W modelu i40 zastosowano elektromechaniczny układ hamulca postojowego, podobny do rozwiązań
wykorzystywanych przez firmy Volkswagen, Renault, Volvo, Ford oraz BMW.
Poniżej przedstawiono procedurę wymiany tylnych klocków i tarcz hamulcowych:
1. Skontrolować układ hamulcowy, sprawdzając poziom i stan płynu hamulcowego, ewentualne jego wycieki oraz
działanie hamulca zasadniczego i postojowego.
Uwaga: Ze względu na to, że siłowniki uruchomionego hamulca postojowego pobierają dużo prądu (około 14-20 amperów), zaleca się podłączenie urządzenia podtrzymującego napięcie w układzie elektrycznym.
Przy włączonym zapłonie podłączyć tester do 16-pinowego gniazda diagnostycznego, a następnie sprawdzić ewentualne kody błędów w układach elektrycznego hamulca postojowego i ABS.
2. Po uniesieniu samochodu, należy zdemontować tylne koła i skontrolować stan przewodów hamulcowych,
okablowania i złączy siłownika hamulca postojowego, a także tylnych klocków i tarcz hamulcowych. Minimalna
grubość tarcz wynosi 8,4 mm, a klocków hamulcowych 2,0 mm.
3. Przy pomocy odpowiedniego testera diagnostycznego, cofnąć do położenia serwisowego siłownik
elektrycznego hamulca postojowego.
4. Z zacisku hamulcowego wykręcić dwie śruby imbusowe 12mm, a następnie ostrożnie zdemontować i odsunąć zacisk na bok, nie obciążając nadmiernie przewodu hamulcowego oraz okablowania siłownika.
5. Nie ma potrzeby wkręcania tłoczka – wystarczy go wepchnąć.
6. Zdemontować stare klocki hamulcowe i sprężyny mocujące.
7. W celu zdemontowania jarzma zacisku (A) najpierw należy odkręcić śrubę łącznika zawieszenia (B). Umożliwi to odkręcenie dwóch śrub jarzma zacisku (C).
8. Wykręcić śruby mocujące tylną tarczę hamulcową i zdemontować ją. Oczyścić powierzchnie przylegania i w razie konieczności przed montażem odtłuścić nową tarczę hamulcową.
9. Zamontować śruby jarzma zacisku, śrubę łącznika zawieszenia, a następnie założyć nowe klocki hamulcowe i sprężyny mocujące – wtedy można zamontować zacisk hamulcowy.
10. Na końcu należy podłączyć siłowniki elektrycznego hamulca postojowego oraz sprawdzić działanie hamulca zasadniczego i postojowego. Kontrola powinna obejmować również ewentualne wycieki płynu hamulcowego. Następnie należy sprawdzić, czy nie występują kody usterek w układzie hamulca postojowego i ABS, a później założyć koła dokręcając je momentem 88-108 Nm i przeprowadzić jazdę próbną.
Charles Figgins - Doradca Techniczny Blue Print
Komentarze (7)