ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Układ hamulcowy i zawieszenie

Części i regeneracja

Układ hamulcowy i zawieszenie

Części eksploatacyjne

8 miesięcy temu  29.03.2018, ~ Administrator   

Montaż elementów zawieszenia pneumatycznego. Ważne wskazówki
Strona 1 z 2

W roku 1959 inżynierowie marki Borgward zastosowali po raz pierwszy zawieszenie pneumatyczne w produkcji seryjnej. Dziś tego typu rozwiązania znajdują się przede wszystkim w samochodach klasy wyższej, luksusowych SUV’ach i autach terenowych.

Zawieszenie pneumatyczne poprawia parametry trakcyjne samochodu. Takie rozwiązanie zapewnia optymalną redukcję drgań i wstrząsów oraz utrzymywanie stałego prześwitu niezależnie od obciążenia. W swej podstawowej wersji to właśnie jest główne zadanie systemu – regulacja poziomu pojazdu, tak aby maksymalnie obciążony zachowywał się przewidywalnie szczególnie w czasie jazdy w zakrętach, a obciążenie nie wpływało negatywnie na bezpieczeństwo. Systemy koryguje dodatkowo ugięcie zawieszenia w zakrętach oraz tak je usztywnia, by kierowca zyskał możliwość wyboru bardziej sportowej lub komfortowej charakterystyki jazdy.

Wyróżnia się dwa typy systemów amortyzacji pneumatycznej. Pierwszy to moduł sprężyn pneumatycznych ze zintegrowanymi amortyzatorami, w drugim funkcję sprężyn stalowych przejęły tzw. miechy, współpracujące z oddzielnym amortyzatorem. W obu przypadkach powietrze do systemu tłoczy kompresor montowany pod specjalną osłoną, umieszczony z przodu lub tyłu pojazdu.

Wymiana amortyzatorów się opłaca

Po pewnym, najczęściej dość znacznym przebiegu pojazdu system zawieszenia pneumatycznego może ulec uszkodzeniu i należy go wymienić. Najczęstszym powodem niesprawności są wyeksploatowane miechy, do których kompresor tłoczy powietrze. Miechy tracą swe właściwości, stają się porowate i nie utrzymują odpowiedniego ciśnienia. Uchodzące powietrze sprawia, że zawieszenie nie zachowuje poziomu i cały system regulacji przestaje działać. Tak więc w pracach serwisowych najważniejsze jest natychmiastowe wykrycie ewentualnych nieszczelności układu i wymiana jego elementów. Naprawa nie jest prosta, dlatego pracę warto powierzyć specjalistom postępującym zgodnie z wytycznymi producenta (dla przykładu: jeśli podczas montażu miech zostanie zbyt mocno napięty, ulega bezpowrotnemu uszkodzeniu i nadaje się tylko do wymiany).

Mechanicy powinni mieć świadomość, że wymiana miechów pneumatycznych jest przedsięwzięciem bardzo opłacalnym, wydłuża żywotność samochodu i jego prawidłowe funkcjonowanie.

Już blisko 20 proc. klientów zamawia Mercedesy klasy C z pneumatycznym zawieszeniem, w przypadku Volvo jest to nawet 70 proc. – mówi Frank Nestroi, reprezentujący firmę Bilstein, specjalistę w produkcji elementów zawieszenia pneumatycznego. - Na rynku znajdziemy szeroki zakres odpowiednich modułów pneumatycznych dla wielu modeli – dodaje.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony