Elektromobilność

Warto wiedzieć

9 miesięcy temu  11.10.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 2 minuty

Mniejszych rozmiarów baterie trakcyjne

Już w 2026 roku Toyota wprowadzi na rynek nową generację baterii do swoich samochodów hybrydowych i elektrycznych. Koncern pracuje nie tylko nad zupełnie nowymi typami baterii, ale wiele uwagi poświęca ich rozmiarom, które mają ogromny wpływ na konstrukcję i osiągi auta.

Toyota planuje w 2030 roku wyprodukować 3,5 mln samochodów elektrycznych. Aż 1,7 mln aut powstanie w BEV Factory, nowej, rewolucyjnej fabryce, stosującej innowacyjne procesy produkcyjne. Fundamentalną rolę w zwiększaniu dostępności aut elektrycznych odegrają baterie nowej generacji, a Toyota zadba o to, by klienci mogli wybrać auto dostosowane do swoich potrzeb i możliwości.

Do końca tej dekady wprowadzone zostaną cztery nowe technologie o poprawionych parametrach ładowania oraz zwiększonym zasięgu. Już w 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii do aut elektrycznych, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km oraz tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które będą montowane w popularnych modelach i pozwolą na przejechanie powyżej 600 km.

Kolejnym etapem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km. Na 2027 roku planowane jest stosowanie w samochodach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem, w których czas szybkiego ładowania zostanie skrócony do 10 minut. Toyota pracuje nad specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie ponad 1200 km.

Baterie o mniejszych wymiarach

Toyota pracuje nie tylko nad nowymi technologiami baterii, ale także nad kształtami i rozmiarami zespołów ogniw, bo te czynniki także mają ogromny wpływ na zasięg samochodu. Baterie w samochodach elektrycznych najczęściej montowane są pod podłogą, co wymusza zwiększenie wymiarów zewnętrznych. Auta te mają szczególnie dużą powierzchnię czołową, a przez to zwiększony opór aerodynamiczny, co ogranicza możliwy do przejechania dystans. Im swobodniej powietrze opływa karoserię, tym samochód ma większy zasięg.

Kluczem do zmniejszenia oporu aerodynamicznego jest zmniejszenie wysokości baterii, a w konsekwencji zmniejszenie wysokości całego auta i zmniejszenie powierzchni czołowej, co poprawi osiągi aut. Dlatego koncern pracuje nad płaskimi bateriami.

150, 120, 100 mm wysokości

Stosowana obecnie w modelu bZ4X bateria wraz z obudową ma 150 mm wysokości. Toyota planuje wkrótce wprowadzić akumulatory o wysokości 120 mm, a w autach sportowych będzie montować takie o wysokości 100 mm. Zmniejszenie wysokości baterii zwiększy zasięg samochodów elektrycznych, a także poprawi ich właściwości jezdne oraz odczucia zza kierownicy. Inne wymiary pozwolą także na jeszcze lepsze rozmieszczenie baterii, wzmocnienie konstrukcji i osiągnięcie niższego położenia środka ciężkości.

Fot. Toyota

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony