Szkolenia w motoryzacji

Szkolenia w motoryzacji

ponad rok temu  28.08.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 10 minut

Live streaming szkoleń – nowe koncepcje przyćmią nawyki?

Zdalne szkolenia z zakresu zarządzania czasem pracy, priorytetyzacji zadań, komunikacji i reagowania na zmiany są niezwykle przydatne w obliczu aktualnej sytuacji

Strona 3 z 3

Czas pracy zdalnej – jak zapamiętamy ten… sukces!
Pozostaje rozstrzygnąć, czy i jak gwałtowny rozwój oraz rosnąca dostępność technologii wideokonferencyjnych i webinarów przekładają się na wzrost rentowności firm działających w branży aftermarket. Czy porażkę związaną z niemożliwością prowadzenia stacjonarnych szkoleń można zamienić w sukces? Oczywiście, że tak. Czego dowodzi kazus tej jednoosobowej.

– Klienci bez problemu znajdują czas na umówione z wyprzedzeniem 1-godzinne spotkanie lub prezentację nowego produktu lub nawet dłuższe maksymalnie 2-godzinne szkolenie – dzieli się swym spostrzeżeniem Dariusz Walisiak, Eastern European business development manager w firmie Hamaton. – Jeżeli jest taka potrzeba, to przeprowadzam szkolenie w dwóch krótszych turach albo po szkoleniu umawiam się na dodatkową telekonferencję lub rozmowę telefoniczną, aby wyjaśnić wszelkie wątpliwości, odpowiedzieć na dodatkowe pytania szczególnie wtedy, kiedy rozmówca miał już okazję popracować z czujnikami kontroli ciśnienia. Sprawdzenie wiedzy teoretycznej jest również bardzo proste, a to dzięki wielu aplikacjom służącym do testowania. Najprostszym i wcale nie mniej efektywnym sposobem od tych płatnych będzie skorzystanie z darmowego narzędzia do testowania wiedzy – testów dostępnych w Dokumentach Google. Aplikacja ta pozwala nam na przeprowadzenie takiego testu zdalnie oraz następnie podzielenie się wynikami wraz z uwagami z osobami, które go rozwiązały.

Wspomnijmy, że przed pandemią, jako osoba odpowiedzialna za sprzedaż i rozwój klientów w Europie Wschodniej (aż 24 rynki!), sporo podróżował, by osobiście odwiedzać klientów. Od marca wdrożył szkolenia techniczne, które mają przedstawiać ofertę produktową, dobór, konfigurowanie oraz przyuczanie czujników do aut i ich serwisowanie. I dowodzi, że w przypadku szkoleń dotyczących korzystania z programów lub wykorzystania urządzeń diagnostycznych ocena postępów uczestnika oraz nabycia finalnych umiejętności jest bardzo łatwa do przeprowadzenia. Nie jest więc prawdą, że kontakt online to tylko szkolenia z miękkich kompetencji, skoro obsługi urządzenia do programowania czujników kontroli ciśnienia można bez problemu nauczyć podczas wideokonferencji. No dobrze, a jak przywołany tu przedsiębiorca rozwiązał zagadnienie sprawdzenia przekazywanej wiedzy? Okazuje się, że wystarczy test przesłany do uczestników po szkoleniu. Może on zostać udostępniony, np. w grupie www.facebook.com/groups/tpms.eu/, wszystkim, którzy chcą zweryfikować swoją wiedzę, co daje możliwość późniejszego kontaktu z osobami, które rozwiązując test, musiały wpisać swój adres e-mail, wyrazić zgodę na przetwarzanie ich danych i kontakt w celu przekazania wyników testu oraz ewentualnego przyszłego kontaktu.

Jak weryfikować przekazywane umiejętności z ekranów komputerów?
Tak samo jak w przypadku szkoleń stacjonarnych, w formule zdalnej ich skuteczność również uzależniona jest od nastawienia uczestnika. Aby osoba dorosła wyniosła coś z kursów, niezbędne jest podjęcie świadomej decyzji o chęci poszerzenia wiedzy. W trakcie zajęć trener może klasycznie pytać uczestników o to, co ze sobą zabierają i jak chcą wykorzystać nabytą wiedzę. Dobrą praktyką jest również uwzględnianie w programie studium przypadku do rozwiązania w trakcie lub po szkoleniu. Pamiętajmy też, że zdobycie umiejętności nie przekłada się bezpośrednio na zbudowanie kompetencji pracownika czy organizacji. Starajmy się, aby po szkoleniu pracownik miał realną szansę wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności.

Wpływ harmonogramu pracy na zdrowie pracowników jest mierzalny!
W ankiecie dla BPCC na potrzeby badania HR Review 2020 pytaliśmy respondentów o działania, które podjęli w swoich firmach w celu wspierania dobrostanu pracowników. Promowanie koncepcji work-life balance było jedną z najczęstszych odpowiedzi. Co ciekawe, osoby, które deklarują, że optymalizują harmonogramy, starając się sprostać oczekiwaniom pracowników, zgłaszają mniejszy negatywny wpływ problemów z rekrutacją i utrzymaniem pracowników na funkcjonowanie firmy. Dziś dodatkowo przewiduje się, że najważniejsze nowe aspekty dbania o pracownika będą koncentrować się na: zapewnieniu poczucia, że standardy bezpieczeństwa fizycznego są traktowane serio, jego bezpieczeństwie psychicznym oraz określeniu, w jaki sposób firma będzie wspierać bezpieczeństwo finansowe pracowników w trudnych momentach w przyszłości.

Czas pracy zdalnej to czas uczenia się innych umiejętności
Planowanie czasu pracy zależy od dwóch kluczowych czynników bardziej techniczno-organizacyjnych, tj. usługi realizowanej dla klientów dostępnej w godzinach otwarcia firm i usługi realizowanej w sposób zadaniowy. A jeszcze istotniejsze jest, z jakim typem osób świadczących pracę mamy do czynienia. Czy są to osoby dobrze odnajdujące się w sztywnych ramach czasowych, czy raczej pracujące np. w godzinach wieczornych, czy pod wpływem natchnienia. Świadomy wybór i lista istotnych czynników pokazują, jak wiele zmian w procesie świadczenia pracy jest możliwe. Często wystarczy posłuchać wszystkich i wypracować takie harmonogramy, które połączą indywidualizm osoby realizującej zadania, ale pozostawia też pewną lekkość w modelowaniu procesu przez nieprzewidywalne warunki.

Rafał Dobrowolski
Fot. Hamaton, ZF

GALERIA ZDJĘĆ

Ze szkoleniami technicznymi jest większy problem, ponieważ umiejętność serwisowania auta oraz jego naprawy to nie tylko przyswojenie wiedzy technicznej, ale również nieodzowna praktyka
Technologia streamingu umożliwia przesyłanie fonii, wizji, tekstu czy udostępnianie całych aplikacji i pulpitu na żywo, dzięki czemu uczestnik szkoleń otrzymuje pełnowartościowy trening. Na zdjęciu Dariusz Walisiak, eastern european business development manager w firmie Hamaton
Łukasz Chodkowski, dyrektor zarządzający, Déhora
Hanna Szumińska, psychopedagog pracy, specjalistka zarządzania i ZSK
Jadwiga Miśtak, HR consultancy project manager w Hays Poland

Komentarze (1)

dodaj komentarz
do góry strony