Serwis Pojazdów Użytkowych

Części i regeneracja

15 dni temu  14.09.2020, ~ Administrator   

Ważne punkty w kontroli zawieszenia w ciężarówce
Strona 1 z 2

Elementy zawieszenia i układu kierowniczego nowoczesnych ciężarówek zostały zaprojektowane z myślą o długim okresie eksploatacji. Niemniej jednak trudne warunki drogowe mogą prowadzić do szybszego zużycia lub uszkodzenia podzespołów. Usterki układu zawieszenia i kierowniczego pojazdów komercyjnych są jedną z najczęstszych przyczyn awarii. W celu zminimalizowania nieplanowanych postojów na czas naprawy, ZF Aftermarket rekomenduje dokładny przegląd zawieszenia przy okazji wizyty w warsztacie lub corocznym ogólnym przeglądzie technicznym.

Istnieje wiele oznak uszkodzeń elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Nie wszystkie z nich widać gołym okiem – wykrycie niektórych z nich wymaga użycia sprzętu pomiarowego i testującego. Dlatego pierwszym krokiem powinno być wyczyszczenie wszystkich części łączących suchą szmatką (bez użycia rozpuszczalnika). Warto też upewnić się, że gumowe tuleje uszczelniające nie są przetarte lub rozcięte. Ponadto, eksperci ZF Aftermarket zalecają następujące kroki testowe w celu wykrycia uszkodzenia zawieszenia:

Drążek poprzeczny

Jakikolwiek luz na gwincie rurki lub tulei regulacyjnej sugeruje, że gwint może być uszkodzony. Następnie należy wymienić drążek kierowniczy. Dotyczy to również sytuacji, gdy sam drążek jest uszkodzony lub zdeformowany. Podczas sprawdzania zacisku i śruby zaciskającej warto upewnić się, że śruba jest prosta, a zarówno główka śruby, jak i nakrętka są mocno osadzone na zacisku. Korozja śruby, nakrętki lub zacisku nie powinna być głębsza niż 0,5 mm. Jeżeli występuje co najmniej jedno z wymienionych uszkodzeń, należy niezwłocznie wymienić drążek kierowniczy.

Przeguby kulowe

Na tych elementach należy w pierwszej kolejności sprawdzić gumowe mieszki uszczelniające pod kątem przetarć lub pęknięć. Jeśli woda i brud zalegające na drodze dostaną się przez uszkodzony mieszek, drastycznie zwiększy to ryzyko wystąpienia korozji prowadzące do szybszego zużycia i uszkodzenia elementu. Pierścienie zaciskowe i mocujące nie mogą być uszkodzone i powinny prawidłowo przylegać do pierścienia uszczelniającego względem obudowy i/lub śruby. Dopuszczalne jest lekkie ujście smaru przy otworze tulei, jeżeli mieszek został starannie ręcznie ściśnięty w celu sprawdzenia uszczelnienia. Jeżeli jednak smar wydostaje się z otworów lub pęknięć, przegub należy niezwłocznie wymienić.

Obudowa, wałek i zaślepka przegubu kulowego nie powinny mieć śladów korozji o głębokości większej niż 1,0 mm. Szczególną uwagę należy zwrócić na kołnierze i ścianki zaślepek. Przeguby kulowe Lemförder, występujące w dwóch różnych wersjach, w starszych wersjach konstrukcji przegubu (pokrywa z wnęką) są one napinane sprężyną. Mogą mieć luz osiowy 2,0 mm, mierzony na czopie kuli. Jeśli luz jest większy, złącze należy wymienić. Aby zmierzyć luz osiowy, ekspert w warsztacie może użyć czujnika zegarowego zamontowanego na statywie z podstawą magnetyczną.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony