Elektromobilność

Warto wiedzieć

6 godzin temu  17.03.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 8 minut

Silniki elektryczne w piastach kół
Strona 1 z 2

Odrodzona wersja legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 z lat 80 powraca w postaci prawdziwej elektrycznej „sportowej bomby”, osadzonej na platformie skonstruowanej specjalnie na potrzeby tego modelu i wyposażonej w innowacyjne silniki w piastach kół dostarczające moc do 540 KM. Renault 5 Turbo 3E wyróżnia się wyjątkowym stosunkiem masy do mocy wynoszący 2,7 kg/KM.

Renault 5 Turbo 3E trafi do sprzedaży do końca 2027 roku w liczbie 1980 numerowanych egzemplarzy. Przyjmowanie zamówień rozpocznie się już w najbliższych tygodniach.

„Bestia w wyścigach, w drifcie i na torze przystosowana do jazdy po drogach publicznych” – tak można by w skrócie określić wymogi postawione konstruktorom przy budowie i parametryzacji Renault 5 Turbo 3E. Ten widowiskowy elektryczny model, o największej mocy i najlepszych osiągach wśród wszystkich modeli Renault w historii, jest ucieleśnieniem sportowej pasji, ducha współzawodnictwa i tożsamości marki Renault.

Renault 5 Turbo 3E

To odrodzona wersja legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 z lat 80. Te charakterystyczne auta, obecnie cieszące się dużym zainteresowaniem kolekcjonerów, odcisnęły piętno na epoce za sprawą swojego żywiołowego designu i innowacyjnego charakteru. Były to pierwsze francuskie modele wyposażone w silnik benzynowy z turbodoładowaniem – technologię, którą Renault wcześniej z sukcesem zastosowało w bolidach Formuły 1. Ich osiągnięcia w rajdach i na torze potwierdzają, że już wtedy były prawdziwymi wyścigowymi bestiami.

Ale Renault 5 Turbo 3E to coś więcej niż „restomod” kultowego modelu. Unowocześniony i zelektryfikowany model, pełny niespotykanych dotąd technologii, o jeszcze bardziej żywiołowym designie i większej mocy od swoich poprzedników, jest prekursorem nowej kategorii pojazdów – „mini supersamochodów”. Podobnie jak jego starsi bracia dysponuje imponującymi parametrami technicznymi (moc 540 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km w mniej niż 3,5 sekundy, konstrukcja nadwozia z włókna węglowego), a jednocześnie może być personalizowany zgodnie z życzeniami klienta. Ponadto stosunek długości nadwozia do jego szerokości jest minimalny i wynosi 2,01, dzięki czemu model zachowuje kompaktowe rozmiary „hot hatcha”, choć osiągami dorównuje supersamochodom.

Mini supersamochód Renault 5 Turbo 3E, zbudowany na platformie stworzonej specjalnie na potrzeby tego modelu i przystosowanej do jego ambicji i osiągów, jest uzupełnieniem gamy obejmującej miejskie Renault 5 E Tech electric i sportowo miejski model Alpine A290. Grupa Renault realizuje w ten sposób ten sam zamysł, co w przypadku Renault 5, Renault 5 Alpine i Renault 5 Turbo w latach 80. Do marek dołączył także nowy partner, Ampere, firma odpowiedzialna za oprogramowanie i elektronikę. Specjalistyczna wiedza partnerów posłużyła także do zaprojektowania kluczowych elementów, takich jak silniki w piastach kół czy konstrukcja nadwozia z włókna węglowego. Tym samym Renault 5 Turbo 3E w pełni korzysta z efektów transformacji Grupy Renault w ramach planu strategicznego Renaulution.

Nadwozie Renault 5 Turbo 3E ma cechy typowe dla supersamochodów – celowa obfitość form (w tym okazałe zderzaki i poszerzone tylne nadkola) idzie w parze z dążeniem do zapewnienia sportowych osiągów, zwrotności i optymalnej aerodynamiki. W przypadku samochodów elektrycznych jest to obok masy jeden z kluczowych parametrów gwarantujących wysoką efektywność energetyczną.

Dziedzictwo legendarnych modeli

Główną inspiracją dla projektantów Renault 5 Turbo 3E były oczywiście oryginalne modele Renault 5 Turbo i Turbo 2. Samochód posiada również elementy przejęte z Renault 5 E Tech electric, takie jak tylne światła czy zewnętrzne lusterka, ale celem projektantów było przywrócenie do życia legendarnego dziedzictwa obu modeli z lat 80. w nowej formie, wyposażonej w nowoczesne technologie zgodne z obecnymi standardami i zoptymalizowanej pod względem osiągów. Renault 5 Turbo 3E wpisuje się tym samym w ideę designu retrofuturystycznego, której owocem było niedawne wskrzeszenie Renault 5 i Renault 4 w postaci odpowiednio Renault 5 E Tech electric i Renault 4 E Tech electric.

- Przywrócenie do życia legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 to śmiałe przedsięwzięcie. Zachowaliśmy ich żywiołowy i wyścigowy charakter, ale jednocześnie wyposażyliśmy je w nowoczesne technologie i zoptymalizowaliśmy ich właściwości aerodynamiczne, aby wpisywały się w epokę samochodów elektrycznych. Równowaga między osiągami i charakterem przejawia się w każdej linii i każdej bryle. Renault 5 Turbo 3E to nie tylko hołd dla tradycji marki, lecz także maszyna dostarczająca doznań i emocji, którą każdy może dowolnie personalizować - powiedział Gilles Vidal, dyrektor ds. designu Renault i Ampere.

Aby wiernie odtworzyć parametry oryginalnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2, na potrzeby Renault 5 Turbo 3E skonstruowano jedyną w swoim rodzaju platformę sparametryzowaną pod kątem napędu na tylne koła. Różnice w porównaniu z Renault 5 E Tech electric (długość 3,92 m i rozstaw osi 2,54 m) obejmują cofniętą szybę przednią i szerszy rozstaw osi (2,57 m), który pozwolił uzyskać spektakularne wymiary: długość 4,08 m, szerokość 2,03 m i wysokość 1,38 m. Jednocześnie poskutkowało to pewnym złagodzeniem linii nadwozia, na przykład przedniego słupka, który wydaje się płynnie opadać w kierunku przednich kół. Renault 5 Turbo 3E nie różni się długością od samochodów miejskich, jednak jego szerokość jest już typowa dla supersamochodów. Te wymiary w połączeniu z wysokimi osiągami modelu umożliwiają zaliczenie go do zupełnie nowej kategorii „mini supersamochodów”.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony