora. Powstają w tym czasie trwałe zasiarczenia płyt, które są nieodwracalne w trakcie ładowania. Trwałe zasiarczenie powoduje spadek pojemności akumulatora oraz jego zdolności rozruchowej. Spadek pojemności skutkuje coraz większą eksploatacją danego akumulatora przy tym samym rozruchu i tych samych odbiornikach prądowych. Po pewnym czasie spadek tych parametrów jest tak duży, że przy pełnym naładowaniu akumulator nie spełni swojej funkcji podstawowej, czyli rozruchu silnika. Doprowadzanie do pełnego wyładowania przy nadmiernej eksploatacji, na przykład przy dobraniu zbyt małej pojemności do wymagań pojazdu, może spowodować destrukcje tzw. masy czynnej, co może obniżać sprawność działania, a nawet może zaskoczyć użytkownika zwarciem w celach baterii i natychmiastową utratą możliwości rozruchu. Warto pomyśleć, zapytać, sprawdzić, czy nasz akumulator jest właściwy np. do starszego modelu samochodu. Często zaoszczędzenie niewielkiej kwoty skutkuje niemiłą niespodzianką w przyszłości.
Odpowiadając od końca – rola warsztatów jest kluczowa, rola mechaników, jako doradców technicznych tym bardziej. Na świecie już prawie nikt nie wymienia akumulatorów sam, mechanik dobiera właściwy produkt i go montuje – stąd ogromna rola producentów i dystrybutorów, by wyposażyć mechaników w wiedzę na temat różnic produktowych, zalet i korzyści dla samochodu klienta. Podobnie jest z recyklingiem. Zbiórka zużytych akumulatorów, ich magazynowanie i oddawanie do recyklingu to także obowiązki kluczowe, ważne nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia, ale przede wszystkim ze względu na ekologię. Prawie 100% akumulatora po recyklingu jest ponownie wykorzystywana do produkcji.
Jeśli chodzi o nasze wyróżniki na tle konkurencji, stawiamy przede wszystkim na z pozoru drobne rozwiązania technologiczne, które wpływają na żywotność baterii oraz wzmacniają jej odporność na wibracje. Doskonałość składa się z drobiazgów. W wyniku wielu badań i analiz wprowadzono szereg udoskonaleń, dla przykładu możemy podać specjalną konstrukcję mostka i zastosowanie wkładki stabilizującej:
KONSTRUKCJA MOSTKA
Rozwiązaniem charakterystycznym dla akumulatorów o dużych pojemnościach – od 170 do 230 Ah jest specjalna konstrukcja mostka, który łączy płyty w ogniwie. Mostek został tak zaprojektowany, aby przenosić energię bez niepotrzebnych strat, a zarazem tak by był odporny na nadmierne przeciążenia mechaniczne. Do tego celu stosuje się różnego rodzaju nacięcia, wzmocnienia punktów krytycznych równo rozprowadzających naprężenia. Dobór odpowiedniego kształtu wykonywany jest przy pomocy specjalistycznych programów służących do projektowania. Przed zastosowaniem prowadzone są specjalne testy laboratoryjne.
WKŁADKA STABILIZUJĄCA
Nowatorskim rozwiązaniem w obudowanych typu A, B, C jest specjalna wkładka stabilizująca, która zarówno utrzymuje elektrody względem siebie, jak i w stosunku do bloku akumulatora. Wspomniana wcześniej norma stawia wymaganie badania akumulatora i jego odporności na wibracje. Bateria poddawana jest wibracjom pionowym o stałej częstotliwości i przyspieszeniu, w zadanym okresie. Po wykonanym teście sprawdza się rozruch akumulatora i napięcie nie może być niższe niż 7,2 V 60 s po zakończeniu obciążeń. Przy czym najbardziej restrykcyjnym wymaganiem jest zastosowanie przyspieszenia 6g w czasie 20 godzin. Należy dodać, że akumulatory dobrej klasy osiągają napięcia powyżej 10 V.
Komentarze (5)