Gospodarka o obiegu zamkniętym jest jednym z kluczowych obszarów zainteresowania firmy Renault Trucks w dążeniu do zdekarbonizowania transportu towarowego. Co więcej, producent oferuje drugie życie swoim używanym pojazdom ciężarowym.
Firma Renault Trucks, będąca liderem w dziedzinie gospodarki o obiegu zamkniętym i mobilności elektrycznej, dokonała przełomu w zakresie dekarbonizacji, przekształcając 12-tonową ciężarówkę z silnikiem wysokoprężnym w nowoczesną ciężarówkę elektryczną zasilaną bateryjnie. Projekt modernizacji elektrycznej został zrealizowany we współpracy z Novumtech, przy wsparciu finansowym ADEME, Francuskiej Agencji Transformacji Ekologicznej. Z inicjatywą tą wiążą się podwójne korzyści: dbałość o zasoby naturalne i jednocześnie zmniejszenie wpływu pojazdów na środowisko.
Koncern nie tylko deklaruje, ale naprawdę wciela w życie zrównoważony transport! Francuski producent prezentuje kolejny dowód potwierdzający działania w tym zakresie – konwersję ciężarówki z silnikiem spalinowym na nowoczesny model elektryczny. Celem tego przedsięwzięcia jest przede wszystkim ocena ekologicznych, technicznych i ekonomicznych aspektów modernizacji elektrycznej pojazdów ciężarowych. Projekt był możliwy dzięki współpracy z Novumtech, start-upem z doświadczeniem w projektowaniu i produkcji baterii, oraz przy wsparciu finansowym ADEME, Francuskiej Agencji Transformacji Ekologicznej.
Gospodarka o obiegu zamkniętym
W ramach tego podejścia firma Renault Trucks wprowadziła szereg inicjatyw, w tym tą, związaną z podwojeniem żywotności ciężarówek dla przewoźników poprzez promowanie regeneracji zamiast wymiany. Co więcej, producent oferuje drugie życie swoim używanym pojazdom ciężarowym dzięki zmianie ich przeznaczenia przy użyciu rygorystycznych procesów przemysłowych. Do tej pory ponad 1 500 ciężarówek zyskało nowe życie w Fabryce Używanych Ciężarówek w Bourg-en-Bresse, a 700 odnowiono w Centrum Używanych Ciężarówek w Lyonie. Dzięki temu udało nam się oszczędzić ponad 5 000 ton CO2.
Etapy konwersji
Przemianę 12-tonowego Renault Trucks D na pojazd elektryczny wykonano modyfikując jedynie te elementy, które były konieczne. Zmiany objęły silnik, skrzynię biegów, zbiornik paliwa i zbiornik AdBlue. Jednocześnie usunięto komponenty związane z silnikiem spalinowym, takie jak pompa hydrauliczna wspomagania układu kierowniczego, sprężarka powietrza zawieszenia i układu hamulcowego oraz sprężarka klimatyzacji.
Komponenty te zastąpiono silnikiem elektrycznym bezpośrednio zintegrowanym z wałem napędowym, akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 210 kWh, ładowarką o mocy 22 kW, sprężarką powietrza do zawieszenia i układu hamulcowego, elektryczną pompą hydrauliczną do wspomagania układu kierowniczego, elektryczną sprężarką klimatyzacji oraz systemem ogrzewania kabiny.
Po uzyskaniu takiego certyfikatu Renault Trucks rozpocznie fazę testów w rzeczywistych warunkach eksploatacji we współpracy z Clovis Grand Paris we Francji. Projekt modernizacji, zrealizowany dzięki współpracy z Novumtech, został przeprowadzony w CampX by Volvo Group w zakładzie Renault Trucks w Lyonie. Celem CampX jest przyspieszenie innowacji technologicznych i komercyjnych poprzez tworzenie synergii między pracownikami Renault Trucks (zespół inżynierów z Lyonu) a start-upami.
Fot. Renault Trucks
Komentarze (0)